Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    David Åman
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1

    Motorfläkten går intermittent

    Har en Golf VII Sportkombi 1.4FSI.
    I somras började den läcka kylarvatten. Inga mängder men ändå. Så på chans och förlust bytte jag själv expansionskärlet. Det hjälpt dock inte så jag lämnade in bilen till en verkstad..

    Dom bytte vattenpumpen då dom såg att det droppade därifrån. Allt var frid och fröjd efter detta i ca 3-4 dagar. Sen började motorfläkten gå hela tiden. Fläkten gå igång ca 5 sekunder efter man slår igång tändningen (Minusgrader ute. Motorn ej varm).Tog strax en vecka innan jag hade möjlighet att lämna in bilen igen. Men dagen då jag skulle till verkstaden var den normal igen. Nåja, bilen lämnades in och dom bytte tempgivaren.

    Bilen gick nu tyst i ca 2 veckor innan fläkten åter började snurra för jämnan. Tycker även att motortempraturen aldrig kom upp i 90-grader då fläkten var tyst (efter bytet av tempgivaren). Sen tystnade den igen i ca 1 vecka för att nu återkomma. Ska in med bilen i början av nästa vecka. Är det tempgivaren som är ett måndags ex? Eller sitter det nån tempgivare i nya vattenpumpen som är ett måndags ex? Tänkte bara så man har lite mer kött på benen då man åker till verkstaden om motorfläkten då skulle vara tyst,

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    har själv en 1.4 tsi men det är en Golf VI, fläkten ville gå hela tiden, fick lossa på dess + ledare för att få stopp på den
    men det finns en givare på kylaren jag bytte, och fläkten står ny stilla, givaren är samma som sitter på motorn, vet ej om den finns i vag-com
    Givarna:
    den på motorn: är för motortempmätare, motorstyrdon och kylarfläkt
    den på kylaren: är för kylarfläkt

    jag lade den "felaktiga" i frysen vid ca -16 hade den ett värde som motsvarade ca -8-10 (R25 värde för 2,2 Kohm ntc-motstånd)

    Rätta mig om jag har fel


  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    M.T
    Ort
    Västmanlandslän
    Inlägg
    68
    Haft liknade fel, att fläkten gick ovanligt länge efter stopp. Enligt min verkstad som åtgärda felet så berodde det på något kabelbrott/glapp

Liknande ämnen

  1. Intermittent laddfel - jordfel?
    Av Dinky i forum VW-forum
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2024-04-15, 22:39
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 11:46
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2024-02-13, 19:36
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin