Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998

    Kul öppen sommarbil sökes

    Funderat en tid på att skaffa mig en sommarbil, gärna en cab eller liknande man kan öppna upp. Kan också vara den lite ovanliga Suzuki Vitara cab, Jeep Wrangler eller liknande.

    Någon som har egna erfarenheter eller kan tipsa om nåt annat? Budget typ 30-100tkr. Fyrsitsig är krav, familjen vill åka med.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vi kör en Smart Roadster. En jäkla rolig liten bil på kurviga vägar och en blickfångare. Att den sedan dessutom går snålt gör ju ingenting. Det innebär att man med bättre samvete kan lägga fler nöjesmil på den. Tyvärr är den strikt tvåsitsig, så den faller ju på ditt sista krav där...

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Jag får rekommendera Audi A4 cab. Mycket välbyggda bilar som monterades på Karmann karossfabriken innan den lades ned (konkurs). När barnen var mindre åkte vi ofta 4 st i bilen. Baksätet är stort, passar till vuxna med.

    Har haft den i familjen i 15 år sedan den var ny och har kvar den än idag. Den är fortfarande på vinterförvaring. Det är en 4 cyl 1,8T. Den heter ju A4 men karossen har inte en enda del gemensamt med den ”vanliga” A4:an.

    Här är några bilder när jag bytt framljus samt ett år senare baklyktor pga att de var lite lätt krackelerade…

    Namn:  20180506_132334.jpg
Visningar: 945
Storlek:  1.03 MB
    Namn:  20180506_132343.jpg
Visningar: 1031
Storlek:  1.04 MB
    Namn:  20190518_173708.jpg
Visningar: 1066
Storlek:  1.04 MB
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    PS A4:an - Det första 7-8 åren körde vi med den året runt, bra vinterbil!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Ja har kikat lite på A4:an. Blir dock inte riktigt klok på prissättningen på privatmarknaden. Givet att priset kanske åker upp lite på våren men det skiljer väldigt mycket mot bilpriser.se som ändå kan anses vara något slags riktmärke.

    Nåt speciellt att titta på? Ömma punkter för vatteninträngning eller nåt speciellt dyrt att åtgärda på caben?

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Vår A4 är en S-line B6 2005 tillverkad Juni 2004. Samma komponenter som samtida Passat B5 som vi hade parallellt på 2000-talet. A4 B7 (uppdaterad front + div) kom ett år senare för cabben jämfört med Sedan/Avant. Själv föredrar jag utseendet på B6 fronten, smaksak. Den har nu gått 10500 mil, merparten av sträckan de första åren när jag hade den som firmabil.

    Motorn 1.8T. Den gillar jag skarpt. Snål är den med. Kamrem - Jag gjorde inte kamremsbytet själv utan lämnade in den. Ny vattenpump vid samma tillfälle. Den gamla pumpen saknade 40% av skovlarna som hade gått av. Märktes inte när vi använde bilen. Kamaxelkåpa. 1.8T läcker ibland. Fixade det för 2 år sedan. Se genväg:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...-oljel%E4ckage

    Taket. Jag har inte haft något direkt strul med det. Har varit tätt. Vid ett tillfälle för 10 år sedan stannade cabben med suffletten rakt upp men det berodde nog på att vi ”fipplade” med fällknappen ihop med tändningsnyckel. Var bara att vänta en liten stund och därefter köra av och på med tändning så fortsatte taket ned. Hydraulik står för cab operationen. Har inte servat denna alls mer än lite VD40 olja i synliga bussningar och ”gångjärn”. Förra året fastnade en ”krampa” till innertaket hö bakstolpe som skrynklade innertaket i svart nylonmaterial. Jag fäste om krampan och tillsåg att div band löpte på rätt vis. Funkade därefter. Spolar man bilen bör man undvika att köra koncentrerat tryck på partiet mellan främre/bakre sidoruta. Kan komma in lite stänk då. Annars ok. Har hört att i varma klimat kan bakrutan lossna vilket innebär byte av cab. Vet inte om det är så vanligt i SE. Har inte kört högtryck vid tvätt på cabben.

    Rost. Vårt ex är helt fritt från rost i karossen trots 8 års vinteranvändning. Tröskelpartierna som är synliga är i plast. Hela bakluckan är i plast. Givetvis är även bak/fram stötfångarna plast, men det är det ju på alla bilar. Man får kolla batteridiket så att avrinningarna inte är täta. Annars blir det ett fågelbad, klassiskt på A4/Passat.
    Som för alla bilar så är svartlackerade detaljer/länkarmar undertill ej rostskyddade. Har bättrat på det med sprayvax när det varit lämpligt, ingen unikt för denna bil, gäller nya bilar med.
    Original avgassystem hänger fortfarande med.

    Det är i likhet med andra cabbar en tung bil, 1690 kg i tjänstevikt. Krysslagda ”plattjärn” undertill samt i batteridike står för en del av vikten. Ändå hyffsat rask trots sin ringa cylindervolym. Man kan inte jämföra den med en Golf R…..

    Har tyvärr ingen uppfattning vad ett ex ska kosta. Jag sätter stort värde på att bilen har haft omsorgsfulla ägare, betalar gärna lite mer om det är på det viset. Helst inga longlife intervaller typ 3000 mil mellan servicetillfällena.

    Hade nog aktat mig för V6/S4 med 10 ägare. Komplexiteten och därmed mörkertalet för underhåll jmfr 1.8T ökar dramatiskt. Det är en gammal bil. Oilsludge är inte ovanligt kopplat till 1.8T. Inte vår, har inte gått så långt mellan oljebytena.

    Jag är pedant, det säger min fru. Bilen har mestadels förvarats i garage.
    Varför är jag så förtjust i denna bil? Vet inte, solid känsla i hela bilen kanske samt det tidlösa OEM utseendet.

    Det blev ett långt svar !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Tack för utförligt svar Peter. Jag ska definitivt titta vidare på en A4.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    För den lägre budgeten:

    Namn:  VW_Golf_IV_Cabrio_white_vr.jpg
Visningar: 988
Storlek:  60.7 KB

    För den högre budgeten (~ 120 000 kr)

    Namn:  VW_Golf_R_Cabriolet_(VI)_–_Frontansicht,_29._Mai_2014,_Düsseldorf.jpg
Visningar: 1003
Storlek:  537.4 KB

    Namn:  VW_Golf_R_Cabriolet_(VI)_–_Heckansicht,_29._Mai_2014,_Düsseldorf.jpg
Visningar: 989
Storlek:  456.4 KB

    Namn:  VW_Golf_Cabriolet_1.4_TSI_Exclusive_(VI)_–_Frontansicht,_20._Juni_2014,_Düsseldorf.jpg
Visningar: 965
Storlek:  303.2 KB

    Namn:  VW_Golf_Cabriolet_1.4_TSI_Design_&_Style_(VI)_–_Heckansicht,_1._Juni_2013,_Hilden.jpg
Visningar: 1022
Storlek:  405.1 KB

    ...och kanske helst en sådan här

    Namn:  2013_Volkswagen_Golf_GTI_Cabrio_(10052707673).jpg
Visningar: 1108
Storlek:  172.9 KB

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Golf 6 har jag alltid gillat. GTI cabben är mycket tilltalande. Har aldrig sett någon på vägen .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Udda bilar, både GTI och R - som kom i en tid då marknaden slutade att intressera sig för cabrioleter...

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Har inte på något sätt släppt detta, en A4 cab ligger faktiskt riktigt bra till. En fråga till den som kanske vet. Vilka motoralternativ är alltid kombinerade med en multitronic? Är det V6 2,4? 1,8T? 3,0 och 3,2 är jag rätt säker på alltid har slushbox. Tyvärr vet en del säljare inte vad de har i bilen men jag misstänker att de motorsvagare alternativen har multitronic.

    Aldrig kört någon multitronic men jag är väldigt säker på att jag vill ha en traditionell slushbox eller manuell.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Udda bilar, både GTI och R - som kom i en tid då marknaden slutade att intressera sig för cabrioleter...
    Ingen design som funkar hos mig, inte EOS och inte nya T-Roc heller. Dessa är för höga bak, ser mest muppig ut i mitt tycke. En cab ska vara låg, eller åtminstone ha en någorlunda rak karosslinje. A4, BMW 3-serie, perfekt.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Multitronic (CVT)
    - 1,8T 163 hk FWD
    - 2,0 TFSI 200 hk FWD
    - 3,2 FSI 256 hk FWD

    Tiptronic 6G (momentomvandlare)
    - 2,0 TFSI 200 hk quattro
    - 3,2 FSI 256 hk quattro

    Sen finns även S4 och RS4, men endast S4 erbjöds med automatisk växling som alternativ.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Multitronic (CVT)
    - 1,8T 163 hk FWD
    - 2,0 TFSI 200 hk FWD
    - 3,2 FSI 256 hk FWD

    Tiptronic 6G (momentomvandlare)
    - 2,0 TFSI 200 hk quattro
    - 3,2 FSI 256 hk quattro

    Sen finns även S4 och RS4, men endast S4 erbjöds med automatisk växling som alternativ.
    Tack Marcus.
    Vet du hur det är med 3,0 V6 220hk bensinaren?
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-07-15 klockan 12:32.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    - 3,0 220 hk: FWD = Multitronic, quattro = Tiptronic 5G.
    - 2,4 170 hk: Multitronic
    - 2,0 131 hk: Multitronic

    Ganska enkelt så: framhjulsdrift = Multitronic, fyrhjulsdrift = Tiptronic

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Vad tror församlingen om denna? Skick och det tekniska har jag koll på. Mina funderingar går till att manuell och blå inte är marknadens mest eftertraktade, vilket naturligtvis avspeglar nästa nästa försäljnings prissättning. Ofta är det helskinn eller skinn med alcantara, denna har någon slags textil i mitten. Manuella stolar också.

    https://www.blocket.se/annons/stockh...c_18_/90928091

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    När det gäller färgen och den manuella lådan tror jag inte att det är någon nackdel. Många som söker någon form av entusiastbil föredrar manuell låda då de tycker om att "köra själva". En färg som sticker ut lite från allt grått, svart och vitt är inte heller någon nackdel för en entusiastbil.

    Textil kan vara en nackdel, särskilt om det skulle vara slitet. Att stolarna är manuella ser jag inte som någon stor nackdel, det sparar vikt och är en onödig finess mindre som kan gå sönder.

    m v h Henrik

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vad tror församlingen om denna? Skick och det tekniska har jag koll på. Mina funderingar går till att manuell och blå inte är marknadens mest eftertraktade, vilket naturligtvis avspeglar nästa nästa försäljnings prissättning. Ofta är det helskinn eller skinn med alcantara, denna har någon slags textil i mitten. Manuella stolar också.

    https://www.blocket.se/annons/stockh...c_18_/90928091
    Det enda jag hade hängt upp mig på är att den är manuell, men det hade inte varit första gången jag hade fått ge mig på den punkten vid köp av bil. V6 och automat tycker jag passar riktigt bra ihop. Men manuell fungerar säker riktigt bra också. Kan ju också vara en fördel vid köp eller försäljning i.o.m. VAG´s rykte av sina tomatlådor.

  19. #19
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Vet inget om 3.0 V6, någon annan får yttra sig om riskfaktorn vad det gäller motorn. Att den är manuell ser jag som en fördel, roligare. Snygg färg! Verkar vara svensksåld. Rätt många ägare, 12 st. Ibland kan det ju spä på ägarbyte när bilfirmor byter bilar med varandra. Svart skinn är praktiskt eftersom det går att bättra i färgen där det slits mest, såsom valkarna vid in och ur passering. Den ser ut att ha S4 grill. Snyggt. Ser hel och fin ut i karossen. Inga krackelerade framlyktor.

    /Peter

    PS Och den har den snygga fronten (innan facelift) !
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-07-20 klockan 00:58.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Tack för input!
    3.0 V6 har jag inte snappat upp något negativt om men är väl säkert mer komplicerad att felsöka och reparera om skit händer. Kamremsbytet är löjligt dyrt på den men det är ju redan gjort.
    Tiptroniken som brukar kopplas ihop med denna i samband med quattro är inte heller känd för att krångla vad jag vet, förutsätt att man byter olja filter i den som är föreskrivet.

    Ska göra en provkörning imorgon har jag tänkt.

Liknande ämnen

  1. Touran -06: Indikerar öppen förardörr
    Av jesseboy73 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 08:23
  2. varningssignal öppen bagagelucka
    Av firefightern i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:11
  3. Öppen luftburk till K-jet?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 18:24
  4. Kul kille !!
    Av Falcor i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 16:32
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin