Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    fjelltrone
    Gäst

    Byte av tankband Golf MK II

    Jag skulle behöva byta tankband på min bil, de är på väg att rosta sönder. Några tips på hur jag enklast byter? Har börjat lossa dem och satt en domkraft under tanken så att den inte trillar ner, men är det bäst att plocka bort hela tanken först eller ska man byta alla band med tanken monterad? De främre bultarna är lite knepiga att komma åt, de sitter ju under bakaxeln. Vart kan man hitta tankband? Biltema? VAG?

    Tacksam för svar...Tack tack!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Mekonomen/Meca har.
    Mina ser ut som h-vete också. Ska byta närsomhelst.
    Kan man inte byta ett i taget? Låta tanken sitta i de som är kvar medans man byter ett, sen byta nästa etc?

    /Gb.

  3. #3
    fjelltrone
    Gäst
    Ok, hörde att man kunde köra med ett spikband under tanken, men det är kanske bäst att satsa på orginal tankband. Åker tanken ner annars om alla är lösa? Dvs den sitter inte fast på annat sätt?

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    tar du bort banden är tanken lös har jag för mig, sitter väl bara fast uppe i påfyllningen annars om ens det .
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5
    fjelltrone
    Gäst
    Ok tack för info...

  6. #6
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    tar du bort banden är tanken lös har jag för mig, sitter väl bara fast uppe i påfyllningen annars om ens det .
    På golf 2 är den inte lös (skruvar vid påfyllningen), på golf 3 är den lös.

    Mekonomen har nog inte tankband kvar. VAG skulle ha ca 170:-/band eller vad det var.

  7. #7
    fjelltrone
    Gäst
    Var inne och beställde på mekonomen idag, de hade tydligen i lager.

  8. #8
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Jaha, nice

  9. #9
    fjelltrone
    Gäst
    Fixat! Kostade 371:- på Mekonomen. Lätt att byta, byt 1 band i taget. Börja med de som sitter i samma fäste. Jag tog en domkraft till hjälp och höll upp tanken lite för att vara på säkra sidan. Tankbanden sitter med 3 skruvar under bakaxel, sam med två skruvar bakom kofångaren bak. Så nu finns denna info för framtida bruk...

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av fjelltrone Visa inlägg
    Fixat! Kostade 371:- på Mekonomen. Lätt att byta, byt 1 band i taget. Börja med de som sitter i samma fäste. Jag tog en domkraft till hjälp och höll upp tanken lite för att vara på säkra sidan. Tankbanden sitter med 3 skruvar under bakaxel, sam med två skruvar bakom kofångaren bak. Så nu finns denna info för framtida bruk...
    Tackar för detta!
    Då är det jag som åker till Meko imorrn då.

    /Gb

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin