Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

Ämne: Polo R WRC

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Låter som ett löst tändstift?
    Nu får du ge dig! Två tredjedelar av dina inlägg är att benämna som rena gissningar och oftast helt tagna ur luften. Du påstår saker och när någon ifrågasätter dom så har du inte en aning och hänvisar till någon annan.

FiNCH
    Gäst
    Jag undrar vem det är som ska skärpa sig, detta är ett forum, här diskuteras saker åt höger och vänster, om det stör dig så föreslår jag att du slutar vara på forumet.

Knackande ljud kan vara en sjuhelvetes massa fel, att gissa utifrån en liten ledtråd är inget fel alls. Och när det gäller tsi tfsi och fsi så har jag hört att tsi och tfsi är olika i insprutningen, när diskussionen ledde vidare så började jag tvivla på att det var så och hänvisade till Särås (som jag har tillstånd att hänvisa till) han är mycket aktiv här och brukar kunna kliva in och rätta till eventuella gissningar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Tfsi har kraftigare insprutning... Så det är skillnad.

Org Tfsi ca 120 bars tryck, med Autotech Apr pump 130-140 bars tryck
    Org Tsi ca 150 bars tryck.

FiNCH
    Gäst
    Så tsi och tfsi har olika inspruts tryck, då var det nästan som jag skrev fast jag hade det åt fel håll.
    Om jag tolkar detta rätt så har tsi bättre insprut och en del andra saker?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Det är vad Hpfp klarar av att leverera, när man tex trimmar en tfsi så byter de flesta tuners hpfp för att få ut max effekt i mellan registret, då nås 130-140 bar tryck beroende på vilken programvara man har
    men Tsin klarar ju som sagt mer.

FiNCH
    Gäst
    Intressant! Jag hade fått för mig att det var tvärt om, dvs att tsi är "bättre". Tfsi använda oftast på dom större motorerna enligt en länk jag hittade på Google.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster, att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
    När det gäller Polon så har den fått en beprövad maskin med k04 turbo grym bil helt enkelt,
    en Polo med Tsi baserad maskin och k04 turbo hade varit för bra
    Senast redigerad av anri52 den 2014-02-04 klockan 22:04.

FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
    När det gäller Polon så har den fått en beprövad maskin med k04 turbo grym bil helt enkelt,
    Jag är chockad! Riktigt härligt att se!

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
    ThumbUp
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Så tsi och tfsi har olika inspruts tryck, då var det nästan som jag skrev fast jag hade det åt fel håll.
    Om jag tolkar detta rätt så har tsi bättre insprut och en del andra saker?

Ni blandar ihop begreppen. TSI och TFSI är olika varumärken som används för motortypen överladdad direktinsprutad Otto-motor. Det är minsta gemensamma nämnaren. 1,2 TFSI 105 (A3) och 3,0 TFSI 333 (S4) har antagligen en hel del skillnader i övrigt. Därför kan man inte diskutera svepande om TSI vs. TFSI motorer.

Ama303
    Gäst
    2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster, att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
    Håller med om att den nya ea888 maskinen är en bättre motor i grunden.
    Konstigt vore annars med tanke på att vag ändå haft en jäkla massa år på sig att utveckla den som en ersättare til lden urgamla ea113.

Den må vara ett monster med k04 turbo, men hur många kommer att genomgå den ombyggnaden när man precis har köpt en ny bil?
    Enklaste steget är ändå att bara slänga i en ny mjukvara och just här är den gamla motorn med sin redan fabriksmonterade k04, en trevligare och lättare maskin att skrämma upp i 300+ hk.

På nya Golf R mk7 verkar de ha smällt dit en större turbo som skall motsvara en k04. Har också läst att de har satt dit andra vevar/stakar. Om nu originalkomponenterna i mk7 GTi motorn tål så mycket effekt så kan man undra varför vag har besvärat sig med ytterligare förstärkningar på bl.a. vevar och stakar.

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    .......På nya Golf R mk7 verkar de ha smällt dit en större turbo som skall motsvara en k04. Har också läst att de har satt dit andra vevar/stakar. Om nu originalkomponenterna i mk7 GTi motorn tål så mycket effekt så kan man undra varför vag har besvärat sig med ytterligare förstärkningar på bl.a. vevar och stakar.

Vi har diskuterat skillnader GTI / R EA888 i annan tråd - kursiva hämtat från tråden.

Funnet på nätet GTI / R motor:

“Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”

Det verkar helt klart vara avsevärda förbättringar i R:ns EA888. Tycker det är fullt logiskt – den kostar ju betydligt mer än GTI. Intressant när utvecklingen går framåt .

En undran som jag har haft är varför Polo R har så hög vikt jmfr MQB GTI, borde vara betydligt lättare (nästan samma vikt). Motor versionen är en del av förklaringen. Har sett att senaste versionen av EA888 har fått sänkt vikt, tex oljetråg i plast osv.

Ursäkta OT – tråden har succesivt hamnat långt ifrån grundfrågan, i alla fall motor versions relaterat .

/Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Hur går det för Stertman? Har ni gjort något mer på Polon?

Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Citat Ursprungligen postat av rixpucko Visa inlägg
    Hur går det för Stertman? Har ni gjort något mer på Polon?
    Ligger uppe just nu, men kommer mycket mera!
    Milltek bör släppa ett avgassystem inom en väldigt snar framtid!

Då har vi steg 2, CTS Turbo jobbar på insug till den oxå!
    Då är det bara intercooler och där tror jag både Wagner Tuning och Forge jobbar för fullt med att utveckla en lösning!
    Så snart kan vi köra steg 2,75 även på Polo! Sugen?

robban
    Gäst
    Hej Jimmy ! Har ni egen (effekt)mätutrustning, eller var mäter ni effekten ? mvh robban

Ps. Wagner är redan färdiga: http://www.wagner-tuningshop.de//#pr...0001037-1.html

Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Dom mjukvaror vi gör själva kör vi hos Roffe Lundblad eller hos AG´s Bilservice rullande landsväg, beroende på kundens önskemål.

Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Ligger uppe just nu, men kommer mycket mera!
    Milltek bör släppa ett avgassystem inom en väldigt snar framtid!

Då har vi steg 2, CTS Turbo jobbar på insug till den oxå!
    Då är det bara intercooler och där tror jag både Wagner Tuning och Forge jobbar för fullt med att utveckla en lösning!
    Så snart kan vi köra steg 2,75 även på Polo! Sugen?
    Har ni fått till hur det blir med ny IC och DP ännu?
    Kikade på några klipp på youtube där man endast ändrat avgas + programvara och det känns som om WRC tappar ganska mycket när de kommer upp i fart tillskillnad från ex GTI Ed30/35 som tuffar på betydligt bättre i 150+.

robban
    Gäst
    Inte så konstigt då, som BSR skriver: Tyvärr är original-intercoolern en begränsning för att få mer effekt, så fler trimsteg är att vänta. Med en större Intercooler tappar den definitivt inte orken ( Jag har provat ..
    Mvh robban

Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Har det kommit något schysst avgassystem till denna? Någon som sett något på nätet? Vore lite mysigare med bättre ljud!

Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Citat Ursprungligen postat av rixpucko Visa inlägg
    Har det kommit något schysst avgassystem till denna? Någon som sett något på nätet? Vore lite mysigare med bättre ljud!
    Milltek hade väl precis släppt?

Liknande ämnen

1. Polo R WRC
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:15
  2. WRC Polo som Taxi
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 18:51
  3. Polo R WRC frågor om stereoanläggning.
    Av modda i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 18:40
  4. Polo R WRC - vinterhjul?
    Av AXL72 i forum VW-forum
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2013-12-21, 21:02
  5. Polo R WRC
    Av Nogge i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 16:49

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin