Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Automatisk kompletteringsvärmare, hur funkar det…? Och bonusfrågor…

    Hejs.

    Nya frågor om min -18 Passat GTS 240hk diesel.

    Den har original dieseldriven värmare, och i bilens inställningar så är ”Automatisk kompletteringsvärmare” aktiverat.
    Men hur funkar det, ja vad är det..?

    Jag inbillar mig att det borde vara den dieseldrivna värmaren som automatiskt går igång som hjälpvärme vid kalla situationer när bilens motor inte hunnit upp i temp mycket nog för att ensam räcka till för värmebehovet?
    Men jag har aldrig sett knappen för värmaren, den vänster om fläktratten i panelen, någonsin har tänts av sig själv och sen slocknat, alltså styrts automatiskt. Då har det ändå blivit bra många starter med iskall bil de två vintrar jag haft bilen.

    Så kan nån förklara detta för mig?

    En annan sak som börjat knasa lite är det automatiska insynsskyddet i bagaget. Det ska ju automatiskt lossas så det åker fram ett hack när man öppnar bakluckan. Det har det gjort ända fram till för ett tag sen, då det började hänga kvar och inte åkte fram förrän man petade lätt på det. Som att mekanismen som ska lossa det inte riktigt klarar det längre. Man hör hur det klickar till men skyddet hänger kvar ändå, med nöd och näppe. Kan det funka att smörja lite mer nån PFTE-spray eller liknande, eller är det nåt byte av det elektriska som sköter frigöringen som behövs…? Vad är era erfarenheter?

    Har även noterat att halvljusen inte står exakt lika högt, det vänstra är tydligt lägre än det högra om man kör mot t ex en vägg. Kan detta enkelt justeras som på vanliga ljus, bara skruva lite själv på justeringarna så det blir lika (har tillgång till ljuskontrollgrunka som bilprovningen har) fast bilen har LED High med automatiskt ljusfördelning och hela den baletten? Eller måste detta göras på auktoriserad verkstad med nån kalibrering etc?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Värmaren vet jag i alla fall sköter sig själv så att säga. Under +5 startar den automatiskt om kompletteringsvärmaren är ibockad i inställningarna. Den indikerar dock aldrig på panelen i det läget.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Värmaren vet jag i alla fall sköter sig själv så att säga. Under +5 startar den automatiskt om kompletteringsvärmaren är ibockad i inställningarna. Den indikerar dock aldrig på panelen i det läget.
    Aha…. Ok, tack för infon.
    Det förklarar ju varför man inte ser lampan i knappen lysa då, men det hade väl kanske varit bra att få nån indikation på när och om den går när man har automatiken aktiverad.

    Har inte tänkt på att lyssna utanför bilen om den går igång vid de tillfällena. Men har aktiverat den själv och då tycker jag bilen kommer upp i temp snabbare. Men kanske bara inbillning.

Liknande ämnen

  1. Hur är det med Canbus och Xenon extraljus?
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-24, 23:19
  2. Hur funkar motorvärmare?
    Av stroy i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 23:02
  3. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 13:52
  4. Bakaxel shims - Hur funkar det?
    Av Mini_me i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 21:20
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin