Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23
  1. #21

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Puppen Visa inlägg
    Tack för ovanstående svar.

    Så det är alltså en gissningslek att veta att just den polo gtin jag ev köper kan dra mycket olja? Dvs det är ingenting som jag kan förutse. Utan jag kommer att märka det efter tex 100mil. hmm, detta låter icke bra.

    Har golf gti samma problem med oljan?
    Du kan ju alltid ringa upp tidigare ägare och kolla vad de har att säga om oljeförbrukningen, dessutom kan du kolla med verkstaden om bilen varit aktuell för något oljeförbrukningstest eller andra åtgärder.

    Golf GTI har inte samma frekvens på bilar med hög oljeförbrukning, men man får räkna med att en TSI-motor kan dra 1-1.5 liter/1500 mil i alla fall.

    Visar det sig sedan att en bil drar mer än 1 liter/200 mil så åtgärdar VAG det utan tjafs.

  2. #22
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av Puppen Visa inlägg
    .........Har golf gti samma problem med oljan?
    Hej Puppen.

    Har GTI TSI 3.3 år gammal, kört 6400 mil blandad körning. Den drar 0,25 - 0,5 l på 1200 mil. Det är det längsta intervall jag kört på samma olja. Helt ok. Har varit och glädjegasat på autobahn förra veckan, den har inte dragit mer för det.

    En riktig kanon maskin som dessutom är ganska bränslesnål (dock ej på autobahn vilket helt och hållet är mitt fel).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej Puppen.

    Har GTI TSI 3.3 år gammal, kört 6400 mil blandad körning. Den drar 0,25 - 0,5 l på 1200 mil. Det är det längsta intervall jag kört på samma olja. Helt ok. Har varit och glädjegasat på autobahn förra veckan, den har inte dragit mer för det.

    En riktig kanon maskin som dessutom är ganska bränslesnål (dock ej på autobahn vilket helt och hållet är mitt fel).

    /Peter
    Jag har en Golf GTI FSI -12 och jag har totalt fyllt på ungefär en liter olja på 6000 mil med två oljebyten (korrekt oljenivå innan oljebyten). De första tusen milen drog den något lite mer olja men nu är oljeförbrukningen i princip noll.

    Köp en Golf GTI istället

    Sedan tycker jag det är väldigt mycket fokus på just oljeförbrukning. Det verkliga problemet med dagens VAG-motorer (och de flesta andra biltillverkares) är direktinsprutningen och den sot-uppbyggnad det orsakar, vilket ju är betydligt jobbigare eller dyrare att åtgärda än alla fylla på någon liter olja.

Liknande ämnen

  1. Passat TDI 170 hk DSG6 eller DSG7?
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 20:44
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 17:23
  3. Dragkrok på Polo GTI -2011
    Av Coss i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 23:09
  4. finns det LSD till DSG7?
    Av Touran2010 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 15:28
  5. Polo -90 och Skoda Felicia-97 Samma block?
    Av TinyMicke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin