Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    Bakluckeproblem golf mk4 variant

    Hej, detta är en långkörare så jag ska försöka sammanfatta så kärnfullt det går vad som hittills är gjort.

    Jag kan inte öppna bakluckan på min varre sedan ett drygt halvår tillbaka. Jag har bytt låskista och "handtag" (knappen man öppnar med). Låskistan fixade felet att innerbelysningen inte tändes, men annars märktes det ingen skillnad. Låscylidern fungerade aldrig (den var bortom räddning) så den är bortplockad och luckan går alltså ej att öppna mekaniskt utifrån heller. Det vore najs att ha, men just nu ligger fokus på att få det elektriska att fungera. Motorn som "poppar" låset funkar om man matar den med 12v direkt.

    Jag försöker förstå hur det elektriska fungerar. För först när jag mätte upp den nya "knappen" så ger den ingen kontakt när man trycker in den, därför tänkte jag att den var trasig och köpte ännu en ny. Döm om min förvåning när den nya visar att brytaren är "normalt stängd" (NC), dvs bryter kretsen när den trycks in, det verkar ju helt bakvänt och oavsett om det är rätt eller inte så funkar inte den heller. Men även om jag bryggar stiften i kontakthylsan för knappen så händer inget trots att ena stiftet har 12V. Måste luckan (låskistan) vara stängd för att elektroniken ska lira?

    Elektroniken som sitter vid låsylindern är jag också osäker på. Den består ju av en mikrobrytare och en vippbrytare. Den sistnämnda styr centrallåset vad det verkar, men verkar bara funka åt ena hållet nu, tidigare funkade den åt båda håll. Mikrobrytaren har jag klippt bort och helt sonika permanent bryggat när jag plockade bot låscylindern. Minns ej varför nu, men det funkade ett tag på det viset. Kanske att jag ställt till det där med mitt bonnamek? Låscylinder med dessa delar verkar inte finnas på eftermarknaden så jag ska försöka jaga fatt på beggat, vill återställa detta på sikt, men försöker få elektroniken att funka i första hand.

    Försökt läsa på elscheman i verkstadshandboken, men det är inte lätt att förstå alla gånger och spåra ledningarna genom "komfortelektroniken". Haft flera Mk4or med olika låsproblem, men ingen har varit så prövande som denna.

    Tacksam för all info så jag kan fortsätta felsöka. Övriga dörrar funkar bra, förutom ena bakdörren som ibland strular, men det borde väl inte påverka?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 022
    Var låskistan du bytte till ny eller begagnad? Har du mätt kablarna mellan luckan och karossen så du inte har kabelbrott där?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Ny låskista, förvisso var det till en vanlig "hatchback", men istället för att hålla på och strula med att skicka tillbaks så moddade jag den till att passa varianten. friserade plasthöljet och flyttade över armen från den gamla. Svårt att tro att det är ngn elektrisk skillnad mellan dem? Det är ju bara tre tåtar och sen jag fick dit den nya började innerbelysningen funka som den ska igen.

    Haft isär ena skyddsbälgen för kablarna, men inte kunnat se något där, finns ju inte mycket att spela på (flex) så jag förstår inte hur man ska kunna undersöka det? Hur går man annars tillväga om man ska mäta? Måste ju hitta en punkt i kabelhärvan på bilen där man kan kontrollera mot bakluckans kontaktdon?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 022
    Jag har ingen erfarenhet av just Golf MK4 men tillvägagångssättet är detsamma oavsett märke eller modell. Det luriga med kabelbrott är ju att det kan ge kontakt eller inte beroende på läget på kardelerna i kabeln just vid mättillfället. Du behöver mäta en kabel i taget och jucka på gummibälgen, alternativt lossa kabelhärvan och mäta på bänk. Inget kul jobb, alternativet är att byta till en kabelhärva du vet är fungerande.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Okej, tack för ditt svar. Försöker läsa på var man kan "dela" på kabelhärvan och det verkar finnas anslutningar bakom innertaket vid luckan? För även om man inte tar bort kabelhärvan från bilen, så behöver man ju ett ställe att mäta från...


    Om problemet är för komplext lutar det åt att försöka fixa det på ngt mekaniskt sätt istället. Alternativt montera en "trunk popper" som helt sonika kopplar förbi centrallåset.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-07-21, 16:55
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 14:44
  3. Bakluckeproblem/Lås/öppning - Bora
    Av Foojken GTI i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 19:20
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 09:43
  5. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin