Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    KÖPRÅD Bensin motor... ?

    BENSIN

    * 1,2 TSI 110 Hk ( 4-cylindrar )
    eller:
    * 1,0 TSI 110 Hk ( 3-cylindrar )

    Fördelar och nackdelar med respektive motor ?
    Barnsjukdomar på båda typerna ?
    Kända fel på båda typerna ?
    Annat bra att veta om respektive motortyp ?
    Driftsäkerhet/hållbarhet på respektive motortyp ?
    Bränsleförbrukning vid blandad körning/snittförbrukning ?


    Dags att avyttra familjens minsta VAG bil från 2007
    och byta upp sig till en lite nyare beggad minsting från VAG igen.
    ( Lär nog hamna på årsmodell ca 2016~2019 denna gång. )
    Problemet är bara att välja vilken av motorerna här ovan man ska satsa på
    Den aktuella bilen finns nämligen med båda motoralternativen.
    Senast redigerad av 2stroke den 2024-03-14 klockan 16:51.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Jag hade den 3-cylindriga i en privatleasad T-Roc men den hade nog inte gått mer än kanske 6000 mil, helt problemfritt.
    För egen del totalnöjd men den lilla motorn. Pigg över 1700 rpm men helt död i botten. Jäkligt bensinsnål dock, du behöver fundera på om det är viktigt att vara först iväg från rödljusen eller prioritera nåt annat.

    Ljudet blir lite speciellt ljud i en 3-cylindrig men lite charmigt. Du behöver testa båda så får du jämföra.

    Jag hittar just nu inte inlägget jag skrivit men den lille tog familjen ToR Stockholm - Stöten tror jag det var, 4 pers fullastad med takbox på under 6.0.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Jag gillar VAG EA211 3 cyl TSI 1,0 motorn. Vi har en i hushållet, Skoda Fabia 2018 95 hk, motorkod CHZB. Vi är mycket nöjda med bilen. Jag jämför inte den med min Leon Cupra R 310 hk , men utifrån vad det är för bil tycker jag att den är pigg. Vi kör aldrig några semesterturer i den bilen så den är sällan tungt lastad. Har haft den sedan 2021. Inga problem så långt. Givetvis normal service/underhåll.

    Den är oerhört bensinsnål, vill minnas att den drog 0,4xx l/mil på en längre tur då vi mätte bränslemängden. Blandad förbrukning har jag ej kollat men som sagt snål är den. Trevligt motorljud har den med!

    Det 4 cylindriga EA211 1,2 liters alternativet har jag ingen erfarenhet av.

    Däremot har vi haft en Golf 7 Sportskombi EA211 1.4 TSI mellan hösten 2013 och 2018. Inga problem med denna bil heller. Denna bil var snål på bränsle den med fast inte lika extrem som Fabian.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Jag har en 2024 Ibiza med denna hemma nu...
    * 1,0 TSI 110 Hk ( 3-cylindrar )

    Jäkla kul ljud i den... Men seriöst skakar som en 80-tals diesel på tomgång. HELT död under 2500...

    Tom frugan undrade om det var nått fel på den, sa att du får köra på S!! på DSG...men då drar den ju ännu mer :/

    Sen drar den typ 0,9 när vi snurrar i stan.

    Det är MER än min 320hk Golf R ...hahah...

    så vetetusan med dessa fjutt motorer, om man inte pendlar. Då är den säkert klockren.....

    Här kör jag 0-100 med den!, som är väldigt viktigt att dokumentera!
    https://www.instagram.com/p/C4V2I0RIfmh/
    Senast redigerad av mangewide den 2024-03-14 klockan 14:36.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Helt klart OT, men.....Hur kan bilmekanikerna på VAG verkstäderna hålla reda på alla motorer och dess varianter?
    Det måste ju vara att läsa på om varje bil man får in som det ska arbetas på?
    För att inte tala om alla specialverktygen till alla olika motorer, det måste ju krävas stora lagerlokaler för att få platts med alla specialverktyg !
    Inte konstigt att det krävs visst detektivarbete för att hitta motorer som det inte är varningsflaggor på när man ska köpa begagnad VW !

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    @Mangewide - Ditt inlägg i denna utvärdering går "stick i stäv" mot mitt inlägg nr 3 i tråden .

    Då vi ägt Fabian i nästan 3 år så står jag fast vid mitt positiva omdöme. Vår är manuellväxlad.

    Sonen, som har en Cupra ST 2019 300 hk, tycker Fabian är slö, men ok ändå. Man ska ej jämföra den med helt annan bilmodell.
    3 cyl motor blir lite mer rörligt på tomgång än 4 cyl. Bränsleekonomin ert fall avseende 2024 Ibizan, det måste vara något fel någon stans. Helt olikt mot vår TSI 1,0. Mangewide, vi behöver inte vara eniga, helt ok att ha olika åsikter.....

    I Övrigt.
    Eftersom TS bor i Gällivare så ska det framtida fordonet sannolikt vara utrustad med motorvärmare.
    Vår 1,0 TSI tar betydligt längre tid på sig innan den avger värme till kupèn jämfört med våra EA888 4cyl bilar. Värme kommer som bekant av energi. Det konsumeras sparsamt i Skodan. Vi har ingen motorvärmare i någon av bilarna, Halmstad är inte så kallt.
    Senast redigerad av Peter-C den 2024-03-14 klockan 16:01. Anledning: åsikter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag gillar VAG EA211 3 cyl TSI 1,0 motorn.
    Vi har en i hushållet, Skoda Fabia 2018 95 hk, motorkod CHZB.
    Vi är mycket nöjda med bilen.
    Utifrån vad det är för bil tycker jag att den är pigg.
    Vi kör aldrig några semesterturer i den bilen så den är sällan tungt lastad.
    Har haft den sedan 2021. Inga problem så långt. Givetvis normal service/underhåll.

    Den är oerhört bensinsnål, vill minnas att den drog 0,4xx l/mil på en längre tur då vi mätte bränslemängden.
    Blandad förbrukning har jag ej kollat men som sagt snål är den.
    Trevligt motorljud har den med!

    Det 4 cylindriga EA211 1,2 liters alternativet har jag ingen erfarenhet av.

    Däremot har vi haft en Golf 7 Sportskombi EA211 1.4 TSI mellan hösten 2013 och 2018.
    Inga problem med denna bil heller.
    Denna bil var snål på bränsle den med fast inte lika extrem som Fabian.
    Låter intressant och bra att 3-pipen är snål på bränsle.
    Dock är detta med bränsleförbrukning inte 1'a prioritering, men så klart viktigt.
    Prio ligger snarare på vilken av dessa motorer som kan uppvisa den bästa mekaniska tillförlitligheten.
    ( har tex. 25 mil enkel väg till märkesverkstaden ! )
    Måste kunna lita på grejerna och då speciellt vintertid.

    1,2 TSI & 1,4 TSI är väl egentligen samma motor förutom cylindervolymen, eller minns jag fel ?

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jag har en 2024 Ibiza med 1,0 TSI 110 Hk ( 3-cylindrar ) hemma just nu.
    Jäkla kul ljud i den. Skakar som en 80-tals diesel på tomgång. HELT död under 2500 rpm.
    Tom frugan undrade om det var nått fel på den, sa att du får köra på Sport !! på DSG'n
    ...men då drar den ju ännu mer :/
    Så jag tycker den drar en hel del, typ 0,9 l/mil när vi snurrar i stan.
    0,9 lit/mil i stan för en Ibiza låter ju mycket.
    Bilen kommer ju till 95 % användas som rövfraktare till och från Jobbet och iväg till affären,
    men då och då även någon 50 mila resa.

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    @Mangewide - Ditt inlägg i denna utvärdering går "stick i stäv" mot vår erfarenhet.

    Då vi ägt Fabian i nästan 3 år så står jag fast vid mitt positiva omdöme.
    Vår är manuellväxlad.

    3 cyl motor blir lite mer rörligt på tomgång än 4 cyl. Bränsleekonomin ert fall avseende 2024 Ibizan,
    det måste vara något fel någon stans. Helt olikt mot vår TSI 1,0.

    I Övrigt.
    Eftersom TS bor i Gällivare så ska det framtida fordonet sannolikt vara utrustad med motorvärmare.
    Vår 1,0 TSI tar betydligt längre tid på sig innan den avger värme till kupèn jämfört med våra EA888 4cyl bilar.
    Värme kommer som bekant av energi. Det konsumeras sparsamt i Skodan.
    Vi har ingen motorvärmare i någon av bilarna, Halmstad är inte så kallt.
    Joo vi siktar också mot manuell låda pga tillförlitlighet samt körning i kyla osv.

    För någon vecka sedan hade vi runt -36° i 16 dagar i sträck och det vill till att bilarna funkar i dessa temperaturer.
    Givetvis utrustas bilen med Motor och kupévärmare samt automatisk batteriladdning.
    ( Bränslevärmare har jag inget förtroende för ) hoppas bara att det inte är sk. 'Kontaktvärmare'
    till någon av dessa motorer, för det är bara rent skit.

    Hade faktiskt en Arona 1.0 TSI med 110 hk motorn som hyrbil i ca 4 veckor förra sommaren då storbilen här hemma var på verkstad efter krock.
    Har bara positiva erfarenheter av den bilen/motorn men den hade DSG och var splitterny så går ju inte riktig att jämföra och jag höll faktiskt inte reda på bränsleförbrukningen då.
    Senast redigerad av 2stroke den 2024-03-31 klockan 00:13.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    ............
    1,2 TSI & 1,4 TSI är väl samma motor förutom cylindervolymen, eller minns jag fel?......
    Jag vet inte. 1,4 TSI hade 2014 multlänkbakaxeln. 1,2 TSI hade den stela axeln. Därför ville jag gärna ha 1,4:an.

    Kamrem enl car.info bytas vid 24000 mil /EA211 .
    Namn:  20240314_174413.jpg
Visningar: 211
Storlek:  210.8 KB
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    @Mangewide - Ditt inlägg i denna utvärdering går "stick i stäv" mot mitt inlägg nr 3 i tråden .

    Då vi ägt Fabian i nästan 3 år så står jag fast vid mitt positiva omdöme. Vår är manuellväxlad.

    Sonen, som har en Cupra ST 2019 300 hk, tycker Fabian är slö, men ok ändå. Man ska ej jämföra den med helt annan bilmodell.
    3 cyl motor blir lite mer rörligt på tomgång än 4 cyl. Bränsleekonomin ert fall avseende 2024 Ibizan, det måste vara något fel någon stans. Helt olikt mot vår TSI 1,0. Mangewide, vi behöver inte vara eniga, helt ok att ha olika åsikter.....

    I Övrigt.
    Eftersom TS bor i Gällivare så ska det framtida fordonet sannolikt vara utrustad med motorvärmare.
    Vår 1,0 TSI tar betydligt längre tid på sig innan den avger värme till kupèn jämfört med våra EA888 4cyl bilar. Värme kommer som bekant av energi. Det konsumeras sparsamt i Skodan. Vi har ingen motorvärmare i någon av bilarna, Halmstad är inte så kallt.
    Ja vi gick lite emot varanndra . Men vi övningskörde i stan igår och landade på 0,84 och då körs det lugnt!. Ok Golfen drar 1,0 L när vi kör samma sträcka..

    Så är inget fel på Ibizan den är ny , mer att den får ju kämpa att komma iväg . Men köra landsväg då går den ner mot 0,5..

    Jag är mest skeptisk till alla dessa små motorer som drar så "lite" på pappret som alla hybrider gör! Man blir ju bara lurad mot verkligheten..

    Åkte från fjällen för några Veckor sen med Golf Ren full packning, 3 personer, 19" vinterdäck och lite för fort på vissa sträckor...

    SNITT förbrukning????

    0,66!!!!! .Är inte det sjukt!??!!. De gör ju aldrig denna lilla motor under dessa förhållanden!

    Men jag har nått ännu smartare på väg hem på båt som ska bli kompis med min Golf...den har VÄLDIG låg förbrukning...

    Ska på med dessa hjul i 20" på den...

    Namn:  dotz-marinabay-bronze_detail01_shadow.jpg
Visningar: 195
Storlek:  18.1 KB

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Dario
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3
    Hade två hyrbilar i 2 veckor vardera. Ena var Skoda Scala 1.0 TSI 2020- och den andra var Skoda Superb 1.5 TSI 2022- Måste säga att jag var imponerad med båda motorerna. Pigga och snåla så in i. Och då kommer jag från bilägande med 2.0 TFSI/3.0 TDI tidigare.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av geradeaus Visa inlägg
    Hade två hyrbilar i 2 veckor vardera. Ena var Skoda Scala 1.0 TSI 2020- och den andra var Skoda Superb 1.5 TSI 2022- Måste säga att jag var imponerad med båda motorerna. Pigga och snåla så in i. Och då kommer jag från bilägande med 2.0 TFSI/3.0 TDI tidigare.
    Med DSG och glida runt i stan, så är det inte jätteimponerade kan jag tycka.. Men inte många motorer som drar lite då

    Namn:  20240316_132645.jpg
Visningar: 124
Storlek:  933.1 KB

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Medelhastigheten i exemplet ovan är 22 km/h, förbrukning 0,83 l/mil enligt bilden. TS som ska använda bilen bor i Gällivare vilket borde innebära mer normala förhållande. Dvs att bilen rullar mer än den står still i bilkö. Då blir det annat utfall.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Spontant hade jag valt den 3-cylindriga motorn före den 4-cylindriga, samma motorfamilj men mycket roligare ljud i den förstnämnda. En pigg och frisk motor som man blir glad av att varva Jag hade nyligen en Skoda Octavia Combi som hyrbil en månad och det var Mildhybrid versionen 1,0 TSI e-TEC DSG7. Dvs 1-liters 3-cylindrig EA211 Evo på 110 hk och 200 Nm @ 2000-3000 u/min och 48V RSG (~14 kW). Kanske den ultimata bruksmotorn? Så vardagsstark att jag blev tvungen att kolla upp motortyp lätt att glida med på den relativt stora vridmomentsvågen... Blixtsnabb värme i kupén och motorn själv kommer mycket snabbt upp i arbetstemperatur, dessutom hyfsat bränslesnål trots att motorljudet inspirerar till lite onödigt mycket gaspådrag ibland...
    Senast redigerad av Marcus den 2024-03-18 klockan 09:43.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Medelhastigheten i exemplet ovan är 22 km/h, förbrukning 0,83 l/mil enligt bilden. TS som ska använda bilen bor i Gällivare vilket borde innebära mer normala förhållande. Dvs att bilen rullar mer än den står still i bilkö. Då blir det annat utfall.
    Precis vad jag menat från första inlägget ...att köra i stan bara med denna motor som jag. Är ju ingen höjdare

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Spontant hade jag valt den 3-cylindriga motorn före den 4-cylindriga, samma motorfamilj men mycket roligare ljud i den förstnämnda. En pigg och frisk motor som man blir glad av att varva Jag hade nyligen en Skoda Octavia Combi som hyrbil en månad och det var Mildhybrid versionen 1,0 TSI e-TEC DSG7. Dvs 1-liters 3-cylindrig EA211 Evo på 110 hk och 200 Nm @ 2000-3000 u/min och 48V RSG (~14 kW). Kanske den ultimata bruksmotorn? Så vardagsstark att jag blev tvungen att kolla upp motortyp lätt att glida med på den relativt stora vridmomentsvågen... Blixtsnabb värme i kupén och motorn själv kommer mycket snabbt upp i arbetstemperatur, dessutom hyfsat bränslesnål trots att motorljudet inspirerar till lite onödigt mycket gaspådrag ibland...
    Ja är lite skeptisk. Vi har även en Golf 1.4tsi DSG 150hk som jag köpte ny 2013.

    Den går så mkt skönare och snålare än Ibiza 110hk som är 11 år nyare! . Så förstår inte vitsen med 3cyl, förutom att den låter kul1

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Då får jag komplettera med statistik från en tur idag med Skoda Fabian. Blandad körning utan Start/stopp, dvs EJ aktiverat. 40 km/h i snittfart pga rödljus och annat ivägen. 3 olika stopp för att handla längs vägen.

    Namn:  20240318_095637.jpg
Visningar: 103
Storlek:  846.0 KB

    Hade det varit ren landsväg så skulle det säkert blivit en förbrukning på under 0.5 l/mil. Ett förträffligt fordon. Manuell växellåda.

    PS 18 km är räknat från start imorse. Systemet ackumulerar ju även sträckorna mellan småstoppen.
    Senast redigerad av Peter-C den 2024-03-18 klockan 10:24. Anledning: PS
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Absolut!, men jag tror vår 1.4TSi Golf med Dsg går lika snål om inte snålare. Farsan brukar ligga på 0,57 i snitt med den och då är det mkt motorväg..

    Så jag förstår fortfarande inte vitsen med denna motor. Tycker fan 150hk kan upplevas tom snabbare än min 320hkl Golf R i stan.. Den har så bra grund vrid och är kul...

    1,0L är ljusår från att vara snabb ( 0-100 mätte jag upp till drygt 10sek.. ), mkt med lådan i Ibiza som är Seeeeg som sirap. Växlar upp till 7an i 65km/h. Vilket gör att motor ligger på 1500varv och är DÖD.. ...

    Så jag förstår inte i vilken situation man skulle välja 3cyl mot den eminenta 1,4 eller 1,5 som är Ljusår trevligare att köra

    Inte ens en manuell kan väll rädda 3cyl?! ( alltså om man jämför med 1.4/1.5 )..måste jag låna en sådan och köra!.
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-18 klockan 13:22. Anledning: ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Inledande inlägg fr TS:
    "BENSIN

    * 1,2 TSI 110 Hk ( 4-cylindrar )
    eller:
    * 1,0 TSI 110 Hk ( 3-cylindrar )

    Fördelar och nackdelar med respektive motor ?
    "


    TS vill ju ha feedback på instegsmotorerna. Inte på de som ligger högre i segmentet.

    I likhet med Marcus så föredrar jag EA211 1,0 TSI 3 cyl framför densamma med 1,2 TSI 4 cyl. Den sistnämnda känns slöare men jag kan inte underbygga det med fakta direkt. 1,4 TSI jobbar i en annan division så att säga. Snåla är de men kanske inte riktigt relevant i jämförelsen som TS frågar efter....

    De förbrukningssiffror vi visar är ju från bilarnas display, inte riktig mätning från volym vid pump dividerat med körsträcka som är det korrekta sättet att mäta. Det får vi ju ha i åtanke.

    Tror vår Fabia (95hk i en liten bil) gör 0-100 på c:a 10 sek. Hustrun har inte klagat och inte jag heller. Det beror helt på vad man är ute efter.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Ja du har rätt Peter, jag kanske tog fel motor

    Men 1.0 används väll inte så mkt längre hos VW?, bara Taigon jag kan se använder den nu?..

    Sen 1.2 har jag ingen koll på, den var väll också en motor som försvann för 1.5?!,

  20. #20
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    1,2:an ersattes väl av 1,0. Vad används nu på dom mindre alternativen om det inte är 1,0 (förutom el då)?

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf 1,2 TSI Bensin
    Av JAG696 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-01-16, 09:32
  2. Felkoder på Bensin motor... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-11-12, 22:35
  3. Köpråd Passat B7 bensin
    Av magbjo98 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 11:04
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 20:07
  5. Blyad bensin i KR-motor?
    Av Nogge i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin