Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Jens Törmä
    Ort
    Pajala
    Inlägg
    5

    Passat GTE, körning vintertid.

    Hej!

    Fynderar på att skaffa mig en 2021 årsm Passat GTE, då jag har ett väldigt billigt elavtal och vill kapa bort bränslekostnaderna för alla kortkörningar. Dock tvekar jag lite då jag bor uppe i Tornedalen där vi fortfarande har riktiga vintrar där det inte är ovanligt med -30°c under januari och februari.. Det som får mig att tveka är att det inte någonstans finns information om hur GTE’n funkar i riktig vinterkyla.

    har några frågor jag hoppas att någon med erfarenhet av GTE’n kan svara på..

    1. Kan passat GTE köras på el i sträng kyla (typ -25°c) om den stått på laddning och på det viset värmt batterierna?
    2. Tidigare fanns info om att bilen inte startade alls vid -27°c. Stämmer verkligen detta? Går inte bensinmotorn heller att starta vid kallare väderlek? Har försökt söka och googla men ingenstans behandlas ämnet!
    3. Laddas även 12v batteriet vid laddning eller är det bara det stora batteriet som laddas?

    Tack på förhand!
    /Jens

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Jag har inte kört min bil i så pass kallt då vi inte haft lägre än 15-18 minus här nere. När det är mindre än -10 funkar den elektriska kupevärmningen väldigt dåligt så se till att du köper en bil med bensinvärmare.

    3. Nej 12v batteriet laddas inte, jag får stödladda mitt nån gång per vinter då jag mest kör på el och värmer bilen med bensinvärmaren när det närmar sig minus 10.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Jens Törmä
    Ort
    Pajala
    Inlägg
    5
    Med andra ord så funkar den fortfarande att köra på el vid kallare väderlek än -10°c förutsatt att man haft den på laddning och på så vis värmt batteriet?!

    någon som har svar på fråga 2?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Jens Törmä
    Ort
    Pajala
    Inlägg
    5
    Lyfter tråden i förhoppning om att någon mer med erfarenhet av GTE’n sk kunna flika in.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Jag hade en GTE från 2017 i 2,5 år, så kanske inte allt är exakt samma men här kommer lite tankar från mitt ägande.

    På min bil fanns inga möjligheter att förvärma batteriet manuellt, utan batteriet värmdes bara upp när det laddas och när det används under körning. Nu bytte jag bil för 8 månader sen och jag bor i Stockholms-trakten så det var aldrig så kallt som du nämner, men mitt minne säger mig att laddning av batteriet inte gav batteriet full temperatur när det var kallt. Kanske för att laddning bara kunde ske med 3,6 kW ? Men det kanske har förändrats i senare årsmodeller?

    Att batteriet inte når full temperatur hindrar inte från att köra på el, men du får mindre motoreffekt tillgängligt från batteridrift. Det indikeras tydligt i klustret så det blir ingen överraskning men det påverkar när man kör. Det som jag upplevde som ett irritationsmoment var att när man behövde accelerera lite mer, typ på en påfart, så var det lätt att gå för nära den maximalt tillgängliga batterieffekten och då startades bensinmotorn även om jag aktiverat körläget för endast el. Har bensinmotorn väl startat så går den inte att växla tillbaka till eldrift på en ganska lång stund, antar att bensinmotorn behöver nå en viss temperatur. Fulhacket är att stänga av och på bilen, men då behöver man ju stå still och det är ett jäkla bök.

    Som någon nämnt så är den elektriska värmaren inte så effektiv. Jag brukade köra den 2 eller 3 gånger på raken för att försöka få upp temperaturen brukligt på "Stockholms-kalla" dagar, men det är fortfarande inte i närheten av vad bensinvärmaren gjorde på betydligt kortare tid.

    Nu var ju min en 2017 så den hade väl dels mindre batteri men säkert också lite degradering. Angiven räckvidd på batteri var 50 km, men det var praktiskt omöjligt att nå. Inte ens på en perfekt vårdag när temperaturen ute var "rätt" så att AC/värme inte behövs tror jag att jag kom längre än 45 km i min normala körcykel. Och vanligare var nog 35-40 kilometer. På vintern så kom jag inte alltid fram och tillbaka till jobbet (ca 22 km tur och retur) om jag startade bilen kall. Förvärmde jag bilen med parkeringsvärmaren och sen körde lugnt så kunde det ändå vara på håret om det var riktigt kallt. Så ha i åtanke att din vinterräckvidd på el kommer vara markant sämre än den angivna räckvidden om du köper bilen för att det ska bli billigt att köra den på det viset.

    I övrigt en otroligt bra bil tycker jag.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Jens Törmä
    Ort
    Pajala
    Inlägg
    5
    Jag räknar givetvis med att räckvidden kommer vara mycket kortare än vad som anges från volkswagen pga det kalla klimatet vi har här uppe i norr vintertid. Ser dock inte det som nåt problem egentligen då det främst är sambon som kommer köra GTE’n till och från jobbet dit hon har ca 2km enkel väg. Vi bor dessutom i villa så bilen kommer ju laddas så fort den står på gården typ. Sambon har även egen P-stolpe på jobbet så möjlighet till laddning/motorvärmare finns även där även om den stolpen går på timer.

    Var väl egentligen mest frågan ang hur bilen öht startar i sträng kyla som är viktigast. Jag menar, om den inte ens kan gå på bensinmotorn vid -30°c så är ju bilen totalt värdelös i Norrland/Norrbotten..

Liknande ämnen

  1. dunkljud bak vid körning passat b3
    Av eilert_pi i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 09:17
  2. VW Talladega-fälgar ok för vintertid?
    Av Mr_Big i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 12:20
  3. Passat tdi stannar under körning
    Av mickes i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 00:01
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 07:47
  5. Avställning bil vintertid
    Av r0sen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin