Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Sebastian Söderström
    Ort
    Lund
    Inlägg
    3

    Ny bil, multivan t5 2.5 tdi 131 hk, bra idé?

    Hej hej! Har fått upp ögonen för en multivan t5 med 2.5-motorn med 131 hk. Fick veta att den varken har kamkedja lr rem utan går på kamdrev. Är det nå bra eller ska jag titta vidare? Bilen i fråga har rullat 27k men ser oförskämt fräsch ut. Tänker ha den som camper/utflyktsbil tillsammans med min lilla familj. Vill köra en camperbox bak och slänga ut alla utom ett säte till lilltjejen. Har letat länge efter något för ca 100 000 kr och har insett att de lite finare utan skavanker går för betydligt mer. Men för mitt ändamål kanske en sån här kan funka. Rost bryr jag mig inte om, det kan jag fixa själv. Motorn däremot får jag ta hjälp med men vill inte hamna i verkstan för tidigt

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Nu vet jag inte hur dessa motorer specifikt är. Dom enda motorer med kruggdrivna kamaxlar som jag har stött på är på Hondas motorcyklar VFR750/800 som har den tekniken. Och dom motorerna räknas nog som en av dom mest hållbara moderna motorcykelmotorerna i världen. Vi hade ett par i MC-klubben som hade över 20000 mil vardera och fortarande rullade. Utan något kamdrivningsunderhåll alls förutom byte av motoroljan. Dom byts aldrig utan håller motorns hela livslängd. Så tekniken är det absolut inget fel på, tvärtom. Däremot är ju frågan hur VW har implementerat det, men det kan nog andra svara på bättre än jag.

Liknande ämnen

  1. Multivan dieselvärmarstyrning
    Av Matgru i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-12-20, 13:09
  2. Min första VW! Multivan
    Av Ippolito i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-06-29, 13:21
  3. Vw Multivan -08 kupéfläkten
    Av Rasnik i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 13:37
  4. Multivan värme bak
    Av peterbq i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 15:11
  5. VW T5 Multivan 558 hästar & 807 Nm
    Av blackfox i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin