Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15

    Passat 2018 tar in vatten

    Hej,

    Noterade nyligen att min Passat kombi MY2018 hade ett mindre fotbad för baksätespassageraren på höger sida. Jag misstänker skarpt att detta inte är ett tillval Så nu behöver jag hjälp att lokalisera varifrån vattnet kommer.

    Hittills har jag gjort följande:
    Bilen har taklucka/glastak så det var det första jag kollade. Men listerna ser hela och fina ut. Avrinningshålen och kanalerna ser även de rena ut. Försökte blåsa lite med tryckluft i hålen men kom inte åt så bra. Kanske lika bra det om man med trycket blåser loss någon slang någonstans…?
    Även listerna runt dörrarna ser täta och fina ut.
    Nästa koll gjordes under vindrutan vid vindrutetorkarna. Kan inte se att det är någon vattensamling där. Har inte tagit loss plasten utan bara titta ner genom nätet, men jag tycker man verkar se ganska bra så.
    Kollade under golvet i bagagen men där är det snustorrt.
    Har tagit ut kupéfiltret och kollat där då det verkar vara ett problem i äldre Passat. Men ingen fukt där.

    Tog grovdammsugaren och sög bort så mycket vatten som det gick men efter en natt med hällregn var det mer vatten där. Så den verkar ta in vatten där den står.

    Bilen stod då i ett svagt uppförslut. Jag flyttade den så den stod i ett svagt nedförslut istället och jag har nu noterat fukt under passagerarstolen fram. Det finns ett utskuret hål i mattan där och lyfter jag på ”locket” känner jag att mattan är blöt under. Dock verkar det inte vara något framför stolen. Ännu… Definitivt inget som märks upp mot torpedväggen.
    Vid säkerhetsbältet till passagerarstolens nedre fäste vid B-stolpen finns också möjlighet att sticka in fingret till plåten men där är det torrt.

    Nu har jag börjat få slut på idéer. Så är tacksam om det är någon som har något förslag innan jag skickar in den på verkstad för en dyr felsökning?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av VWBear Visa inlägg
    Nästa koll gjordes under vindrutan vid vindrutetorkarna. Kan inte se att det är någon vattensamling där.
    Kommer du åt att se dräneringarna? På min Audi var jag tvungen att plocka ur batteriet för att rensa dräneringarna:

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...er-batteribyte

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Batteriet sitter i bagagen på min bil.
    Kikade lite som hastigast i motorrummet tidigare men kunde inte se något misstänkt där. Men vet inte egentligen vad jag letar efter heller.
    Det som rinner ner vid vindrutetorkarna tror jag inte gick att se från motorrummet. Men ska kasta ett öga på det igen.
    Senast redigerad av vfr den 2023-07-22 klockan 18:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Har haft samma problem med våran Skoda Octavia kombi -18 med glaspanorama, blött vid förarplatsen och dyngsurt vänster bak.

    Dräneringsslangen låg klämd och fått ett veck på sig från plastbeklädnaden på a-stolpen. Toveks bil kollade på detta vid senaste servicen och sa att det kan vara orsaken. När det kommer stora vattenmängder så klarar inte den veckade slangen av bli av med allt vatten.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Av med bakhjulen, av med innerskärmarna och bort med dom blå gummilocken (1stk/sida).. Spola försiktigt tills det rinner ut vid framhjulen (håll koll inne, så det inte blir blött i taket). Rinner det ut framme, så är allt ok..

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    En klassisk orsak till att jag aldrig köper en bil med panoramatak sedan 15 år tillbaka. Är det inte dräneringen så är det tätningen i luckan som fuckar ur och hela ramen behöver bytas för 15-25.000kr. Hur vet jag det… men har alltid hävdat fabrikationsfel och har aldrig betalat en krona för bytet.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Finns inga fördelar med panoramatak, bara nackdelar enligt mig.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Kan bara instämma, på vintern kyler glaset, på sommaren blir det för varmt att dra undan gardinen, och att köra med taket öppet funkar kanske i tätort, sedan bullrar det för mycket. Och så var det det här med de vanliga problemen som följer med. I mitt tycke en gimmik som verkar frän och mysig, men helt oanvändbar och tillför absolut ingenting förutom problem som bland annat TS rapporterar om.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Att det inte tillför något håller jag inte med om. Det är ganska mysigt med panoramatak. Att det sedan inte väger upp alla möjliga problem är en helt annan sak...

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Köper ingen bil utan taklucka eller panorama..
    Vågar inte skriva mer, då är väl bilen full av vatten efter 18dgr på parkeringen..

    Så här fint var det sist..
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Glastak - Klockren fördel är att om Måsar / Kajor eller andra fåglar skiter på taket blir det inga bestående etsningar i lacken. Sådana har jag lagt flera timmar att polera bort i år!

    Snyggt och ger rymd i kupén. Har ingen bil med glastak för närvarande men har haft... Nackdelar han ni redan berört .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Jag har haft ett antal bilar med soltak och undviker att köpa bilar utan det Ända gången jag haft "problem" var på en Opel Insignia där listen mellan den öppningsbara och den fasta delen blev klistrig och gjorde att luckan inte gick att öppna utan våld. Jag har aldrig haft några problem med läckage förrän nu.
    Men jag är ganska säker på att mitt nuvarande problem inte har något direkt med takluckan att göra heller även om allt är väldigt förvirrande än så länge. Jag har gjort lite tester nu i helgen men är nog inte mycket klokare för det.
    Jag började med att ta loss plasten under vindrutan och spola vatten i dräneringen där. Det rinner ut under bilen som väntat men frågan är om allt gör det. För det blir lik förbannat blött inne i bilen.
    Spolade vatten i takluckans rännor och det rinner undan snabbt och kommer ut under bilen. Det verkar finnas dräneringshål i bakkant på luckan som jag inte kan se, men spolar jag bakåt så rinner det ut bakom bakhjulen. Spolar jag framåt så kommer det ut bakom framhjulen. Troligen rann det ut under vindrutan redan och tar samma väg som det vattnet.

    Jag tog även av bakhjulet och innerskärmen på höger sida men det fanns ingen blå plugg där. Jag såg däremot avrinningshålet från takluckan där. Inga problem med det.
    Eftersom det röret gick uppåt var det dock inte möjligt att försöka spola genom det men tror inte det hade gjort någon skillnad iaf.
    De två andra pluggarna som fanns hade inget med vattenavrinning att göra.

    Ett nytt fenomen jag såg under dessa tester var att det kom in vatten vid spaken för öppningen av motorhuven och det droppade även lite bakom kopplingspedalen. Det nya här är att det var på vänstersidan av bilen och vattnet kom ovanifrån och la sig ovanpå plastmattan. Det i baksätet/under passagerarstolen kommer rinnande, inte droppande. Man ser heller inte att det är blött förrän det blir extremt mycket och tränger genom mattan eller om någon sitter där och märker att det plaskar om mattan.
    Så detta på förarplatsen kom troligen för att jag med vattenslangen fick in vatten på ställen där det normalt inte kommer in. Kanske via de filter-liknande saker som satt under plasten vid vindrutetorkarna. De sitter limmade på plåten. Någon som vet vad dessa är för något? Om dessa blir blöta kan de säkert bidra till att vatten kommer in, om det är hål bakom dem vill säga.
    Jag funderade även på vad det är för massa som fanns under ett av dessa "filter".
    Bifogar en bild på detta.
    Namn:  IMG_20230722_155420_HDR.jpg
Visningar: 488
Storlek:  1.03 MB
    EDIT: Ser att bilden är upp-och-ner, om någon blir förvirrad

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Du har väl inte bytt frontruta?
    Det är ljuddämpning..

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Du har väl inte bytt frontruta?
    Vindrutan byttes i slutet av oktober i samband med service på VW verkstad. Jag har varit inne på att det kan vara den som läcker men tycker jag borde märkt det tidigare om det varit något de missat. Men jag har ju egentligen ingen aning om hur länge den tagit in vatten och det har varit ganska torrt i början på året.
    Det var först i början på Juli som jag konstaterade vatten på golvet. Men när jag tänker efter kan jag nog sett kondens på rutorna tidigare...

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Det är ljuddämpning..
    Ok, ljudisolering låter rimligt.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Tänkte återrapportera här att det mesta tyder på att det var vindrutan som läckte. Lämnade in bilen till slut och de kom fram till att vindrutan var otät nere i högra hörnet. Så de tog det som en reklamation och tog ur rutan igen och limmade om den. Utan kostnad för mig såklart förutom bussbiljett hem och dit och att jag blev av med bilen i 3 dagar.
    Jag är inte helt övertygad men får se om några månader. Jag har lyft upp mattan och torkat upp det mesta själv (det var dyngsurt och jag tycker egentligen verkstaden borde gjort detta men orkar inte driva det) och har inte kunnat notera att det kommit in mer efter det. Men det var ju ändå ca 9mån mellan det att rutan byttes och det att jag noterade vattnet första gången. Så framtiden får utse.

Liknande ämnen

  1. Passat 2003 läcker in vatten
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-19, 13:06
  2. Vatten vid batteriet Passat 1.8T
    Av freddloff i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 18:03
  3. vatten i bagageluckan Passat variant-98
    Av andyboy i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 22:15
  4. Vatten i bakljus, passat variant -01
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 18:50
  5. Passat V6 dricker vatten
    Av GTI-nissen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin