Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    viobebe
    Gäst

    BMW försöker locka över Golf ägare

    Hmm,
    fick en inbjudan till lanseringen av nya 1 serien, även övriga bekanta som kör Golf GTI har fått det.

    Hur tänker BMW egentligen när de försöker locka över ägare av VW:s prestanda modeller till en undermotoriserad 116, 118 ????

    Det enda dessa bilar har gemensamt är väl priset och knappt det, det till exempel GTI:n har som standard finns på

    långa vägar inte på BMW:n, motorerna skall vi inte ens diskutera.

    Dessa bilar har definitivt 2 olika målgrupper så jag förstår inte riktigt kopplingen.

    Tror de verkligen att GTI ägarna skall byta ner sig??

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Jag har fått något liknande fast jag har ingen GTi
    Senast redigerad av a128 den 2011-09-07 klockan 23:34.

  3. #3
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Har förståt det som att det gick ut till alla Golf mk5 & mk6 ägare....

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    Hmm,
    fick en inbjudan till lanseringen av nya 1 serien, även övriga bekanta som kör Golf GTI har fått det.

    Hur tänker BMW egentligen när de försöker locka över ägare av VW:s prestanda modeller till en undermotoriserad 116, 118 ????

    Det enda dessa bilar har gemensamt är väl priset och knappt det, det till exempel GTI:n har som standard finns på

    långa vägar inte på BMW:n, motorerna skall vi inte ens diskutera.

    Dessa bilar har definitivt 2 olika målgrupper så jag förstår inte riktigt kopplingen.

    Tror de verkligen att GTI ägarna skall byta ner sig??
    Visst är de inte lika snabba som en GTI, men sådär jätte slöa är de ju inte...

    116i 0-100km/h på 8,5s, 118i 0-100km/h på 7,4s

    .

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    I reklamen säger det att förstaplatsen i klassen var ledig så vi tog den.
    Och att BMW har höjd standarden till en ny nivå som ingen annan ännu har.

    Snacka om vilseledande reklam "i Golfklassen" =)

  6. #6
    MiWi
    Gäst
    Nya 120d hade däremot inte varit dum alls. Nästan värd en testkörning.

  7. #7
    onk
    Gäst
    Undrar vad utväxlingen är på 116i är som har samma hk antal som en gammal 318is, men klår 0-100 tiden med 1,5 sek och lär väga några hundra pannor mer dessutom.

    Glädjesiffror?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Nya "M1" är ju fin iofs =)

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Undrar vad utväxlingen är på 116i är som har samma hk antal som en gammal 318is, men klår 0-100 tiden med 1,5 sek och lär väga några hundra pannor mer dessutom.

    Glädjesiffror?
    Den nya motorn är betydligt starkare... det är inte topp effekten som är intressant utan arean under effektkurvan...

    .

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Nya "M1" är ju fin iofs =)
    Håller helt med.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Nya "M1" är ju fin iofs =)
    Jättefin, men 1-serie M-Coupé är baserad på gamla 1-serien.

  12. #12
    onk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Den nya motorn är betydligt starkare... det är inte topp effekten som är intressant utan arean under effektkurvan...

    .
    Antar att det är liknande turbomaskin som i mini, maxeffekt nås vid 4400 v/m vilket känns väldigt lågt?
    Aja, tycker det känns lite väl positivt iaf, bilen väger 1360-1390 enligt bmw.
    Får hålla utkik i teknikens värld för riktigt test.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    De var t o m så fräcka att de skickar till R-ägare. Som att jag har lust att gå ned 100 hk?!

    Skämt åsido, ettan ser fin ut (om man tilltalas av den speciella designen). Bilen är säkert både bra och kul att köra men en välutrustad bil blir dyr. Lär väl komma med biffigare motorer också längre fram. Antagligen blir 128i en vass rackare med 245 hk och 350 Nm om den kommer.

  14. #14
    viobebe
    Gäst
    Exakt DPC!

    Och varför betala så mkt mer för att få så lite...jmf med VW
    Dessutom är kvalitets känslan i Golfen grym, jämfört med gamla 1 serien som i mina ögon inte var en höjdare.
    Sedan har BMW:s fyror har historiskt inte varit några roliga motorer förutom S14 som satt i gamla M3 E30.
    Första platsen ledig ?? Den kommer inte att få det lätt när generation 7 av Golfen kommer...

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    Hmm
    fick en inbjudan till lanseringen av nya 1 serien, även övriga bekanta som kör Golf GTI har fått det.

    Hur tänker BMW egentligen när de försöker locka över ägare av VW:s prestanda modeller till en undermotoriserad 116, 118 ????
    Satt faktiskt och lästa ett BMW utskick till frukosten i morse. Eftersom detta är ett VW forum kan man hålla med Eddy utan att skämmas . Har ägt en och annan BMW i raden av VW/Audi genom åren så känner mig hyfsat neutral när jag säger att den lilla BMW inte är vacker med sin missbildade front. Vad tänkte de på när den designades……. Körde en ny BMW X1:a för en tid sedan som en kompis köpt. Kändes helt klart som en simplare bil än Golf GTI:n. Det hade säker varit annorlunda om det stått 535 på bilen. Men det gjorde det inte!

    /Peter

    PS Tror utskicket har gått ut brett! Hade nu inte VW Audi funnits så hade jag kört BMW.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    hoppas VW skickar ut en kontring till BMW ägare =). Brukar kunna vara roliga vendettor i reklamsammanhang =).
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Buhu jag har bara fått reklam om nya Citroen DS3 haha! Innan jag köpte min Golf var jag faktiskt inne på en 120d, men tyckte tillslut de var för små och dyra i förhållande till Golfen. Sedan krävs det ju M-paket och minst 18" för att de ska se bra ut. Vanliga modellen är ju apful, men dock rätt roliga och köra.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag kan absolut tänka mig en BMW som nästa bil, men inte en ettserie. I Golfklassen så regerar Golf totalt sett. Golf VI är en riktigt lyckad bil med fin kombination av utseende (subjektivt), kvalitet (såväl känsla som faktisk), körglädje, körställning, komfort, utrymmen, andrahandsvärde och prisvärdhet. BMW 1 är säkert en bra bil på alla sätt men den blir riktigt dyr. Med likvärdig motor och utrustning som en Golf så får man räkna med ~100 tkr extra vilket i sammanhanget framstår som löjligt och omöjligt att motivera. Vad är mervärdet förutom image?

    Min nästa bil blir kanske en Golf VII med mesta möjliga motor eller en treserie touring. En treserie kan jag tänka mig att betala "extra" för men inte för ettan. Dock svettigt att behöva hosta upp ~500 tkr för en bruksbil, så vi får väl se hur det blir i slutändan. Jag trivs riktigt bra med min nuvarande Golf R.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja Golf 5K med sin kombination av körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader ger ett mycket trevligt bilägande.
    Senast redigerad av Marcus den 2011-09-09 klockan 11:38.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det är inte för inte att Golf säljer bra år efter år. Igår körde jag en V70 II en skaplig sträcka och förvånas fortfarande över hur otroligt mycket bättre styrkänsla/feedback, respons i chassi mm det är i Golfen. Volvon är, hur ska jag uttrycka mig, väl "filtrerad" på gott och ont.. Dock mycket bra dieselmotor (2,4 D med 420 Nm från 1500 rpm, grymt bra vrid och gasrespons) och oslagbar komfort i V70 II.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin