Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Magnus Alm
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3

    Tempgivare Golf 4 1,6 bensin

    Hejsan

    Har en gammal golf 4 1.6 (bensin)
    Den har blivit lite trögstartad men går fint när den väl kommit igång.
    Har efter att ha lyssnat runt lite fått höra att det är "tempgivaren" som det är fel på och att detta fel är supervanligt på denna motor.
    Problemet är att när man gogglar tempgivare så dyker det upp en massa olika varianter. Men den ska tydligen vara svart (gamla modeller) eller grön (nya modeller)

    Hittade denna men den står inte angiven som tempgivare utan som "kylvätsketemperatur-sensor"
    https://www.skruvat.se/Kylvatsketemp...or-P18424.aspx

    Är det en sån jag ska ha eller har den nåt annat namn? Ska i alla fall sitta under plastkåpan på sidan av motorn.
    Tacksam för all hjälp jag kan få i denna djungel.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Om den är 4 polig så sitter givare för motorstyrning och tempmätarare i samma hölje


  3. #3

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Magnus Alm
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3
    Ok men är det den varianten på länken eller är det nåt annat jag söker. Mer det som var min fråga;-)

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Det bästa är att ta ett titt om kontakstycket passar rent fysiskt, finns inte så många att välja på


  5. #5

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Magnus Alm
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Det bästa är att ta ett titt om kontakstycket passar rent fysiskt, finns inte så många att välja på

    Jag tror vi missförstår varann. Jag vill veta om det den typen av givare som jag ska eller är det en annan sort? Denna (tillsammans med en massa andra sorter) kom upp när man söker på mitt regnummer. T ex yttertemperaturgivare, innertemperaturgivare och en massa andra. Jag vet att jag måste byta tempgivaren men när man gogglar "tempgivare" eller skriver in det på reselvdelssidor så får man inga konkreta träffar. Tempgivaren känner av hur varm motorn är och talar om för bränslepumpen hur mycket bensin den ska pumpa in för att bilen ska starta. Är denna givare trasig blir bilen svårstartad. Men denna givare måste ha ett "facknamn" ochså eftersom tempgivare verkar vara nåt man använder i folkmun. Så vet du vilken sorts givare jag ska ha med facknamn så är jag tacksam för svar.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Såfall är det motortemgivare, bilden ni länkar till stämmer ganska bra, är dom fysiska måtten det rätta så är det med 99.9% sannolikhet rätt givare
    om man tar bildelaroinline24 så dyker flera varianter upp https://www.bildelaronline24.se/vw/g...mperatursensor men är det bara rätt antal poler och utformning så blir det rätt


  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av billieisback Visa inlägg
    Har en gammal VW Golf 4 1.6 (bensin)
    Den har blivit lite trögstartad men går fint när den väl kommit igång.
    Har lyssnat runt lite och fått höra att det är "tempgivaren" som det är fel på och att detta fel är supervanligt på denna motor.
    Problemet är att när man gogglar tempgivare så dyker det upp en massa olika varianter.
    Vilken ska jag ha ?
    För att få riktigt träffsäkert svar så är det en klar fördel om du anger din årsmodell och motorkod.

    Dock så skulle jag vilja påstå att du ska titta efter en 4-polig kombinationssensor ( G2/G62 ) som numera alltid ska vara GRÖN.
    Dock så finns den med 2 olika kontaktstycken beroende på årsmodell.
    Äldre VAG bilar har typ en rektangulär form på kontaktstycket.
    Nyare VAG bilar har en typ av halvrund form på kontaktstycket.

Liknande ämnen

  1. Golf GTI 1999 tempgivare G62?
    Av Eyebrid i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-02, 14:15
  2. Tempgivare Golf mk5.
    Av deamhan i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 19:20
  3. Tempgivare Golf mk2 AEB 1.8t
    Av jahappz i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 00:45
  4. Tempgivare golf gti v5 -02
    Av Tody_86 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 07:19
  5. Nummer på tempgivare golf gti mk1
    Av pb81 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 13:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin