Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    JWO
    Gäst

    Audi S3 Bromsar på Golf V GTI

    Vad tror ni att montera den nya S3:ans frambromsar på en Golf V GTI?, eftersom golfens orginal bromsar är rätt mosiga efter några vändor...

    Tror ni det skulle krävas några större modifikationer för att få detta att passa?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Vad skiljer dem åt ?

  3. #3
    GTIPower
    Gäst
    Kolla med fastone.se han har bromsar. Finns i alla möjliga olika dimensioner.
    Annars kan du montera R32 bromsar.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Vad tror ni att montera den nya S3:ans frambromsar på en Golf V GTI?, eftersom golfens orginal bromsar är rätt mosiga efter några vändor...

    Tror ni det skulle krävas några större modifikationer för att få detta att passa?
    Har aldrig mattat mina bromsar, tycker dem är bra, men har iofs. inte kört bana, men bromsat från 250 till 100 ett antal gånger snabbt utan att mattas.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Det är stor skillnad på GTI V bromsar och på nya S3 som för övrigt har samma som nya R32 V. Dom är på hela 345x30mm samt rejäla 4 kolvs ok.GTI V har 312mm skivor orginal. Och det är stor skillnad i bromsverkan på dom,speciellt om man bromsar gång på gång i lite högre farter.

    S3,R32 skivorna och oken är bara att bulta på orginal delarna!

  6. #6
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Basti Visa inlägg
    Har aldrig mattat mina bromsar, tycker dem är bra, men har iofs. inte kört bana, men bromsat från 250 till 100 ett antal gånger snabbt utan att mattas.
    Då får du pressa bromsarna lite mer helt enkelt, jag kör ju med 19" så det gör väl lite mer skillnad kan jag tänka mig!

    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Det är stor skillnad på GTI V bromsar och på nya S3 som för övrigt har samma som nya R32 V. Dom är på hela 345x30mm samt rejäla 4 kolvs ok.GTI V har 312mm skivor orginal. Och det är stor skillnad i bromsverkan på dom,speciellt om man bromsar gång på gång i lite högre farter.

    S3,R32 skivorna och oken är bara att bulta på orginal delarna!

    Ja dom verkar riktigt bra, mycket bättre alternativ än att köpa Porsche bromsar som kostar ett antal tusenlappar mer!
    Om jag inte minns fel så kan man även köra 17" på vintern utan problem med dessa bromsarna vilket är positivt!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Då får du pressa bromsarna lite mer helt enkelt, jag kör ju med 19" så det gör väl lite mer skillnad kan jag tänka mig!




    Ja dom verkar riktigt bra, mycket bättre alternativ än att köpa Porsche bromsar som kostar ett antal tusenlappar mer!
    Om jag inte minns fel så kan man även köra 17" på vintern utan problem med dessa bromsarna vilket är positivt!
    17 tum är ett minimum för 345mm skivorna.
    Porsche ligger ofta på 330mm i sina kit till dessa bilar och kostar runt 28tusenkr(onödigt dyrt).

    Jag funderar själv på ett S3 kit till min bil!

  8. #8
    Robban B
    Gäst
    Vad kostar det att byta till S3 bromsar?

  9. #9
    Zynodisk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Robban B Visa inlägg
    Vad kostar det att byta till S3 bromsar?
    På Fischer Motorsport kostar endast skivorna 199,90 EUR.

    http://www.fischermotorsport.de/VW/V...5-6.23674.html

    Hittar tyvärr inte resterande komponenter på den sidan...

  10. #10
    Barbapappa
    Gäst
    Eller så köper man riktiga belägg eller lär sig bromsa rätt, korta men väldigt bestämda inbromsningar brukar vara modellen så man inte ligger och bygger värme för då kan man väl få vilka bromsar som helst att må dåligt nästan. ;-)

    Jag hade nog allt provat riktiga belägg och bra bromsvätska först innan man går och köper skivor och dyra Porsche ok eller nåt. Kan rekommendera Pagids belägg, funkar fint på gatan och på bana, gnisslar och tjuter lite, men det är ju rejs. ;-) Vet inte några exakta priser till mk5 men till Lupon för att ta ett exempel så kostade billigaste modellen 2000:- och sen gick det väl upp till 2500:- för de dyraste. Jag skaffade de som kallas RS 4-2 (billigaste) och måste säga att jag tyckte att det blev en himla skillnad på broms! Mycket bättre känsla och man är inte tveksam på om det bettar bra eller dåligt när man ska trycka ner pedalen även om man har kört hårt hela dan. http://www.forza.se/sidor/bromsar/belagg1.htm

    Bromsvätska är också en bra grej. Det som är viktigt när det gäller att välja rätt bromsvätska är att veta kokpunkterna på vätskan man har tänkt sig att köpa, dessa anges i två varianter, torr kokpunkt respektive våt kokpunkt.

    Torr kokpunkt: Den kokpunkt bromsvätskan har i nytt tillstånd. I princip gäller
    detta värde enbart bromsvätska i oöppnad förpackning.

    Våt kokpunkt: Den kokpunkt bromsvätskan har när den har dragit åt sig "maximalt" med fukt.

    Motuls bromsvätska som heter RBF600 är en prisvärd variant som har bra kokpunkt, torr: 310 våt: 210 grader. Castrol SRF är ju snäppet vassare men dyrare, torr 310gr, våt 270gr kokpunkt på den... Kommer inte ihåg vad Motulvästka kostar på rak arm nu, men räkna med runt 200:-/L, och en liter ska väl räcka fint för att få frisk vätska i hela bilen.

    Men det är klart, lika tufft som ett par stora skivor och ok ser det ju inte ut att vara. ;-)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Eller så köper man riktiga belägg eller lär sig bromsa rätt, korta men väldigt bestämda inbromsningar brukar vara modellen så man inte ligger och bygger värme för då kan man väl få vilka bromsar som helst att må dåligt nästan. ;-)

    Jag hade nog allt provat riktiga belägg och bra bromsvätska först innan man går och köper skivor och dyra Porsche ok eller nåt. Kan rekommendera Pagids belägg, funkar fint på gatan och på bana, gnisslar och tjuter lite, men det är ju rejs. ;-)

    Men det är klart, lika tufft som ett par stora skivor och ok ser det ju inte ut att vara. ;-)
    Exakt det är ju inte lika BLING med bra belägg som STOORA ok & skivor =)

    Men ok det är snyggt!
    Senast redigerad av Lillen den 2007-07-26 klockan 13:50. Anledning: Rättstavning mm.

  12. #12
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    17 tum är ett minimum för 345mm skivorna.
    Porsche ligger ofta på 330mm i sina kit till dessa bilar och kostar runt 28tusenkr(onödigt dyrt).

    Jag funderar själv på ett S3 kit till min bil!
    Jo det är helt klart ett alternativ eller så byter man endast till slitsade skivor från Brembo och green/redstuff belägg på orginal, det gjorde stor skillnad på min förra golf!

  13. #13
    Holmgren
    Gäst
    Red dot belägg körde jag med på min IV. Enormt stor skillnad var det. Men som det sagts innan.. Det är SNYGGT med STORA bromsar...

  14. #14
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Holmgren Visa inlägg
    Red dot belägg körde jag med på min IV. Enormt stor skillnad var det. Men som det sagts innan.. Det är SNYGGT med STORA bromsar...
    Jo det har du så rätt i, hur fett är det inte med stora bromsar? =)
    S3:ans frambromsar är väl lackerade i svart?
    Man kan ju lackera om dom eller nåt till rött....
    Senast redigerad av JWO den 2007-07-26 klockan 14:10.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    S3:ans frambromsar är väl lackerade i svart?
    Man kan ju lackera om dom eller nåt till rött....
    TT:n har lackade i silver iaf.
    Om man har den modellen med samma motor som R32 iaf!

  16. #16
    GTIPower
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Jo det har du så rätt i, hur fett är det inte med stora bromsar? =)
    S3:ans frambromsar är väl lackerade i svart?
    Man kan ju lackera om dom eller nåt till rött....
    Tungt också! Ofjädrad vikt är viktig för väghållningen!
    Uppgradera med bättre skivor & belägg. Gjorde det på 16v:n (köpte från fastone.se) och det funkar kanon. Orginal nya grejer tog slut på Bug Run förra året, dvs mindre än 50 mil inkl. bankörning. Med nya slitsade skivor, racing belägg funkar det kanon. Efter årets körningar på bana kan man inte se något slitage. Bromsarna går inte att matta på bana och det är bra betyg.

  17. #17
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTIPower Visa inlägg
    Tungt också! Ofjädrad vikt är viktig för väghållningen!
    Uppgradera med bättre skivor & belägg. Gjorde det på 16v:n (köpte från fastone.se) och det funkar kanon. Orginal nya grejer tog slut på Bug Run förra året, dvs mindre än 50 mil inkl. bankörning. Med nya slitsade skivor, racing belägg funkar det kanon. Efter årets körningar på bana kan man inte se något slitage. Bromsarna går inte att matta på bana och det är bra betyg.
    Ja Martin på FastOne.se vet vad han gör och säljer! Han säljer mao ingen skit!

  18. #18
    Robban B
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Eller så köper man riktiga belägg eller lär sig bromsa rätt, korta men väldigt bestämda inbromsningar brukar vara modellen så man inte ligger och bygger värme för då kan man väl få vilka bromsar som helst att må dåligt nästan. ;-)

    Jag hade nog allt provat riktiga belägg och bra bromsvätska först innan man går och köper skivor och dyra Porsche ok eller nåt. Kan rekommendera Pagids belägg, funkar fint på gatan och på bana, gnisslar och tjuter lite, men det är ju rejs. ;-) Vet inte några exakta priser till mk5 men till Lupon för att ta ett exempel så kostade billigaste modellen 2000:- och sen gick det väl upp till 2500:- för de dyraste. Jag skaffade de som kallas RS 4-2 (billigaste) och måste säga att jag tyckte att det blev en himla skillnad på broms! Mycket bättre känsla och man är inte tveksam på om det bettar bra eller dåligt när man ska trycka ner pedalen även om man har kört hårt hela dan. http://www.forza.se/sidor/bromsar/belagg1.htm

    Bromsvätska är också en bra grej. Det som är viktigt när det gäller att välja rätt bromsvätska är att veta kokpunkterna på vätskan man har tänkt sig att köpa, dessa anges i två varianter, torr kokpunkt respektive våt kokpunkt.

    Torr kokpunkt: Den kokpunkt bromsvätskan har i nytt tillstånd. I princip gäller
    detta värde enbart bromsvätska i oöppnad förpackning.

    Våt kokpunkt: Den kokpunkt bromsvätskan har när den har dragit åt sig "maximalt" med fukt.

    Motuls bromsvätska som heter RBF600 är en prisvärd variant som har bra kokpunkt, torr: 310 våt: 210 grader. Castrol SRF är ju snäppet vassare men dyrare, torr 310gr, våt 270gr kokpunkt på den... Kommer inte ihåg vad Motulvästka kostar på rak arm nu, men räkna med runt 200:-/L, och en liter ska väl räcka fint för att få frisk vätska i hela bilen.

    Men det är klart, lika tufft som ett par stora skivor och ok ser det ju inte ut att vara. ;-)
    Bytte till carbotech belägg och ATE super blue till min bil och det blev stor skillnad..

  19. #19
    Quattro_mannen
    Gäst
    345mm skivorna på R32 e kanon bra,hade en Audi A3 3.2 Q med samma bromsar som jag piskade på bana utav He***te och dom höll utan problem...Men oken på dessa är av 1-kolvs glidtyp,ser kanske ut som flerkolsok men icke...bakskivorna är också ventilerade.

    Mvh Nicklas

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387

    håller...

    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    345mm skivorna på R32 e kanon bra,hade en Audi A3 3.2 Q med samma bromsar som jag piskade på bana utav He***te och dom höll utan problem...Men oken på dessa är av 1-kolvs glidtyp,ser kanske ut som flerkolsok men icke...bakskivorna är också ventilerade.

    Mvh Nicklas
    jag håller med fler av ovanstående talare,prova nya belägg+bromsvätska.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin