Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik Lidbjörk
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3

    Fjärrkontroll till dieselvärmare funkar inte (Webasto i VW Sharan)

    Helt plötsligt har fjärren till dieselvärmaren (Webasto) i min VW Sharan 2012 slutat funka. Jag kan slå på och av värmaren med knappen inne i bilen, men fjärren blinkar bara snabbt grönt, vilket enligt bilmanualen betyder att den antingen är spärrad (men det stämmer ju inte tycker jag eftersom den funkar inifrån bilen) eller trasig.

    Jag har provat att para om fjärren med värmaren genom att rycka ur säkringen till värmaren, sätta i den igen och sen hålla in off-knappen på fjärren, men det funkar inte.

    Ringde bilelektronikfixarna Best Tronic i Uppsala och de säger att det nog antingen är fjärren eller enheten i bilen som kan behöva fixas. Men de tar minst 3000 kr för jobbet, vilket jag gärna undviker ifall det är nåt någorlunda enkelt fel.

    Så nu undrar jag om nån har nån idé på vad jag kan testa, eller nån verkstad nära Uppsala som kan göra nåt lite billigare? Den vanliga verkstan jag brukar gå till säger att det är svårt att hitta nån, att inte ens Möller Bil fixar det (jag vet inte om det stämmer).

    Tacksam för hjälp!

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik Lidbjörk
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3
    Jag lyckades fixa det. Det visade sig att jag hade ryckt ur fel säkring tidigare. Jag tog nummer 15 (Auxiliary heater operation relay) men jag upptäckte sen att nummer 23 (Remote control receiver for auxiliary coolant heater) var ännu mera relevant. Jag behövde bara ta ur och sätta i säkringen igen så började fjärrkontrollen funka igen, utan att någon omprogrammering. Måste ha varit mottagarenheten som hängt sig på nåt sätt och behövde startas om (lite datanördstaktik...).
    Säkringsförteckningen finns t.ex. här.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Tack för din återkoppling!

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-11-25, 08:58
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-03-29, 16:45
  3. Fjärrkontroll dieselvärmare Passat
    Av Walkingdad i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-06-23, 23:48
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 12:09
  5. Eftermontera webasto dieselvärmare på Audi A3
    Av magoo i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-15, 21:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin