Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Viktor
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Chippa Passat R36...?

    Hej!

    Jag har försökt hitta en liknande tråd men inte hittat någon.
    Är det någon som chippat sin Passat 3C R36?
    Om det är någon som har det skulle jag vilja veta om;

    1) Var det värt pengarna?
    2) Vad kostade det?
    3) Vilket företag utförde det?
    4) Gjorde du en steg 1 eller steg 2 trimning? (bara chippa eller cat-back och luftfilter?)

    Mvh
    Flurp

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Va e det för årsmodell du har då?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Va e det för årsmodell du har då?
    Fanns mig veterligen bara i en version på 300 hk (BWS-motor) årsmodell 2008-2010, så det borde inte ha någon betydelse.

    Vad det gäller att uppdatera en icke överladdad motor generellt så är vinsten ofta bara att beteckna som placeboeffekt. Effekt och vridmoment ökar kanske ca. 5%, knappast något som känns.


    Lägga 15-20´ på uppdatering, avgas och luftfilter är knappast värt pengarna. Skulle personligen kanske lägga lite pengar på att fint avgassystem för ljudets skull i så fall.
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-09-12 klockan 19:23.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jo, du märker skillnad, men vi tar 4900Nok för detta... Å riktigt sååå stor skillnad blir det inte (såklart man jämför med turbomotorer!).
    Har inte optimerat någon R36, då "alla" kör diesel-Passat i detta landet

    https://www.sedox-performance.com/tu...si-300hp-350nm

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av Flurp Visa inlägg
    Hej!

    Jag har försökt hitta en liknande tråd men inte hittat någon.
    Är det någon som chippat sin Passat 3C R36?
    Om det är någon som har det skulle jag vilja veta om;

    1) Var det värt pengarna?
    2) Vad kostade det?
    3) Vilket företag utförde det?
    4) Gjorde du en steg 1 eller steg 2 trimning? (bara chippa eller cat-back och luftfilter?)

    Mvh
    Flurp
    Ursäkta min okunskap och offtopic, vad står 3C för?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Dessa ska vara duktiga på att motoroptimera, använder programvara från Celtic Tuning.

    http://www.gdmperformance.se/trimsat...=R36&results=1

    Iofs en bit att köra till Vallåkra

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    3C är B6...

  8. #8
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Flurp Visa inlägg
    Hej!
    Är det någon som chippat sin Passat R36 ?
    För ett par år sedan så skickade jag en ECU till DNA-Tuning i England tillhörande en Bensin Passat
    med icke överladdad motor.
    Resultatet blev jag mycket nöjd med.
    Kanske inte så stor effekt ökning men en betydligt trevligare karaktär på motorn efteråt

    Här har du till din R36
    Namn:  DNA.jpg
Visningar: 1354
Storlek:  92.1 KB

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    3C är B6...
    Även generation 7 är väl Typ 3C...

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Jag köpte en ny Passat R36 2010 (B6) som jag hade i 3 år. Bytte till insugskit från EVOMS och Catback system från Baustuck på den.

    Några reflektioner:
    1. Med insugskit blir en 3.6l VR motor sjukt högljudd på fullgas, jag gillade det, men alla gjorde det inte....
    2. Avgassystemet gjorde inte jättemkt extra ljud utom mellan 2700 och 3300rpm (där man ligger i motorvägsfart....)där det blev hemskt mycket drone (resonans) Jag gillade det inte.
    3. Effektmässigt så märkets det inte nån direkt skillnad utom de sista tusen varven innan varvbryt. Där blev den lite livligare.

    Testade inte chippa, men körde alltid på V-power (99). Om man var tvungen att tanka 95 nån gång när man var utanför sina vanliga tankställen gick bilen rejält mycket sämre. Dessutom rykte bilen lite svart vid fullgas acceleration. Därav har jag svårt att ro att det finns ngt att vinna på att chippa då tändningen verkar högt ställd och att lambda 1 är övergiven på fullgas redan original.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Man justerar fler parametrar än tändning, så det är absolut ingen placebo....
    Senast redigerad av Mex165 den 2018-09-13 klockan 22:15.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Både B6 och B7 är påhitt. Typkod är det som gäller egentligen. Men för att det ska bli lättare att förstå utanför den världen så använder man ibland "B6" och "B7" i vardagsspråk. Både generation 6 och generation 7 har typkod 3C. Bokstaven B är helt felaktig i sammanhanget, på alla sätt.

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Man justerar fler parametrar än tändning, så det är absolut ingen placebo....
    Eftersom jag optimerat flera motorer själv via stand alone system blir jag nyfiken. Om bilen redan har en tändkurva på knackgränsen, bränslemängd som är typ 12.5:1, wot trottel och kammarna vridna till Max överlapp, vad ska du då justera för att få 10% mer effekt? Är det insprutningstiden du syftar på (för motorn har ju DI)?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Eftersom jag optimerat flera motorer själv via stand alone system blir jag nyfiken. Om bilen redan har en tändkurva på knackgränsen, bränslemängd som är typ 12.5:1, wot trottel och kammarna vridna till Max överlapp, vad ska du då justera för att få 10% mer effekt? Är det insprutningstiden du syftar på (för motorn har ju DI)?
    Hur var det nu Rikard? Du skriver i var och varannan tråd och framhäver gärna de produkter du själv marknadsför, men när det kommer djupare tekniska frågor så har du tydligen inga svar?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har kanske lite annat att göra än att tillfredsställa okända människors funderingar!
    Dessutom bor jag inte i Sverige, så att jag skulle tjäna något på detta är det kanske bara du som tror!

    Att detta forum dessutom var ett enda stort test, gör detta forum ganska ointressant för mig som endast hjälper och informerar!

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 192
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Att detta forum dessutom var ett enda stort test, gör detta forum ganska ointressant för mig som endast hjälper och informerar!
    Vad menar du? Vadå test? Forumet är permanent.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Viktor
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag köpte en ny Passat R36 2010 (B6) som jag hade i 3 år. Bytte till insugskit från EVOMS och Catback system från Baustuck på den.

    Några reflektioner:
    1. Med insugskit blir en 3.6l VR motor sjukt högljudd på fullgas, jag gillade det, men alla gjorde det inte....
    2. Avgassystemet gjorde inte jättemkt extra ljud utom mellan 2700 och 3300rpm (där man ligger i motorvägsfart....)där det blev hemskt mycket drone (resonans) Jag gillade det inte.
    3. Effektmässigt så märkets det inte nån direkt skillnad utom de sista tusen varven innan varvbryt. Där blev den lite livligare.

    Testade inte chippa, men körde alltid på V-power (99). Om man var tvungen att tanka 95 nån gång när man var utanför sina vanliga tankställen gick bilen rejält mycket sämre. Dessutom rykte bilen lite svart vid fullgas acceleration. Därav har jag svårt att ro att det finns ngt att vinna på att chippa då tändningen verkar högt ställd och att lambda 1 är övergiven på fullgas redan original.
    Hej Micke!

    Tack så mycket för din input!
    Kommer jag göra någon sorts korrigering får det bli på avgassystemet, jag tyckte att ljudet var fantastiskt i början, men nu upplever jag att det är aningen lågt. Jag har dock precis fått en dotter så jag kanske få avvakta med denna korrigering en stund.
    Kör alltid på hög oktan.

Liknande ämnen

  1. Köpes passat R36
    Av R36 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-27, 15:02
  2. Köpråd Passat r36
    Av Bertina i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-06, 13:47
  3. passat b6 r36 motor
    Av Schillen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:24
  4. Passat R36 sedan?
    Av debren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 19:19
  5. Chippa Passat 1,6'a
    Av JRJ i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 17:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin