Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Linus Hammarlund
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    5

    Sharan dör när man ska köra iväg.

    Har fått problem med min sharan 2011 2.0tdi 170hk automat.
    Det händer ibland att bilen "hostar"/rycker till när jag lagt i D och ska köra iväg. Den kan dö när man ska gasa iväg och måste då trycka ner full gas och "hosta" sig framåt. Detta händer endast i D/M läget, men knte när man kommit upp i fart.

    Detta händer inte så ofta vid kallstart men väldigt ofta när bilen blivit varm. När jag stannar vid t ex rödljus så vet man aldrig om man kommer därifrån. Dock är det inga problem att starta den, backa, stå på tomgång eller gasa på tomgång.

    Har haft felkod P0322 men efter att vevaxelgivaren blev bytt så har jag inte haft några felkoder ö.h.t. men problemet kvarstår, bilen dör när den blir varm.
    Någon som har en idé vad som kan vara problemet? Hur ska jag fortsätta felsökningen på bilen?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 022
    Det finns högst troligt felkoder för detta problem. Vad använder du för diagnosverktyg?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Linus Hammarlund
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    5
    Jag testade först med Carista, sedan har en verkstad (Dock inte märkesverkstad) läst av felkoder men hittar inga.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet du hur många mil den har gått?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Linus Hammarlund
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    5
    Den har gått 29800 mil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Idag när jag skulle köra bilen så ville den inte alls, även när den var kall. Så fort jag la i drive och släppte bromsen så dog den. Lyckades komma iväg efter 5-6 försök med att hålla gasen i botten. Hoppade framåt och fick fart på den. Fortfarande inga felkoder eller lampor som lyser..

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av Shabo94 Visa inlägg
    Den har gått 29800 mil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Idag när jag skulle köra bilen så ville den inte alls, även när den var kall. Så fort jag la i drive och släppte bromsen så dog den. Lyckades komma iväg efter 5-6 försök med att hålla gasen i botten. Hoppade framåt och fick fart på den. Fortfarande inga felkoder eller lampor som lyser..
    Mycket intressant, du behöver nog läsa ut felkoderna med antingen VCDS eller VAG:s VAS.
    Om du bor i Gnesta borde det finnas VCDS kunnande på hyfsat nära håll.
    Skulle du fortsatt behöva hjälp om en vecka så passerar jag där nästa söndag

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bränslefilter eller bränslepumpen.. Kolla vad du har för tryck, trycket avgör vilken av pumparna som är trött..

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Linus Hammarlund
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    5
    Bör det inte hända när jag backar då? För backa kan jag, det fick jag göra igår för att komma fram dit jag skulle �� och då hår den precis som vanligt.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hugger den när du sätter den i D och dör, eller är det när du börjat rulla?
    Om bilen står i en backe och fått rull framåt när du läger i D, funkar det då?

    Är oljan i lådan bytt (DQ250???) utan att adaptera (kalibrera) kopplingarna mm. kan den hugga så kraftigt att motorn dör.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Linus Hammarlund
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    5
    Den hugger inte när jag sätter i D, utan den lägger bara av. Tidigare har jag kunnat haft D i och den dog inte förens man började gasa iväg. Funkade tidigare när man väl fick rull på bilen, i t.ex. nedförbackar.
    Olja är inte bytt i lådan under dessa två år jag ägt bilen och den har funkat utan problem. Sen utanförvarning började den krångla såhär.

  11. #11
    Medlem Nyqan72s avatar
    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Anders nyqvist
    Medlemsnr
    5592
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    28
    jag hade en hyr bil en gång och den gick att backa med men la man i D så stannade den fick bärgas. Vad jag hörde så byte de hela växellådan men det var fel på elektroniken.

Liknande ämnen

  1. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2024-02-11, 14:45
  2. A4 2018 S-tronic rycker iväg?
    Av matsola i forum Audi-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-05-29, 22:04
  3. Hur är Golf MK2 -89 att köra?!
    Av Mrdoom i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 20:49
  4. köra bana på bug run...
    Av senan i forum Bankörning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 23:03
  5. Vilken tum ska man köra på?
    Av mattemaz i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin