Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1
    fjelltrone
    Gäst

    Golf 2 -91 1,8i Bränslepumps fel?

    Tja på er...
    Min arbetskamrat har en golf MK2 -91, 1,8i som det är lite problem med. Den hackar och bluddrar på tomgång, när jag kör på låga varv så lägger den av och hoppar igång igen när jag trycker på gasen. Har bytt bränslefilter, oljefilter, tändstift m.m. Misstänker att det är bränslepumpen som håller på att ge upp?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Hur är förgasarfoten?

    skickat från min mobiltelefon.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    fjelltrone
    Gäst
    De vet jag ej, hörde något om detta också kunde vara felet. Tydligen så brukar de spricka eller? Får testa med lite startgas, vart kan man köpa packning till förgasarfoten?
    Senast redigerad av fjelltrone den 2011-10-28 klockan 00:27.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    444
    Är det en MK2 så finns det på biltema
    Har du lite bensin i när den inte går så kan det var pumpen i tanken som krånglar

  5. #5
    fjelltrone
    Gäst
    Ja det är en MK2. Vad heter packningen på biltema då? Jag tankade upp lite mer än halva tanken på bilen, men det blev ingen skillnad. Grejen var den att jag torkade bort ovanligt mycket olja (trodde jag det var) på grenröret uppe. De hade samlat stora vätskesamlingar där, trodde bara att det var någon som hade spillt olja när de fyllde på i motorn, men de skulle kanske kunna vara spricka i förgasarfoten, så att den runnit ut där.

  6. #6
    MiWi
    Gäst
    RP-motorn bör det vara med tanke på årsmodellen.

    Då heter packningen 52-801 hos Biltema.

  7. #7
    polomannen
    Gäst
    Jag tror mer att det är förpumpen i tanken som spökar för er Marcus......

  8. #8
    fjelltrone
    Gäst
    förpumpen säger du, hur kan jag kolla detta på bästa sätt?

  9. #9
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    444
    Det är den som sitter i tanken Den brukar inte orka suga upp bränslet när tanken bröjar sina

  10. #10
    polomannen
    Gäst
    Bästa sättet är att måta upp soppa trycket.

  11. #11
    fjelltrone
    Gäst
    Vi hade halv tank på bilen nu, men de blev ingen skillnad. Ska man mäta upp den med multimeter eller? Jag har inte kollat på förgasarfoten än, men ska göra detta i veckan. Det finns alltså 3 möjliga felkällor bränslepump, förpump och förgasarfot.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Pumpen som sitter i tanken är en förpump som försörjer en liten hjälptank (ca 0,2-0,4 liter )som sitter i bakaxeltunneln tillsammans med huvudpumpen
    den nämda förpumpen behöver i princip endast snurra för att den ska fungera som den ska,

    ta bort locket över armaturen (som man hittar under bagagemattan) och lossa på tilloppslangen med motorn i gång, kommer det ingen soppa och det finns 12 volt = kass (biltema 52-112) huvudpumpen suger genom returen om denna förpump är kass

    kan tillfälligt gå igång om man dunkar litet på den stora huvudtanken ( den på ca 50 liter )
    livslängden på denna förpump är kortare än huvudpumpen just att den har en tendens att suga bubblor, särkilt när tankvolymen är mindre än 1/3 dels tank

  13. #13
    fjelltrone
    Gäst
    ok,ska kolla detta i veckan. Tack för svar...

  14. #14
    fjelltrone
    Gäst
    Nu har jag kollat förgasarfoten, den såg OK ut, men bytte den ändå. Felet kvarstår dock, ska kolla förpumpen imorgon.

  15. #15
    fjelltrone
    Gäst
    Nu har jag kollat förpumpen, det kom bensin ur slangen som är märkt med en pil ifrån pumpen. Den verkar fungera, dock så är problemet kvar. Den går sjukt omjämnt på tomgång och när den blir varm blir det ännu värre. Den hoppar och hackar när man kör, kör man i tex 70km och håller in frikopplingen så dör den, släpper man upp kopplingen igen så startar den. Nu har jag bara bränslepumpen kvar att kolla, några fler tips?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Lambdasond ?

    motortempgivare kolla om den har ca 2,2 kohm vid ca 25C+ blå till färgen ?


    bränslepump sekundär: lossa på returen vid insprutningsenheten för att se om bränsle strömmar ut
    Senast redigerad av a128 den 2011-11-19 klockan 17:39.

  17. #17
    fjelltrone
    Gäst
    Lambdasond ok, hur kan man kolla den på bästa sätt?
    Motortemgivare, den blå givaren alltså? Hur ska jag mäta upp den?

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Lambdasonden ska ge en pendlande spänning på ca 50-950 mV vid normal körning

    motortempgivaren mät med mulitmeter på ohmläget den ska sjunka i värde när den blir varm (ca 200-300ohm vid 100C+)

  19. #19
    fjelltrone
    Gäst
    När jag tittade närmare på lambdasonden så såg jag att kabeln nästan var helt av, den hängde inte ihop i många trådar. Så nu blir det att åka och fixa ny lambdasond. Hoppas på att detta är felet...

  20. #20
    fjelltrone
    Gäst
    Ny lambdasond är på, fortfarande samma fel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin