Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156

    gti -85 mekaniska eller hydraliska lyftare?

    nån som vet?

    om man har mekaniska lyftare och de knackar i motorn så är det ju bara att byta shimsena eller hur?

    Men om man har hydraliska lyftare hur fixar man knackandet då? finns de några shims på dom som man kan byta ut?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    finns inga schims till hyd.tryckare då de är självjusterande, testa byt olja & filter det brukar funka.

  3. #3
    onk
    Gäst
    85an har mekaniska tryckare har jag för mig. Då kan du ju skimsa upp kammen, men det bästa är väl att hitta en i bättre kondition.
    Det knackar ju för att kammen är sliten.

    Har man hydraliska lyftare så är dom inte i den bästa konditionen efter 20 år.
    Bytte på min förra golf ifjol, dom gamla hade typ låst sig så det var inte konstigt att det lät illa...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    85an har mekaniska tryckare har jag för mig. Då kan du ju skimsa upp kammen, men det bästa är väl att hitta en i bättre kondition.
    Det knackar ju för att kammen är sliten.

    Har man hydraliska lyftare så är dom inte i den bästa konditionen efter 20 år.
    Bytte på min förra golf ifjol, dom gamla hade typ låst sig så det var inte konstigt att det lät illa...
    hur ser man om dom hydraliska lyftarna är paj då? vad kostar det till en 8v ungefär?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av Roffe Visa inlägg
    finns inga schims till hyd.tryckare då de är självjusterande, testa byt olja & filter det brukar funka.


    vilken olja rek 10-55 eller 10-40?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    85an har mekaniska tryckare har jag för mig.
    Hydrauliska.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Hydrauliska.
    hur ser man lättast skillnad på hydraliska och mekaniska?

    går det se genom hålet på ventilkåpan?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    hur ser man lättast skillnad på hydraliska och mekaniska?
    Mekaniska tryckare har 5 st överfall , hydraliska tryckare har 4st överfall över kamaxeln.

    går det se genom hålet på ventilkåpan?
    Går ej att bedömma genom ventilkåpan.
    Lättast att lossa ventilkåkan & räkna överfallen alt ta reda på motorkoden.
    Motorkoden skvallrar om mycket. ;-)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    är detta lyftare man ska ha om det är hydraliska? ska det se ut så här?

    http://www.rsjparts.com/catalog/prod...3110ad18fa02ab

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    ingen som vet hur dom ser ut?

  11. #11
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mrpipen Visa inlägg
    är detta lyftare man ska ha om det är hydraliska? ska det se ut så här?

    http://www.rsjparts.com/catalog/prod...3110ad18fa02ab
    Ja det är den hydrauliska tryckaren på bilden,

    Det är flera som bytt sina tryckare här på forumet o dom har betalat mellan 85-100 kr styck för dom så hör dig för om tryckare eller sök.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av pekka kiiskilä Visa inlägg
    Ja det är den hydrauliska tryckaren på bilden,

    Det är flera som bytt sina tryckare här på forumet o dom har betalat mellan 85-100 kr styck för dom så hör dig för om tryckare eller sök.
    okej, tack så mycket.

    finns inte olika dimensioner till 8v motorn va? samma tryckare till alla gti 8v?

  13. #13
    Joda
    Gäst
    Något jag har lärt mig är att till årsmodell -86 kom det Hydraliska tryckare och brytarlöst tändsystem.

    Givetvis så skedde inte övergången den 1:a Januari 1986.

    Jag hade en Golf 2 Cl -85:a för några år sedan. Jag är ganska säker på att det satt mekaniska tryckare i den. Den knackade/gick hårt vad det gäller kamaxeln. Samma sak varm som kall.. Har man problem med de hydraliska så brukar knackandet variera med temperatur/varvtal.. Dessutom så brukar man höra att det är en eller flera som "Hänger" sig.

    /Johan

  14. #14
    onk
    Gäst
    Har oxå läst att dom bytte mitt i -85. Så en del åttifemmor har väl mekaniska..

    Ska kika i min nån dag.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Har oxå läst att dom bytte mitt i -85. Så en del åttifemmor har väl mekaniska..
    Har haft en tidig 85:a med HM motor. (toppen var stämplad 04/85)
    Den hade hydrauliska tryckare & anledningen till att jag minns det så väl är för att jag plockade isär toppen pga av att jag trodde det skulle vara mekaniska lyftare på en 85:a.
    Så jag var tvungen att kontrollera saken och att toppen ej var utbytt.

    Därav vet jag det jag nu skriver.

    1. Motorkoden skvallrar om mycket.

    2.Vet man inte motorkoden , lyfter man ventilkåpan och räknar överfallen.

    Annars gissar man.

  16. #16
    Joda
    Gäst
    Varför räkna överfallen? Har man loss ventilkåpan så är väl det bästa sättet att titta på tryckarna!!! Finns det schims så är det mekaniska tryckare, finns det inga schims så är det hydraliska. Om det nu inte är så att vw har kört med hela mekaniska tryckare i olika höjder. Vet att tex Toyota använder det på nyare modeller.


    /Johan

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Varför räkna överfallen? Har man loss ventilkåpan så är väl det bästa sättet att titta på tryckarna!!! Finns det schims så är det mekaniska tryckare, finns det inga schims så är det hydraliska. Om det nu inte är så att vw har kört med hela mekaniska tryckare i olika höjder. Vet att tex Toyota använder det på nyare modeller.


    /Johan
    Kanske för att trådens skapare inte visste hur man såg skillnad...där av tråden typ.

    allså....varför den dryga tonen? Är det nödvändigt?
    Henrik skriver ju ett BOMBSÄKERT sätt att veta om man har mek eller hyd. lyftare...är inte det bra?

  18. #18
    Joda
    Gäst
    Vadå dryg ton?

    1. Motorkoden säger inget om det är så att toppen är bytt. Motorkoden står på blocket.

    2. Räkna överfall? varför skulle det vara en säker metod? Men hur ska vi andra veta att det är så? Mycket information på detta forumet är vad folk hört etc etc..

    ""Henrik skriver ju ett BOMBSÄKERT sätt att veta om man har mek eller hyd. lyftare...är inte det bra?""
    -Vadå bombsäkert? Det går ju att stoppa i mekaniska tryckare i en hydraltopp!!! Det är ju som att titta på en bils avgasrör för att avgöra om det är en 1,6:a eller en 1,8:a litare.

    ""Kanske för att trådens skapare inte visste hur man såg skillnad...där av tråden typ.""
    -Någon har redan svarat på att det inte finns schims på hydraliska. Därav vet trådskaparen att det inte finns sådana på hydraltryckare. Vill trådskaparen veta ännu mer så kan någon säkerligen länka till någon bild.

    /Johan

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Varför räkna överfallen? Har man loss ventilkåpan så är väl det bästa sättet att titta på tryckarna!!! Finns det schims så är det mekaniska tryckare, finns det inga schims så är det hydraliska. Om det nu inte är så att vw har kört med hela mekaniska tryckare i olika höjder. Vet att tex Toyota använder det på nyare modeller.
    Och då måste man lös med kamrem och kam också.
    Lättare att ta lös ventilkåpan och räkna överfallen.....eller hur!!??

    1. Motorkoden säger inget om det är så att toppen är bytt. Motorkoden står på blocket.
    Avläs då artnr på toppen och du har både livrem och hängslen.

    2. Räkna överfall? varför skulle det vara en säker metod? Men hur ska vi anta att det är dra veså? Mycket information på detta forumet är vad folk hört etc etc..
    Jo och mycket av den informationen står du just nu för.

    -Vadå bombsäkert? Det går ju att stoppa i mekaniska tryckare i en hydraltopp!!! Det är ju som att titta på en bils avgasrör för att avgöra om det är en 1,6:a eller en 1,8:a litare.
    Kolla motorkod , kolla artikelnr på toppen , lyft ventilkåpan och räkna antalet överfall.
    Köp en trisslott efter det ifall det ännu inte stämmer.

    Ps....Som det märks kan jag också övergå från att vara hjälpsam till jävligt dumdryg men i det här fallet anser jag mig ha en god anledning.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    har en JJ motor, eller vart på blocket/toppen sitter koden?

    ursäkta att man frågar =) men utan att fråga så får man inge veta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin