Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23

    Intermittent laddfel - jordfel?

    Jag har nu fått rycka ut tre gånger med ett utbytesbatteri för att få igång och hem vår diesel-Tiguan (2017, gått mindre än 10’ mil) som stannat/vägrat starta pga. ingen ström. Väl hemma har den alltid laddat när jag har mätt (14 V). Sedan har den gått normalt ett tag innan det hänt igen. Det verkar alltså som att batteriet får laddning ibland och ibland inte. Jag har tidigare erfarenhet av jordfel som förklaring till mystiska problem, men i det här fallet så skulle det väl vara någon form av intermittent jordfel. Någon som känner igen problemet eller har ngt tips i övrigt?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Det skulle ju mycket väl kunna vara glapp i en jordanslutning någonstans. Ett skott från höften kan vara att läsa ut felkoder och se vilka moduler som blir strömlösa, och kontrollera deras anslutningar i bilen. Knepigt.
    Jag kan hjälpa dig läsa ut felkoder.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Ja, man skulle väl försöka kolla efter felkoder - även jag har rätt dåliga erfarenheter av dessas hjälpsamhet. Ska gå och leta fram felkodsläsaren. (Dessutom var bilen precis inne på aukt. VW-verkstad för service och bl.a. nytt batteri, så kanske borde ev. felkoder ha upptäckts där kan jag tycka.)
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-27 klockan 09:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis innan

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Beroende på typ av felkodsläsare kan du ha en väldigt begränsad framgång med att läsa ur samtliga moduler på din 2017.
    Du har alltså haft samma problem även efter batteribytet?

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Ja det hände igen med nytt batteri. Så det var inte batteriet som vi trodde.

    Min simpla felkodsläsare (Meek från Jula) visar inga sparade felkoder nu.
    Senast redigerad av Dinky den 2024-02-26 klockan 19:28. Anledning: Tillägg.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nytt batteri måste kodas in!
    Senast redigerad av Mex165 den 2024-02-27 klockan 04:43.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Det finns olika uppfattningar om det där med kodning, om det behövs, men i det här fallet så byttes batteriet av VW så det bör vara gjort på rätt sätt.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Dinky Visa inlägg
    Ja det hände igen med nytt batteri. Så det var inte batteriet som vi trodde.

    Min simpla felkodsläsare (Meek från Jula) visar inga sparade felkoder nu.
    Jag tvivlar mycket starkt på att din felkodsläsare är kompatibel med bilar från 2016 och uppåt.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Illa av Jula i så fall. Den säljs fortfarande, med uppgiften att den är VAG-kompatibel och utan någon reservation för nyare årsmodeller. Jag ska fråga Jula.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Kompatibel ja men kanske inte fullt.
    Skriv här vilka moduler du kan kommunicera med så går det snabbt att avgöra.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    ”Moduler” - är det ”VAG” + ”ODB-II”? Det är i så fall det som anges för den här läsaren.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Exempel moduler från en VAG-bil Seat Leon ST Cupra 2019. Finns säkert c:a 20-25 st. Ser likartat ut om det är en Tiguan 2017.
    OBDeleven heter verktyget i detta exempel.

    PS 2017 och framåt är en tidsgräns för tillkommande moduler, berör bla facelift Golf 7.

    Namn:  Screenshot_20240228-213520_OBDeleven.jpg
Visningar: 287
Storlek:  302.3 KB

    Namn:  Screenshot_20240228-213553_OBDeleven.jpg
Visningar: 293
Storlek:  782.6 KB
    Senast redigerad av Peter-C den 2024-02-29 klockan 10:58.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Jaså det är det där som menas med moduler. Nej något sådant visar inte min felkodsläsare. Den sänder inte till en iphone utan visar på sin egen lilla skärm. Kan nog vara bra att uppdatera maskinparken. Om det sedan är avgörande för att lösa det här problemet är en annan sak. Allting fungerar till dess bilen larmar om att det är problem med strömmen/batteriet, och en stund efter det stannar den. Jag har ännu inte haft möjlighet att mäta efter att den larmat och innan den stannar, men jag antar att den inte laddar då. VW-verkstan erbjöd en tid i april, men gick till slut i nåder med på att ta en liten titt nästa vecka! Jag hade ju gärna velat komma på någon lösning innan dess…

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Händer det under färd så har du ju tappat både laddningen ifrån generatorn OCH dragit ur batteriet helt.. inte helt ovanligt att nån lindning i generatorn brinner av, så den laddar men för klent.. felande spänningsregulator är också vanligt.
    Slitna kol/spricka i kol ger även det sporadisk laddning.

    dagens moderna generatorer har också övervakning av aktiv elcentral, som styr laddning av/på samt spänning, så det finns en del felkällor.
    Det mesta pekar åt generatorn, alt. Att någon har stoppat dit en eftermarknadsgenerator, många av dom billigare saknar helt elektroniken för styrning, vilket ger fenomen liknande detta.

    Hursom så behövs nån mer avancerad felkodsläsare/vcds/obd11, för att enklast se/logga problemet.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    För 1 år sedan hade jag lite problem med en av bilarna Cupra R 2018 som ej startade.

    Laddade batteriet fullt nnan byte batteri. Då visade OBDeleven värdena nedan när jag körde med bilen.

    Namn:  20230108_161851.jpg
Visningar: 234
Storlek:  196.2 KB

    När jag dagen efter bytt batteri och kodat in batteriet, visades helt andra värden, också under normal körning.

    Namn:  Screenshot_20230105-093744_OBDeleven.jpg
Visningar: 234
Storlek:  323.5 KB
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Aha. Med en sådan läsare kan man alltså se under körning om batteriet får laddning eller ej, utan att behöva stanna och öppna huven och mäta. Det är ju bra. Skulle man t.o.m. kunna få någon info om var felet ligger om/när man kan se att batteriet inte laddas?

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Javisst. Under modul "Engine" har jag valt "Live data" och bockat för de värde jag ville ha. Finns ett hundratal att välja mellan kanske ......

    Endast för visning, inga felkoder. Dem får man ta fram på annat vis.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    … och utifrån värdena man får upp kan man lista ut var någondtans det finns ett fel…? Tja, det borde man väl pröva.

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Nu fick vi Tiguanen tillbaka från VW - utan något annat besked än att det inte är något fel på generatorn. Problemet är alltså olöst, och VW bör väl ha använt alla moderna analysmöjligheter tänker jag. Dom menar att vi får köra tills den stannar och sedan bärga bilen till dom för undersökning. Men jag är tveksam till ens det hjälper. Varje gång den har stannat så har den ju gått igen så fort jag har bytt ut det tomma batteriet mot ett nytt. Och sedan när jag har mätt så laddas batteriet.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Intressant problem. Tillika frustrerande. Det finns tyvärr inga garantier för att en märkesverkstad har kunskap att felsöka. Fundera på om det finns någon annan verkstad för en second opinion.
    I länkarna föreslås problem med BMS och generatorns svänghjul. Dessa skulle ju kunna generera intermittenta fel.

    https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/34361/
    https://www.tiguanforums.co.uk/threa...-vehicle.5918/

    https://www.google.com/search?client...y+not+charging

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 11:46
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2024-02-13, 19:36
  3. Jordfel i min GTI?
    Av gölfn i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 10:15
  4. Jordfel, Caddy 1
    Av Fireball i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 19:07
  5. Jordfel instrument GTI-93?
    Av magfei i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin