Sidan 10 av 35 FörstaFörsta ... 7891011121320 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 687
  1. #181

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Hans Nilsson
    Ort
    Lund
    Inlägg
    20
    Hej, ny här men har lurkat ett tag då jag funderar på att beställa faceliften. Jag tänkte att jag kunde komplettera med lite info från de tyska forumen. I höstas när bilen presenterades så utlovades ju nya 1,5-liters tsi-motorer på 130 och 150 hk. Även om det inte explicit utlovades att de skulle komma till faceliften direkt från lansering så gjorde de flesta den tolkningen. Uppenbarligen är de försenade och enligt ryktena skall 150-hk varianten komma i Q2 och 130 i Q3.

    Själv har jag tänkt beställa med 150-hk (GT-varianten här i Sverige) och tänker att den nuvarande 1,4-motorn säkert duger gott. Den har några år på nacken nu och verkar vara problemfri, så risken för krångel torde vara mindre än med en helt nyutvecklad motor, även om den nya skall vara snålare och ha fullt vrid vid lägre varvtal.

    Lite reflektioner: Paketen (högst upp i
    konfiguratorn) är lite snåla, man kan inte kombinera dem med varandra över huvud taget och vill man ha dynamic light assist så kan man inte ta varken förarassistans- eller pluspaketet, utan man får välja tillvalen separat istället. Kan det tillkomma fler paket (som sänker totalpriset) de närmaste veckorna, eller kan man anta att konfiguratorn är "färdig"?

    Riktigt trevligt med parkeringsvärmare, vill absolut inte vänta för länge med att beställa så att man missar att få med den.

    Som tidigare sagts är det bra priser jämfört med de tyska priserna, var en skillnad på närmare 30000 sek när jag byggde samma bil i den tyska konfiguration. Å andra sidan kanske tyskarna får bättre rabatter på listpriset.


  2. #182

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Hanzzo Visa inlägg
    Hej, ny här men har lurkat ett tag då jag funderar på att beställa faceliften. Jag tänkte att jag kunde komplettera med lite info från de tyska forumen. I höstas när bilen presenterades så utlovades ju nya 1,5-liters tsi-motorer på 130 och 150 hk. Även om det inte explicit utlovades att de skulle komma till faceliften direkt från lansering så gjorde de flesta den tolkningen. Uppenbarligen är de försenade och enligt ryktena skall 150-hk varianten komma i Q2 och 130 i Q3.

    Själv har jag tänkt beställa med 150-hk (GT-varianten här i Sverige) och tänker att den nuvarande 1,4-motorn säkert duger gott. Den har några år på nacken nu och verkar vara problemfri, så risken för krångel torde vara mindre än med en helt nyutvecklad motor, även om den nya skall vara snålare och ha fullt vrid vid lägre varvtal.

    Lite reflektioner: Paketen (högst upp i
    konfiguratorn) är lite snåla, man kan inte kombinera dem med varandra över huvud taget och vill man ha dynamic light assist så kan man inte ta varken förarassistans- eller pluspaketet, utan man får välja tillvalen separat istället. Kan det tillkomma fler paket (som sänker totalpriset) de närmaste veckorna, eller kan man anta att konfiguratorn är "färdig"?

    Riktigt trevligt med parkeringsvärmare, vill absolut inte vänta för länge med att beställa så att man missar att få med den.

    Som tidigare sagts är det bra priser jämfört med de tyska priserna, var en skillnad på närmare 30000 sek när jag byggde samma bil i den tyska konfiguration. Å andra sidan kanske tyskarna får bättre rabatter på listpriset.

    Om det är som du skriver med paketen så tolkar jag det som att konfiguratorn inte är klar. Med alla andra modeller från VW har man kunnat kombinera paketen. Det är en av många fördelar med VW, mycket flexibla tillval. Jag rekommenderar att du pratar med din säljare om detta.

  3. #183
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Konfigurering vw

    Har också noterat att kombinationer paket verkar inte helt klart än. Tror på Marcus hypotes. Lika bra att höra direkt med säljstället.

    1.4 tsi 150 hk är en mycket trevlig motor. Både pigg och snål! Vi får väl se när 1.5 tsi dyker upp. Som sagt så är den helt ny från grunden.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #184
    Medlem Nille1s avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Peter Nilsson
    Medlemsnr
    5083
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja det blir alltid dyrare. Men tycker det är en jäkla % ökning jämnfört med andra märken.

    Den enda om är vettigt prissatt är GTIn

    Som jag är 90% inne på att beställa nu. Nån mer som tänker beställa nån rolig facelift modell?
    Jag har bett "min säljare" plita ihop en offert på en R
    Mk8 R Performance Pack Black Style

  5. #185

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    EA211 Evo är en vidareutveckling av EA211.

  6. #186
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag tror att 1,5an sitter i SEAT idag och om det är den jag tror, som stänger av cylindrar, så är den riktigt fin.

    Angående pris på en R så handlar det om mycket pengar, men betänk att en R SC i princip är en S3 i kombipaket

  7. #187

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilken annan bil köper samma prestanda, utrymmen och utrustning för mindre pengar? Det är ju det enda som är väsentligt.
    BMW M140i


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  8. #188
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    EA211 Evo är en vidareutveckling av EA211.
    Ok. Men enligt annat inlägg (tror du lade in detta intressanta inlägg Marcus), så är det i vilket fall som helst stora förändringar av turbolösning och annat. Bla tror jag att den ska köras på 0w-20 olja vilket rimligen orsakar förändringar i konstruktionen.

    Man får väl prova en Seat om den lanseras den vägen.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #189

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Jag tror att 1,5an sitter i SEAT idag och om det är den jag tror, som stänger av cylindrar, så är den riktigt fin.
    Angående pris på en R så handlar det om mycket pengar, men betänk att en R SC i princip är en S3 i kombipaket
    EA211 Evo 1,5 TSI finns inte i någon modell från någon tillverkare ännu. Seat och övriga tillverkare har dock EA211 1,4 TSI med ACT. Audi S3 Sportback har ett grundpris på 439 900 SEK, men tillvalen till S3 är generellt betydligt dyrare än till Golf R.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ok. Men enligt annat inlägg (tror du lade in detta intressanta inlägg Marcus), så är det i vilket fall som helst stora förändringar av turbolösning och annat. Bla tror jag att den ska köras på 0w-20 olja vilket rimligen orsakar förändringar i konstruktionen.

    Man får väl prova en Seat om den lanseras den vägen.

    /Peter

    Ja, men det är ingen ny motorfamilj. Det är en kraftig vidareutveckling/evolution av EA211, därför med tillägget Evo. Den kommer inte att premiärlanseras i någon modell från Seat.

  10. #190

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    BMW M140i
    Skickat från min iPad med Tapatalk
    BMW M140i xDrive börjar på 429 500 SEK. Med motsvarande tillval som i tråden nämnda Golf R för ~ 500 000 kr lär BMW modellen sannolikt vara gott och väl minst lika dyr.
    Senast redigerad av Marcus den 2017-01-21 klockan 12:25.

  11. #191

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Har kört en Ateca med den snurran och det var ingen angenäm upplevelse, helt fel motor för din bilen. Kändes fan som skulle behöva ha lucka i golvet och hjälpa till med fötterna vid påfarten till motorvägen I Ateca är det visserligen 115 kusar, men tror det samma snurra, dock inte sett motorkoderna till nya Golfen. Inte alls ngt trevligt ljud heller som en del 3-cyl brukar ha, vilket man hade hoppats Seat hade försökt få till. Den var inte speciellt snål heller, nä det kändes verkligen som en malplacerad motor. Ska bli intressant prova den i Golf sen och jämföra hur den upplevs mot min gamla snurra jag har i Golfen.

    Har man bantat faceliftet något mot nuvarande när det gäller vikten?
    Tack för svar. Så tråkigt. Jag är ute efter att byta ut andrabilen och 1,2 TSI 110 hade funkat tycker jag. Mycket synd att VW inte erbjuder den. De kunde väl haft 1,0 TSI 110 som en BlueMotion modell för hardcore-snålkörare? Jag var tveksam till motorgången efter att ha hört den i videoklipp med Skoda Octavia och även om vridmomentet är högre än i föregångaren så är det i ett mindre varvtalsområde... Gällande vikten så har man inte gjort några sådana mer omfattande tekniska förändringar, uppdateringen avser mest utseende och utrustning. Vikten är samma eller faktiskt några kilo mer för 1,0 TSI än för 1,2 TSI.

  12. #192

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Konfiguration verkar inte stämma fortfarande...Är det inte imponerande att man inte lyckas få till en konfiguration som stämmer när man släpper den??

    Jag har offerter som är fina, som inte ens VW kan bygga..hahah.....( pga av att de ändrar sig fortfarande..)

    Som sagt mkt med en halvmille för en R. Hur resonerar ni som är sugen på nya. När man bara för några veckor sedan, kunde beställa den äldre för nästan 100 000 billigare med motsvarande utrustning. Är de nya sakerna värda så mkt på Ren tycker ni?

  13. #193
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    BMW M140i xDrive börjar på 429 500 SEK. Med motsvarande tillval som i tråden nämnda Golf R för ~ 500 000 kr lär BMW modellen sannolikt vara gott och väl minst lika dyr.
    Dessutom är väl M140 rejält mycket mindre än SC?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  14. #194

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Mathias
    Medlemsnr
    5441
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Har precis varit hos lokala handlaren och fått en offert på R SC
    Samma bil som kostade 522 i konfiguratorn på hemsidan hamnade på 515.500 hos handlaren då det blir fel med pluspaketet när man bygger själv.
    8% rabatt på det och det landade på 481.860
    Känns betydligt bättre, men han sa att preliminär leverans skulle vara i Juli.

  15. #195

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Som sagt mkt med en halvmille för en R. Hur resonerar ni som är sugen på nya. När man bara för några veckor sedan, kunde beställa den äldre för nästan 100 000 billigare med motsvarande utrustning. Är de nya sakerna värda så mkt på Ren tycker ni?
    Du får väl se det som att den gamla var kraftigt rabatterad och att den nu säljs till normalpris.
    Att faceliften inte skulle ha kvar kampanjpriset var väl ganska självklart, ville man ha kampanjpriset så skulle man köpt i höst. Vad som är värt eller inte är väl från person till person, får också tänka på att faceliften kommer ha snäppet högre andrahandsvärde än den utgående modellen.

  16. #196

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Exakt. Den gamla versionen, på kampanj, finns inte mer. Så vill man ha en ny R är det den uppdaterade versionen som gäller. Det lär sannolikt vara en ytterst trevlig bil med de tillval Matte O kryssat för Hellre fullutrustad Golf R än snikad E-klass

  17. #197

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Mathias
    Medlemsnr
    5441
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Tyckte inte att jag kryssade för så mycket, men såklart att det blev en trevlig spec för dom pengarna.
    Var först inne på att köpa en begagnad, men sen tänkte vi om.
    Ska vi ändå lägga ut väldigt mycket pengar på en bil tänkte vi att då ska det vara den bil vi verkligen vill ha då vi tänkt att ha den många år

  18. #198

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Matte O Visa inlägg
    Har precis varit hos lokala handlaren och fått en offert på R SC
    Samma bil som kostade 522 i konfiguratorn på hemsidan hamnade på 515.500 hos handlaren då det blir fel med pluspaketet när man bygger själv.
    8% rabatt på det och det landade på 481.860
    Känns betydligt bättre, men han sa att preliminär leverans skulle vara i Juli.

    Med en sån dyr bil ska du inte nöja dig med så lite rabatt . Ett halvår leverans, det var inte illa...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Exakt. Den gamla versionen, på kampanj, finns inte mer. Så vill man ha en ny R är det den uppdaterade versionen som gäller. Det lär sannolikt vara en ytterst trevlig bil med de tillval Matte O kryssat för Hellre fullutrustad Golf R än snikad E-klass
    Självklart finns inte R att beställa. Men vet att ett antal handlare har köpt in en hel del bilar som är på väg in. Men självklart så är det grymt med faceliften. Men en jäkla saftig merpris för det lilla mot en föregående modell.

  19. #199

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Mathias
    Medlemsnr
    5441
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Tänkte ta in ett par offerter till, vad är en rimlig rabatt på en sån här bil?
    8% drog han av direkt utan att säga något om det ens, så det känns ju rimligt att kunna få nån procent till..

  20. #200

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Matte O Visa inlägg
    Tänkte ta in ett par offerter till, vad är en rimlig rabatt på en sån här bil?
    8% drog han av direkt utan att säga något om det ens, så det känns ju rimligt att kunna få nån procent till..
    minst 10% ska inte vara några problem, eller vad säger andra?.

    Blir ju fina pengar för firman när man pratar 500 000:-. Det går att få 10% på en 200 000k bil som sagt

Liknande ämnen

  1. Golf 7 facelift 2016
    Av Amazonas i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-26, 09:45
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 09:28
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 11:23
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 19:24
  5. Ska det här hålet vara här? (Golf MK2)
    Av Strickz i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin