Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Josefine
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    17

    Elektrisk dragkrok

    Hej!

    Jag har en passat årsmodell 2016 där min elektriskt utfällbara dragkrok går väldigt trögt när man fäller ut samt fäller in den
    Man måste alltid hjälpa till med en del kraft att få ut den samt få tillbaka den. Fler som har det så? På besiktningen förra året sa dom till mig att den behöver smörjas. Men var exakt, någon som vet?
    Har försökt smörja en gång tidigare men upplevde inte att det blev bättre. Kanske behöver man smörja väldigt ofta?
    Eller kan det vara något annat fel?

    Mvh Josefine

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Din lokala VW handlare/servicepartner ska kunna tillhandahålla all teknisk information, även info om smörjning.

    Annars är nog felet likt alla andra mer eller mindre vansinniga konstruktioner för att dölja att bilen har ett drag, det att dom inte används tillräckligt ofta.

    Bästa bot mot problemet torde vara: Smörj ofta, om detta föreskrivs av tillverkaren, fäll ut och fäll in draget i princip varje gång du kör bilen.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Undrar vad man ska smörja med, det är inte speciellt lätt att komma åt och fett känns som omöjligt? WD40 och 5-56 fungerar nog, men det är ju även rengörade och i slutänden uttorkande. Kanske Ballistol kan fungera bättre? Eller så är det något specialsmörjmedel som bara VW kan svara på?
    Själv har jag inte vågat smörja mitt elektriskt utfällbara drar på de 7 år jag ägt min Tiguan.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Min tanke också, samt att fett drar ju till sig mer skit som fastnar så det behöver ju smörjas på rätt ställe. Var det nu är.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    VBG som är störst i sverige på lastbilskopplingar har en olja speciellt framtagen för alla kopplingar "VBG Mekolja"

    Vad jag vet den enda olja man använder på åkerier till alla former av kopplingar. Finns bland annat på Swedol .

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Är "VBG Mekolja" det enda som fungerar eller går det med alla tunnflytande oljor?
    Att man använder VBG på lastbilskopplingar är jag med på, men vad använder VW's verkstäder på personbilar?

    https://www.vbg.eu/sv/produkter/ovri...r/vbg-mekolja/

    Ändra: Fick svar på ett annat ställe av någon som använder PTFE-baserat smörjmedel och att det fungerar.
    Så detta ska jag köpa och testa med: https://www.biltema.se/bilvard/smorj...-ml-2000044476
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-07-30 klockan 20:03.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Troligtvis funkar vilken olja som helst. VBG Mekolja är lika tunnflytande som 5-56 och wd-40, men troligen så dunstar den och lämnar kvar en fet, smörjande film.
    Har svårt att tänka mig att man skulle kunna göra några större fel om man använder en olja som är mindre lämpad, bättre fel, än ingen olja alls! (om det nu ska smörjas över huvud taget)!
    Annars är det ju bara att svänga förbi VW och fråga!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Ja, förmodligen är det inte så avancerat, var bara "rädd" att någon packning eller dylikt skulle svälla och att det behövdes något special (dyrt) smörjmedel från VAG.
    Har bestämt mig för att undvika VW´s verkstäder/handlare så långt det någonsin går, så något besök där blir det inte
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-07-31 klockan 11:25.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Anders
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    35
    Min krok är också lite trög och behöver hjälp, dock så använde besiktningsmannen en del våld sist, det bara small när han tog fram och stoppa tillbaka den

    Kom du underfund med vart man kan smörja?

Liknande ämnen

  1. Elektrisk parkeringsbroms HJÄLP
    Av bageera i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-08, 21:13
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-17, 14:13
  3. Elektrisk bromsservo Golf mk2
    Av Fredda84 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 23:05
  4. elektrisk vattenpump vr6
    Av gorano i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 17:50
  5. Elektrisk spärrventil för kylarvattnet.
    Av Danne_ i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin