Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10

    Dålig fjädring eller sänkt?

    Hej

    Köpt mig en Passat 2010 som jag upplever väldigt låg och har låg/dålig markfrigång. Det är med nöd och näppe jag kan använda orginaldomkraften och en verkstadsdomkraft är bara att glömma. Hur tar jag reda på ifall fjädrar och/eller stötdämpare är defekta och det är därför bilen är så låg eller om den är medvetet sänkt den eller något annat fel? Jag vill återställa den till "orginal" markfrigång.

    Se bifoga fotografier. Fotot ifrån hjulhuset är vänster fram.

    Trevlig helg

    Namn:  20240209_142701.jpg
Visningar: 158
Storlek:  1.11 MBNamn:  20240209_155746.jpg
Visningar: 158
Storlek:  1 013.5 KBNamn:  20240209_155805.jpg
Visningar: 159
Storlek:  1.00 MBNamn:  20240209_155833.jpg
Visningar: 157
Storlek:  1.06 MB

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Fråga tidigare ägare brukar fungera bra.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    2010… ja efter 14 år och 35.000 mil så är det definitivt läge att byta både fjädrar och dämpare.
    Senast redigerad av AndySwede den 2024-02-09 klockan 17:37.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Den är nog sänkt, om ingen av fjädrarna gått av..
    Nu har du ju köpt en R, så den var "låg" från början..
    Köp nya från Tyskland, eller kolla runt på bildelsbasen efter kompletta, då (som tidigare nämnts) stötdämparna säkert är slut..

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    14 år stämmer bra men har gått 21000 mil. Visst ett lik, men man får mätta magen efter matsäck. Tack för tipsen beställer nya fjädrar och dämpare.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Dum fråga då jag är rätt kass på bilar, sänkningen innebär det normalt att man köper kortare fjädrar/stötdämpare alternativt minskar dem med någon klämring eller gör man även andra ingrepp på bilen?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Lik !!
    det finns kärror som är i betydligt sämre skick


  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Är däck och fälg originaldimension ? Ser ju ut som att hjulen hamnar innanför skärmarna både fram och bak vilket biltillverkarna vill undvika.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Arvinator Visa inlägg
    14 år stämmer bra men har gått 21000 mil. Visst ett lik, men man får mätta magen efter matsäck. Tack för tipsen beställer nya fjädrar och dämpare.
    Du orkade inte fylla i nödvändiga uppgifter så då blir ju svaren därefter om det ens blir några - gissningar.

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...gor-ang-teknik

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Den är nog sänkt, om ingen av fjädrarna gått av..
    Nu har du ju köpt en R, så den var "låg" från början..
    Köp nya från Tyskland, eller kolla runt på bildelsbasen efter kompletta, då (som tidigare nämnts) stötdämparna säkert är slut..
    R-line är väl normalt 15mm lägre från fabrik på vissa modeller.

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Arvinator Visa inlägg
    Dum fråga då jag är rätt kass på bilar, sänkningen innebär det normalt att man köper kortare fjädrar/stötdämpare alternativt minskar dem med någon klämring eller gör man även andra ingrepp på bilen?
    Minimum för att göra en "riktig" sänkning är att byta till sänkfjädrar, som dels är kortare/mer progressiva än original för att bilen ska sitta lägre, samt styvare för att kompensera för minskad fjädringsväg. Vill man vara seriös så finns det även sportstötdämpare avsedda att användas med sänkfjädrar. Men dom allra flesta som sänker sin bil nöjer sig med att byta till sänkfjädrar och använder originaldämpare.

    Det finns även fjäder+dämparkit med ställbar sänkning, där åstadkommer man önskad sänkning genom att flytta undre fjädersätet upp eller ner på dämparen (undre fjädersätet är som en stor mutter, och dämparen är gängad på utsidan av dämparcylindern).

    Sen finns det förstås "alternativa" metoder såsom att kapa originalfjädrarna till önskad längd eller använda "klämmor" som klämmer ihop originalfjädrarna, men sånt är varken säkert eller godkänt av besiktningen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Sänkfjädrar på original dämpare, slutar med att dämparna dör i förtid..

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Sänkfjädrar på original dämpare, slutar med att dämparna dör i förtid..
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Minimum för att göra en "riktig" sänkning är att byta till sänkfjädrar, som dels är kortare/mer progressiva än original för att bilen ska sitta lägre, samt styvare för att kompensera för minskad fjädringsväg. Vill man vara seriös så finns det även sportstötdämpare avsedda att användas med sänkfjädrar. Men dom allra flesta som sänker sin bil nöjer sig med att byta till sänkfjädrar och använder originaldämpare.

    Det finns även fjäder+dämparkit med ställbar sänkning, där åstadkommer man önskad sänkning genom att flytta undre fjädersätet upp eller ner på dämparen (undre fjädersätet är som en stor mutter, och dämparen är gängad på utsidan av dämparcylindern).

    Sen finns det förstås "alternativa" metoder såsom att kapa originalfjädrarna till önskad längd eller använda "klämmor" som klämmer ihop originalfjädrarna, men sånt är varken säkert eller godkänt av besiktningen.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    R-line är väl normalt 15mm lägre från fabrik på vissa modeller.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Du orkade inte fylla i nödvändiga uppgifter så då blir ju svaren därefter om det ens blir några - gissningar.

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...gor-ang-teknik
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Lik !!
    det finns kärror som är i betydligt sämre skick

    Stort tack för alla svar, uppskattar verkligen er hjälp.

    Har inga problem att skylta med vem jag är.

    Mitt regnr FJN719


    Enligt carinfo är bilen registrerad med 205/55/R16 vilket är samma dimension som sitter på bilen nu (dock ej orginalfälgar)

    När det gäller fjädrar kollade jag på autodoc men blev lite osäker vilken modell jag skall beställa, finns de som inte benämnas något utöver att de är för framaxel, finns de som benämns för sportchassi, finns de som benämns för fordon med dåliga vägar utrustning, för fordon med standardchassi draganordning.. Jag kör en hel del på grusvägar och även en hel del släp. Dock fattar jag inte hur jag tar reda på om jag har sportchassi, bilen är märkt med "R" så funderar på om detta är sportchassi.

    https://www.autodoc.se/reservdelar/f...r%5B%5D=100015Namn:  20240208_180427.jpg
Visningar: 110
Storlek:  1.05 MB

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-01-23, 21:41
  2. Kass batteri eller dålig jord?
    Av Malish i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-01-16, 20:27
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-17, 21:42
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 19:55
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin