Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16

    Service på en Passat från 2016?

    Hej,

    Vi har en VW Passat alltrack 2.0 TDI 2016 som gått 18 000 mil och det är dags för service. Verkstadens förslag ser ut såhär :

    Oljebyte(bromsvätska) ca 675 kr
    Inspektion ca 1200 kr
    Utökad Inspektion ca 680 kr
    Förbrukningsmaterial ca 125 kr

    Det vi hänger upp oss på här är att man inte per standard byter motorolja varje år? Vi har taget en titt på vad som finns i motorn och den är ganska mörkt\svart. Spontant känns det mer rimligt att byta motorolja än att byta bromsvätska?

    Vad menar med inspektion egentligen, den kostar närmare 2000 kr?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Man får ju förutsätta att det betyder vad det heter, att man med ögonen bedömer skicket på komponenter. Eventuellt kan det ju innebära viss demontering för att komponentens status ska kunna bedömas. Den seriösa mekanikern använder även ett bräckjärn för att kolla leder, bussningar och stag.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Hej,

    Vi har en VW Passat alltrack 2.0 TDI 2016 som gått 18 000 mil och det är dags för service. Verkstadens förslag ser ut såhär :

    Oljebyte(bromsvätska) ca 675 kr
    Inspektion ca 1200 kr
    Utökad Inspektion ca 680 kr
    Förbrukningsmaterial ca 125 kr

    Det vi hänger upp oss på här är att man inte per standard byter motorolja varje år? Vi har taget en titt på vad som finns i motorn och den är ganska mörkt\svart. Spontant känns det mer rimligt att byta motorolja än att byta bromsvätska?

    Vad menar med inspektion egentligen, den kostar närmare 2000 kr?
    Oljebytet inträffar enligt den intervall bilen är inställd för. Normalt för longlife 3000 mil eller 730 dagar, en intervall som kortas ned betydligt om man kör många korta sträckor. Är du inte nöjd med det kan den ställas om till mer traditionell intervall, 1500 mil eller 365 dagar. Alternativt låter du det vara som det är, och byter olja själv med ett års intervall och behåller longlife inställningen.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Alltså, hur långt har bilen gått sedan förra servicen/oljebytet?

    I en diesel blir motoroljan väldigt fort svart så det är svårt att bedöma enbart efter färgen, om du tar lite olja mellan två fingrar och gnider mot varann hur känns oljan då?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Oljebyte(bromsvätska) ca 675 kr
    Är det bara bromsvätska som ska bytas? Lite skumt att de ens skriver ordet oljebyte när det gäller bromsvätskan (är inte en olja).

    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Det vi hänger upp oss på här är att man inte per standard byter motorolja varje år?

    Hur långt har bilen gått sedan senaste oljebyte? Jag byter varannan service, varannan är inspektion och ibland lite tillägg som du har här. Du får protokoll på inspektionen så ser du vad de går igenom. De kollar igenom en massa punkter på bilen men som jag har märkt smörjer de tex inte gångjärn och sånt vilket jag tycker borde ingå i inspektionen. Oljan blir svart rätt omgående. Speciellt på diesel så det är ingen indikering alls. Följ bilens intervall så blir det bra.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Låter som att man bara ska följa planen då, låter priset rimligt?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Vid 18000 mil ska oljan i DSG´n bytas (var 6000:e mil), om du inte har en manuell förstås.
    Är den dessutom 4-hjulsdriven, så ska oljan i 4-hjulsdriftskopplingen bytas var 36:e månad.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Låter som att man bara ska följa planen då, låter priset rimligt?
    Att jämföra pris är ju obligatoriskt tänker jag, det kan ju skilja tusenlappar. Sen är det väl så att din bil gått för långt för att normalt omfattas av maskinskadedelen på en försäkring, så det är ju upp till dig att gena hur mycket som helst i underhållet och chansa för att tillfälligt hålla ner underhållskostnaden. Den som eventuellt köper bilen av dig kommer kanske ställa frågor om hur du servat den dock.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Vid 18000 mil ska oljan i DSG´n bytas (var 6000:e mil), om du inte har en manuell förstås.
    Är den dessutom 4-hjulsdriven, så ska oljan i 4-hjulsdriftskopplingen bytas var 36:e månad.
    Beroende på vilken DSG det är så kan det vara 12.000 mil intervall.
    På min 190TDI 2018 med DQ381 så är det iaf 12.000 mil intervall på DSG-olja. Enligt VW.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Vissa DSG ska inte servas allt. Tex den DSG7 som sitter i bensinare 1.5 TSI. Den uppgraderade varianten av DQ200.
    Senast redigerad av vfr den 2023-04-15 klockan 19:45. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Vad menar du med sista meningen?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Är det mig du svarar? DQ200 blev uppgraderad från den gamla versionen som hade problem med krypkörning.
    Senast redigerad av vfr den 2023-04-17 klockan 20:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Okej, det har jag inte hört innan. Däremot vet jag att DQ200 har problem att hantera höga vridmoment, som t.ex. Passat med gasdrift hade.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Davd Illes
    Ort
    Västra Torup
    Inlägg
    7
    Låga priser på den där verkstaden, bromsvätskebyte vill VW ha typ 2000 kr för när jag frågade sist (bodde i Sthlm då...). Jag bytte själv. Vilken verkstad har du frågat ? Är på jakt efter en verkstad med rimliga priser o dessutom kunniga pålitliga.

Liknande ämnen

  1. Service Passat 2016
    Av crillez i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2019-11-05, 10:45
  2. Passat GTE från 2016, några frågor
    Av freli005 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-09-17, 14:46
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-20, 15:35
  4. BugRun 2016 bilder från VeeGeek... 43st
    Av Faltdach i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-22, 23:39
  5. Service med 1500kr rabbat från DEKRA
    Av nacud i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin