Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26
  1. #21

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik Ferm
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    14
    Hej! Köpte mig en batteriladdare bara för testa för Skojsskull på det gamla batteriet. Laddaren fungerar ju såhär att när den laddar lyser det Charge. Men min lyser bara Power den lyser inte charge över huvud taget. Har jag satt alla saker rätt? Bifogar en bild. Namn:  IMG_4149.jpg
Visningar: 86
Storlek:  1.33 MB

  2. #22
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Ditt batteri tar mycket troligt inte emot laddning, det är kaputt….. köp nytt batteri……

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Ja, du har kopplat rätt och precis som Andersson Racing skriver vill inte batteriet ta laddning. Det fenomenet har jag sett på batterier som visar betydligt högre spänning än ditt batteri.

    Några gånger har jag "lurat igång" döda batterier (med spänning kring ca 10 volt) genom att med startkablar parallellkopplat dem till ett friskt batteri och sedan kopplat laddaren till det friska batteriet. Även om jag då kunnat få upp batteriet till att kunna orka starta bilen har det sen oftast sedan ändå krävts ett nytt batteri. Jag skulle inte våga göra en sådan koppling med startkablar när det skiljer så pass mycket i spänning mellan det dåliga och det friska batteriet. Man kan hitta otäcka bilder på nätet på bilbatterier som exploderat när de laddats, då skvätter det frätande syra om batteriet. När batteriet laddas bildas vätgas. Bilbatteriladdare har oftast några inbyggda skyddsmekanismer, den försöker inte ladda ett batteri som är allt för dåligt och den försöker inte ladda om man skulle råka koppla polerna fel.

    I vilket fall som helst kommer batteriladdaren vara bra att ha när du skaffat ett fungerande batteri.

    m v h Henrik

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik Ferm
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    14
    Hade batteri laddaren på ett tag igår bara för att ”Testa” och mätte sedan efter en stund på batteriet och då visar den 2,3 volt. Det har ju inte ökat mycket men nånting iaf. Hur är det möjligt?

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Är batteriet i ett varmare utrymme nu än är du mätte första gången? Batterier kan ge högre spänning vid högre temperatur. Oftast brukar bilbatterier dö på vintern då de är lite extra trötta i kall temperatur och dessutom skall dra runt en motor i trögare olja.

    Annars skulle det ju också kunna vara så att batteriladdaren emellanåt gör små försök att ladda men upptäcker att nej, här rusar det alldeles för mycket ström och avbryter. Du kan ju prova att ladda under några dygn och se om spänningen ökar ännu mer.

    Men jag har som sagt inte så stort förtroende för det batteriet, om du försöker ladda, gör det i ett utrymme där det inte skulle vara jättetrist om en explosion stänker runt syra.

    m v h Henrik
    Senast redigerad av henca den 2024-03-17 klockan 19:12. Anledning: kompletterade met teorier om laddning

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik Ferm
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    14
    UPDATE: Köpt nytt batteri och nu startar bilen.

Liknande ämnen

  1. Lupo 1.4 16v (AHW) startar ej
    Av niclast i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-05-05, 22:39
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-21, 21:42
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 13:30
  4. Lupo 1.4 16v startar ej
    Av mattiask i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 11:08
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 18:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin