Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 113
  1. #61

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Bra jobbat hauge, så det blev lite dragrace ändå, jag ville ju se att du gasade stripp redan på BR
    Med vänlig hälsning Erik

    - - - Uppdaterad - - -

    Bra jobbat hauge, så det blev lite dragrace ändå, jag ville ju se att du gasade stripp redan på BR
    Med vänlig hälsning Erik

  2. #62

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Nice

  3. #63
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Här var det visst ett tag sedan man uppdaterade.

    har mest glidit runt och njutit av bilen i sommar, men lite grejer har man hunnit med.

    Monterade in en JL audio 10W7 i en plastad låda i skuffen. hade tänkt göra en i sidan på skuffen och utnyttja utrymmet där till låda men elementet jag valt blev för stort för detta så det fick bli en fristående låda i stället.

    Började med att tömma skuffen och lägga in en del Dynamat för att dämpa lite.

    Namn:  20130719_150105_zps214d79e0.jpg
Visningar: 1234
Storlek:  260.0 KB

    Namn:  20130719_165747_zpsb47b4775.jpg
Visningar: 1263
Storlek:  455.3 KB

    Sen fick man måtta till och plasta upp en låda. blev en sluten konstruktion, både för att det blir en mindre låda och för att det låter bättre till den musik jag oftast spelar. finns bas så det räcker i alla fall med detta element ( spelar nästan lika högt som min gamla dubbeltolva i mk4an)

    Namn:  20130711_121311_zpsfd3ec4ad.jpg
Visningar: 1283
Storlek:  138.8 KB

    Sträckte fleece över ramen, och mättade sedan denna med polyester. när detta var härdat så följde 3-4 lager matta och mera polyester.

    Namn:  20130711_130839_zps8050b36b.jpg
Visningar: 1249
Storlek:  119.4 KB

    Namn:  20130711_192407_zps0b194627.jpg
Visningar: 1243
Storlek:  189.7 KB

    Den slutliga uppbyggnaden blev då mättad fleece, 3-4 lager glasfibermatta, dämpad inuti med Dynamat, sprayad utanpå med stenskottsfärg ( huvudsakligen för att jag hade slut på svart sprayfärg men det bidrog till att göra lådan ännu mer stum och resonansfri) och slutligen högtalarmatta utanpå detta. orkade inte lägga ner jobbet med att spackla och slipa så det blev en lackad yta och denna smälter mer in med original mattan i bilen.



    Namn:  20130718_152555_zps946dfb7f.jpg
Visningar: 1333
Storlek:  393.0 KB

    JL elementet har en liten säregen placering av monteringsskruvarna. man lossnar en dekor ring och drar av en stålring som håller kanten av upphängningen tätt mot korgen. under upphängningen sitter skruvhålen. detta ger en väldigt clean montering utan synliga skruvar. dock kan man inte montera elementet inverterat.
    Namn:  20130718_153812_zpsfe5e6840.jpg
Visningar: 1293
Storlek:  289.7 KB

    Namn:  20130718_154420_zpsa73fa45c.jpg
Visningar: 1238
Storlek:  396.5 KB

    Namn:  20130718_154743_zps1fa8492b.jpg
Visningar: 1222
Storlek:  403.8 KB

    Och så här blev det med lådan på sin slutliga plats i bilen. Ganska nöjd för att vara första gången man jobbade med glasfiber.

    Namn:  20130718_155120_zps4b55638c.jpg
Visningar: 1230
Storlek:  343.9 KBNamn:  20130718_155126_zps4edd7dfe.jpg
Visningar: 1252
Storlek:  362.0 KB

    Då jag inte ville byta ut originala RNS-510 stereon kör jag en JL Audio Cleansweep Hög till Lågnivå konverter med inbyggd DSP som jämnar ut signalen till en linjär signal. många original maskiner lägger på en loudness effekt på lägre volymer för att det skall låta "lika bra" som vid högre, men detta är inte direkt positivt alla gånger så denna eliminerar denna effekt

    Namn:  20130720_174800_zpseccd4d32.jpg
Visningar: 1238
Storlek:  242.7 KB

    Placeringen av steg och cleansweep är inte slutligt då jag inte riktigt bestämt mig för vart jag vill sätta det och om man skall bygga nått som täcker steget / stegen. planen är att även driva högtalarna med ett fyrakanals steg ur samma MTX serie som monoblocket. 1000w rms digital steg, elementet spelar optimalt med 550-750 w så det räcker gott och väl.

    Namn:  20130720_174815_zpsde75d6a4.jpg
Visningar: 1238
Storlek:  366.2 KB

    Monterade volymreglaget och powerdioden till Cleansweepen i dom två blanka locken framför växelspaken. aluminium vred som matchar ramen runt damasken blev smutt.

    Namn:  20130720_174324_zps06afb719.jpg
Visningar: 1248
Storlek:  239.0 KB

    Härnäst står en service på schemat. oljebyte och kamrems byte skall göras. gallret nere i grillen skall bytas, är redan inhandlat, då någon klåpare har klippt sönder det för att montera motorvärmaren. Sen fick jag ett erbjudande av Särås som jag inte kunde avstå så snart är även en Eurojet OEM mounted intercooler på väg.

    Jag har även gjort hatchpop modden för öppning av bakluckan med fjärren, men denna måste funderas lite mer på då den öppnar dåligt i kallt väder. (visste dock om detta problem innan jag gjorde det) har funderat på om man kan trä på några fjädrar på kolvstången som ger en extra knuff vid öppning då det inte är mycket som skall till för att det skall funka.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #64
    CCarlsson
    Gäst
    Lådan blev riktigt bra ju, smälter in snygg med resten av bagaget!


    Från iTelefonen

  5. #65
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Liten update. inte hänt så mycket med bilen annat än att jag njutit av den.

    Kom ett litet paket från moderlandet i dag. så nu står storservice på schemat.

    Ny kamrem, spännrulle, löphjul, vattenpump, fläktrem samt spännare till denna. allt för 2300 sek levererat och klart. tack soyd för tipset om säljaren, snabb och proffsig.

    I tillägg till detta så skall olja och filter bytas, samt kupefilter.

    Namn:  DSC_0163_zpsmdg9fxzn.JPG
Visningar: 1262
Storlek:  71.1 KB

    när jag ändå är inne och skruvar så skall denna monteras
    Namn:  Eurojet_Intercoo_4f3f2060490a8.jpg
Visningar: 1132
Storlek:  54.5 KB
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #66
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    I helgen var det att påbörja storservice på bilen.

    In med bilen i garage och upp på pallbockar och efter två timmar såg det ut såhär.

    Namn:  DSC_0190_zpsl2rs9fqx.jpg
Visningar: 1100
Storlek:  109.9 KB

    Det var tight mellan den nya intercoolern och AC rören till kondensatorn då Eurojet ICn är en hel del tjockare, men det gick tillslut. Fick böja lite på rören så dom gick fritt från vattenanslutningen till radiatorn på baksidan, men annars var det bolt on.

    Namn:  DSC_0187_zpsair0xrnb.jpg
Visningar: 1081
Storlek:  124.0 KB

    Trångt är bara förnamnet, men efter att ha demonterat det mesta av kolcanister, expansionskärl, slangar osv så gick det hyffsat att komma åt. Tycker nästan det var värre på gamla MK4an än på denna. Dock hade jag inte loss hela fronten då jag bytte på den gamla.

    Namn:  DSC_0186_zpsatbq6mzt.jpg
Visningar: 1075
Storlek:  111.8 KB

    och efter ytterligare ett par timmar var det bytt och resan med att få tillbaka grejerna börjar.

    Namn:  DSC_0193_zpsjxzpqger.jpg
Visningar: 1158
Storlek:  127.1 KB

    På grund av vinkeln på silikonslanden till intercoolern var det lite fippligt att på den på originala aluröret. Det slutade med att jag får lägga en liten spacer mellan främre fästet till IC röret och motorn för att vinkla ut den lite så verkar allt lina upp korrekt.

    Namn:  DSC_0194_zpskkqlartr.jpg
Visningar: 1056
Storlek:  91.3 KB

    Namn:  DSC_0196_zpsl7elaxvo.jpg
Visningar: 1046
Storlek:  81.8 KB

    Så står den nu med det mesta tillbakamonterat igen, kvarstår att fylla glykol och oljeservice. Tror även jag skall lämna in front spoilern för omlackning då den har fått ett par lacksläpp och skavmärken både undertill och där klåparna har monterat motorvärmaren. denna skall nu omlokaliseras till mindre synlig plats.

    Namn:  DSC_0198_zpsllwmbb4v.jpg
Visningar: 1121
Storlek:  122.5 KB
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  7. #67

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Se där.
    Ny IC behövdes
    Och kan helt klart hålla med om att det måste varit någon riktig tomte som gjort monteringen för motorvärmare, inte den bästa man sett :/

  8. #68
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Se där.
    Ny IC behövdes
    Och kan helt klart hålla med om att det måste varit någon riktig tomte som gjort monteringen för motorvärmare, inte den bästa man sett :/
    nope. men frontspoilern åker in till VAG för lackering på fredag =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #69
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då kom det lite mer grejer. nu skall det uppgraderas lite i ljudet. Focals minsta kit i deras K2 Elite serie. handgjorda koner och gjuten aluminium korg. sjuk kvalitetskänsla i dom. kommer att montera detta tillsammans med en 8" midbas från danska B2 Audio och ett gammalt oanvänt 3 vägs filter från Backe / MDS. allt skall passa direkt i originalplatserna men jag kommer bygga om poddarna till diskanterna då jag har köpt ett par på skroten så jag slipper ändra på original diskanterna.

    Namn:  DSC_0206_zpsyektmqgj.jpg
Visningar: 998
Storlek:  64.5 KB

    Namn:  DSC_0207_zpsgrkrqfeq.jpg
Visningar: 1007
Storlek:  129.0 KB

    Namn:  DSC_0208_zpsgjkmodqf.jpg
Visningar: 1015
Storlek:  98.1 KB

    Focal delningsfilter kommer inte användas då det skall köras ett tre vägs filter.

    Namn:  DSC_0211_zpsxrc5lnjb.jpg
Visningar: 961
Storlek:  70.3 KB

    Namn:  DSC_0214_zpsvntdjzci.jpg
Visningar: 957
Storlek:  109.0 KB

    Namn:  DSC_0215_zpsvoz0ijki.jpg
Visningar: 988
Storlek:  53.8 KB

    Namn:  DSC_0216_zpsjf2ug7vh.jpg
Visningar: 980
Storlek:  58.3 KB
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Ett litet tips bara, att byta från ett delningsfilter till ett annat kan sluta med att det låter allt mellan halvbra och helt värdelöst...
    Delningsfiltret som följer med Focal-kittet är konstruerat specifikt för de elementen, och byter man till ett annat filter, oavsett om det kommer från MDS eller något annat märke, så kan det sluta lite hur som helst.
    Och chansen att det passar riktigt bra till de valda elementen är tyvärr väldigt liten.

    När det gäller lite billigare högtalarkitt så spelar det inte alltid så stor roll för oftast så följder det med ett standardfilter till dessa, liknande ditt MDS filter, just för att det är billigare.
    Men när det gäller lite dyrare saker som Focal så ligger det lite mera tid och pengar bakom konstruktionen av filtret.

  11. #71
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Jo jag är medveten om detta. Skall testa med detta annars kör jag de medföljande till focalerna och tillverkar ett filter till midbasarna. Har testat lite snabbt på och det låter inte helt fel, detta kan dock ändra sig radikalt när högtalarna väl sitter i bilen.


    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  12. #72
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Lösningen på filter"problemet" blir en Audison Bit one. aktiv 8 kanals DSP processor. kommer köra aktiva delningsfilter med varje högtalarkanal på egen amp.

    http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=49

    Nån som kan bekräfta att om jag monterar ur OEM AMP / Crossower ( lådan under sätet) och med VAG-COM går in och avaktiverar detta system, kommer då min RNS 510 jobba som en "vanlig" spelare och skicka ut högnivå signal på kablaget som går till AMP/Crossower?

    har läst detta på Vw Vortex men skulle vilja gha det bekräftat. jag ersätter lådan under sätet med BIT One.


    That is incorrect.

    The OEM head unit will output just fine, but if you unplug both wires that go to the amp, you won't get any noise.

    One of the sets of wires is all of the speaker leads.

    The correct way to do this:
    Remove Amp, unplug
    Vagcom/VCDS -> remove sound system/amp from CAN Gateway module
    VCDS -> Change stereo setting to no external amplifier (this will make the stock head unit output proper speaker-level audio)

    Now you need an amp that takes speaker-level inputs and converts to line-level.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #73

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    The correct way to do this:
    Remove Amp, unplug
    Vagcom/VCDS -> remove sound system/amp from CAN Gateway module
    VCDS -> Change stereo setting to no external amplifier (this will make the stock head unit output proper speaker-level audio)

    Now you need an amp that takes speaker-level inputs and converts to line-level.
    Det du gör är att du tar bort OEM slutsteget samt övervakningen av det i systemet , alltså plockar bort det ur Gateway.
    Detta gör man för att du inte ska ha störande felkoder i Gateway över något som inte finns. (du har ju plockat ur det).
    Sen kodar du om stereon så att signalerna från den blir "vanliga" högtalarsignaler , dvs du plockar bort kodningen att stereon ska jobba mot OEM slutstet.

    Så ersätter du OEM slutsteget med ett annat slutsteg eller annan mojäng som omvandlar vanlig högtalarsigna till förstärkt.
    Så ska det fungera alldeles utmärkt.

  14. #74
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Jo var så jag förstog det med. Processorn jag sätter in tar 1.5-20 v rms in på högnivå. Det jag ville försäkra mig om var att RNSen skickade ut signal även om jag kodar bort oem slutsteget. Men det borde den göra.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  15. #75
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Årets första träff med golfen avklarat. Gocart träff i Lidköping. Med kanonväder och ett gäng goa vw vänner.

    Årets första uppgradering blev lite nya fälgar som efter en liten modifikation på bakskärmarna gick på utan problem.



    Detta resulterade i en liten trevlig pokal att lägga till samlingen tack til den enväldige dommaren 👍😀





    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #76
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    hmm lönehelg och lön från två jobb.... blev lite Ebay klick och nästan allt som behövs för nya frambromsar på väg. skall bara beställa bromsskivor och bromsbelägg på måndag. har jag tur så hinner allt komma och monteras innan bugrun....
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #77

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    John Holmgren
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Spännande. Ser fram emot bilder på de nya bromsarna. Går själv i lite bromstankar. Herregud det bromsar ju inte alls om man har lite för hög fart.....

  18. #78
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Hmmm. sitter och funderar på färg på bromsoken.

    Traditionellt röda?

    Namn:  röda brembo.jpg
Visningar: 1540
Storlek:  126.7 KB

    Gula?

    Namn:  gula brembo.jpg
Visningar: 1790
Storlek:  75.4 KB

    Blå?


    Namn:  blå brembo.jpg
Visningar: 1707
Storlek:  173.9 KB

    Färgmatcha dom till fälgarna? (tror det blir för mycket )

    Färgmatcha dom till bilen? Lär ju vara ett helvete att hålla rena... men snyggt


    Namn:  white brembo.jpg
Visningar: 737
Storlek:  391.7 KB

    Jag är inne på gult.. men blir en tredje färg på bilen... rött återfinns ju bl.a i grillen osv.

    Synpunkter ?

    INTE ROSA ;-)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #79
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Rosa?

    Nej men vitt hade vart riktigt snyggt men som sagt, dom lär inte vara vita länge
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #80
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Rött är ju inte fel, passar bra till dina nya dräparhjul, dessutom väldigt GTI mässigt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. VW Golf GTI 25 Jahre -02 "on air"
    Av _holmgren_ i forum Projektforum
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 11:06
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:16
  3. Art.nr Pedalsett "TT"
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 22:40
  4. Art nr "020 låda"
    Av Scirocco_turbo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 03:25
  5. Art.nr på "kallare" Termostater
    Av Janne.M i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin