Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Joda
    Gäst

    Nu vill jag ha mera effekt i min 16VG60, vad göra?

    Setup:
    1,8 liter KR-topp KR-kammar
    S2-kolvar
    Extraktorrör, Kat bortplockad
    70mm remhjul på kompressorn (ej portad kompressor)


    Monterade extraktorröret igår. Nu börjar det likna motorsport!! I alla fall så sjönk laddtrycket med 0,15 bar (ifrån ungefär 3000 rmp och uppåt)
    Verkar vara väldigt bra flöde i motorn nu. Laddar 0,65-0,7 nu.

    Funderar på om kompressorn är flaskhals nu? Eller ska man satsa på nya kammar? Det känns ju som om laddet kommer att sjunka ännu mer då!

    Ger ställbara kamdrev något?

    Vill ha tag i en lysholmare till hösten, men vad ska man göra mer?

    De manuella inställningarna på styrsytemet kanske behöver ses över. Har tex inte ställt tändning med instrument. CO-pot? SKruvar på spjällhjus?


    /Johan

  2. #2
    KEJO
    Gäst
    Tja, vad har du för insprutning till detta då ?
    K-jet eller Digitronic ? Orginalspruten klarar ca 10 % effektökning sedan går det tungt. K-jet byt till SAAB 900 T . Digitronic byt spridare (antar att du iså fall redan ställt upp trycket ?)

    Klart att du börjar med att ställa tändningen.

    Vad har du för kompförhållande i denna setup? 8-9:1 borde väl vara lämpligt?
    Är det G-lader som jag förstår det?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Att laddet sjunker är ju faktistkt positivt, så länge det inte beror på slitage av kompressorn.

    Lite ladd med mkt effekt är ju bättre än motsatsen.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    chip, remhjul? gör ju en stor skillnad

  5. #5
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Byt kompressor samt mappa om systemet så får du lite mer knuff i maskinen.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus Sandberg
    Ort
    Malmö/Strömsund
    Inlägg
    254
    2l, andra kammar, byt kompressor samt mappa som ovanstående skrivit. Ställbara kamdrev är bra för att kunna justera motorn lite mer exakt.

  7. #7
    Joda
    Gäst
    Motorn har original Digifant insputning med chip ifrån SLS.

    Jag blev bara glad att laddet minskade. Det lär ju vara gött flöde i motorn nu. Går gött också. : )

    Ska kolla över höstens budget. Kan tänkas bliva en lysholmare. Men bygga ny motor blir kanske för dyrt. Vinner inte mycket på att bygga 2-litare och behålla G-ladern. Ny koppling kommer att behövas också. Så pengar kommer det att gå åt!

    Skulle kunna tänka mig kammar som är "framtidssäkra" om man konverterar till 2L. Tips?

    Trots enormt bra däck så verkar en diffbroms behövas också.

    /Johan

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    låt bottendelen vara.. 1.8l duger.. å den är hållbar som den är.. att gå upp till 2liter kostar pengar.. iom att eftermarknads-kolvar lär införskaffas.

    schrick-kammar.. mindre remskiva + ev portning av kompressorn.
    flödesoptimerade tryckrör + intercooler + insug.
    avgassystem, 2.5".

    räcker inte detta.. så lysholmare/autorotor kompressor.. men det är dyrt.. och låter en del.. men går ju att ljuddämpa.. =)

    i vilket fall, riktig programvara + en mappning.. gör skillnad som natt å dag.. inget ont om SLS, men deras färdiga chip är i vissa fall rena skämtet.

  9. #9
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    låt bottendelen vara.. 1.8l duger.. å den är hållbar som den är.. att gå upp till 2liter kostar pengar.. iom att eftermarknads-kolvar lär införskaffas.

    schrick-kammar.. mindre remskiva + ev portning av kompressorn.
    flödesoptimerade tryckrör + intercooler + insug.
    avgassystem, 2.5".

    räcker inte detta.. så lysholmare/autorotor kompressor.. men det är dyrt.. och låter en del.. men går ju att ljuddämpa.. =)

    i vilket fall, riktig programvara + en mappning.. gör skillnad som natt å dag.. inget ont om SLS, men deras färdiga chip är i vissa fall rena skämtet.
    Halloy Sn00k

    Jo, jag tror också att 1,8 liter räcker om kringutrustningen är bra. Körmed 2,5" rostfritt system ifrån simons. (Katten bortaplockad)

    Remskivan är 70mm. Efterssom att jag varvar 7000 rpm så är det nog olämpligt att gå ner mer i storlek.

    Tryckrören är ganska ok. Har dock kvar originalutblåset ifrån kompressorn. Vill byta det, men det kostar kanske bara onödiga pengar om man köper lysholmare? Kolla min hemsida. Där ser du att Det är extremt korta tryckrör pga vattenintercoolern. Bilen har en grym gasrespons nu.

    Vilken modell på Schrick-kammar?

    /Johan

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    "Jo, jag tror också att 1,8 liter räcker om kringutrustningen är bra. Körmed 2,5" rostfritt system ifrån simons. (Katten bortaplockad)"

    jo.. visst ger det mer att gå upp till 2.0liter, men kostnaden för att bygga ett sådant block med smidda kolvar, stakar etc är inte särskilt ekonomisk, det finns så mycke mer grejjer till 1.8 blocken, i stort sett gratis.
    okej, avgassystemet lär nog funka bra.

    "Remskivan är 70mm. Efterssom att jag varvar 7000 rpm så är det nog olämpligt att gå ner mer i storlek. "

    nja, dom riktiga g-lader entusiasterna kör ~65 och dom lite värre endå är nere på ~55..
    iaf 68 hade väl varit en bra ide, sålänge kompressorn är i fräsht skick är det sällan några problems.

    ang kammar.. undrar om inte schrick gjort en uppsättning assymetriska även till 16v:n.. 268/276r dvs.. har för mig att jag sett en sådan uppsättning nånstans.. dessa är ju då ganska lugna å fina för gatbruk, men går att smiska på rejält sedan när det behövs.. ger ett jämnt å fint register från bott till topp.

  11. #11
    Joda
    Gäst
    Får fundera på det där med remhjulets storlek...
    Kompressorn renoverades av SLS för 1000-1500 mil sedan. Har iofs gått på högvarv sedan dess.

    Kammar kanske är det första att satsa på nu då. Får börja leta efter den spec du angav. Använder bilen varje dag som det är nu. Har kört 400 mil sedan den blev klar i år!! Inte dåligt. Låter bra med kammar som inte blir för "svårkörda" vid gatbruk.

    Förrseten Sn00k, ska du till Mantorp? Vi åker i morgon Lördag!

    /Johan

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Mantorp.. hmm, njae, det skulle vara skitskojj, men nu äre så att jag fyller år imorron.. middag, "kalas" å grejjer, å ska iväg å jobba 18dygns 12h-pass from söndag, så jag lär nog tyvärr vara hemma i helgen. =P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin