Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hög tomgång

  1. #1
    Johahl
    Gäst

    Hög tomgång

    Hej är ny här, har en fråga ang. min golf cl -90 när jag startar den när den är kal så är tomgången helt ok ligger under 1000 v/min allafall. Men när motorn börjar bli varm så höjs tomgången avsevärt till ca 1500-1600 v/min vilket är ganska högt. Jag har 1.8 l motorn med ett sånt där centralsprut ser typ ut som förgasare men det är en sprutmotor allafall ! Nån som kan ha nån aning om vad det kan vara för fel.....

  2. #2
    Quattro_mannen
    Gäst
    Kan vara en felande tempgivare,kolla upp dom.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Kolla ifall den drar tjuvluft någonstans. Spraya med startgas för att kolla läckage.

  4. #4
    Johahl
    Gäst
    Jag har kollat med startspray utan någon framgång... Men "Quattro_mannen" vilka tempgivare menar du ?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    han menar tempsensorn till tomgångstabiliseringen är en vit två polig sak som sitter under det röret dit den övre kylar slangen går till toppen.. eller kan det vara den röda som sitter uppe på röret också två polig.. inte så lätt o se när vag har slängt in alla golf IIrs givare på samma bild hehe men det skadar ju inte att byta dem rör sig om ca 120kr för den röda och 240 för den vita

  6. #6
    AcKyL
    Gäst
    Ring någon VW återförsäljare och fråga lite snabbt vilken som har vilken funktion. I etkan står det oftast tempsensor eller tempgivare, sensorn är den som skickar signaler för att ge rätt tomgång osv, och givare till mätaren i kombiinstrumentet.
    Sen står det ibland i texterna "Temperaturgivare - För styrenhet" eller dylikt, vilket också underlättar...

    Lycka till!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    oftast är det de en poliga som går till mätarna i instrumenthuset..

  8. #8
    Quattro_mannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Roffe Visa inlägg
    han menar tempsensorn till tomgångstabiliseringen är en vit två polig sak som sitter under det röret dit den övre kylar slangen går till toppen.. eller kan det vara den röda som sitter uppe på röret också två polig.. inte så lätt o se när vag har slängt in alla golf IIrs givare på samma bild hehe men det skadar ju inte att byta dem rör sig om ca 120kr för den röda och 240 för den vita

    Exakt )

  9. #9
    Johahl
    Gäst
    Var på mekonomen idag och beställde en ny givare, men enligt dom så är det den blåa som är styrsensorn. Den röda eller vita var det som ni sa att det kunde vara....
    Har jag fått rätt tro ?

  10. #10
    Passat R
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Johahl Visa inlägg
    Var på mekonomen idag och beställde en ny givare, men enligt dom så är det den blåa som är styrsensorn. Den röda eller vita var det som ni sa att det kunde vara....
    Har jag fått rätt tro ?
    Ja det är den blåa som skickar info till styrboxen, artnr vag: 025906041A

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    blå = signal till motorstyrenheten
    svart = signal till tempmätaren
    röd = förvärmning insug?
    Senast redigerad av g-man den 2007-11-24 klockan 22:44.

  12. #12
    Passat R
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av g-man Visa inlägg
    blå = signal till motorstyrenheten
    svart = signal till tempmätaren
    röd = förvärmning insug?
    Ja det stämmer mycket bra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin