Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183

    Problem med kalibrering styrvinkelgivare och får ingen kontakt 2 styrenheter

    Hej

    kontaktrullen pajade på vår 2010 Passat, beställde en ny och fick en som heter 5K0 953 569 AS som ska ersätta 5K0 953 569 T.

    Kodade in den nya men jag får felmeddelande när jag försöker kalibrera styrvinkelgivaren, kanske gör fel, ska undersöka lite hur man ska göra.

    Men jag har fått ett litet bekymmer med att komma åt två styrenheter med VCDS, den hittar inte 09 och 46, jag har kanske råkat dragit lite i kablarna till diagnosuttaget när jag skulle dra en pluskabel till ett slutsteg, har dessa styrenheter samma eller andra pinnar i uttaget för diagnos?

    Allt funkar i övrigt, alltså larm, centrallås och lysen.

    Är det någon som har någon idé på kommunikationsfelet och styrvinkelgivaren?

    Mvh Tommy

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Jag har hållit på hela kvällen nu och får inte till något, finns ingen guide hur man kalibrerar vinkelgivaren, hittar ingenstans.

    Det enda jag hittar är under 16 - rattstyrdon, under 44 och 03 finns inga val eller kanaler som funkar.

    Börjar tro att det är för att jag inte har kontakt med komfortstyrdonet med VCDS som är problemet, får ibland en felkod i rattstyrdonet att den inte kan prata med komfortstyrenheten.

    Har nu upptäckt att båda bakdörrar, elcentral, och komfortstyrdonet inte går att komma åt via VCDS eller något annat diagnosverktyg för den delen.

    Det som är lite intressant är att allt funkade förutom airbag och knappar i ratt innan jag bytte "rullen", trots att jag inte kommer åt dörrarna bak, komfort styrdon eller elcentralen så fungerade kurvljus, centrallås, elhissar och så vidare, nu funkar allt som inte är beroende av styrvinkelgivaren.

    Någon som har ett bra tips hur jag ska gå vidare? Verkar vara någon databus som är knas, kortsluten eller avbrott.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Posta gärna din autoscan här.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Tänkte återkoppla lite.
    Jag fick fart på kommunikationen med samtliga styrdon, lyfte batteripolen en minut och jag kom åt dem.
    Testade sedan alla tänkbara guider för styrvinkelgivaren. Kanal 060 i bromsstyrenhet funkade inte och att nollställa i rattstyrdon gick inte.

    Övergav VCDS och lånade en Autel MaxIM 608im från personbilssidan på jobbet, fick samma fel där i rattstyrdon men rotade runt och under bromstyrenheten så fanns där ett alternativ att kalibrera styrvinkelgivaren och då lyckades jag, kalibrerade ändlägena på styrväxeln sedan och allt hoppade igång.

    Frågan är ju hur man ska göra med VCDS? ingen guide på ross-tech eller youtube funkade...

    Mvh Tommy

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Återkopplar lite till.

    Tror jag hittat vad som gått fel, jag har ju testat med 060 som det står i alla guider jag hittat hittills, på Passat ska man tydligen in på 001 för att aktivera kalibreringen.
    [Select]
    [03 – ABS Brakes]
    [Login – 11]
    Enter 40168
    [Do It!]
    [Basic Settings – 04]
    Group 001
    [Go!]
    This will store the zero (centered) position of the steering wheel. There should be a displayed
    message that reads: “Steer. angle sender compens OK”. If you get an error, it may mean the
    Login was not successfully performed.
    Click the [Done, Go Back] button and you’re all set.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Du menar att inget av detta hjälpte dig? Eller är det möjligen så att din vcds dongel är en klonad piratkopierad…?

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00778

Liknande ämnen

  1. OBDeleven ingen kontakt Skoda Fabia 2011
    Av Peter-C i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-10-16, 09:39
  2. Problem med kalibrering / felaktigt styrdon? Caddy 2004
    Av VWGolIV i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-07, 11:01
  3. Ingen kontakt med motorstyrdon
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 10:54
  4. GTI99 Ingen kontakt med styrboxen
    Av Gti99memo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 22:17
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin