Sidan 13 av 24 FörstaFörsta ... 31011121314151623 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 471
  1. #241

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då har man gjort "sista rycket" för denna säsong.

    Återjusterat ventilspel eftersom mina öron upplevde ett för högt spel på 4:an cyl vid höga varv , visade sig stämma.
    Både insug och avgas på 4:an var för högt , så jag fick lägga på tjockare brickor.

    Rattlås åtgärdat , bytte till ett nytt eftersom jag beställt ett.
    Hade egentligen inte behövts eftersom felet var att rattlåset satt monterat för högt upp på rattstången = Det greppade ej i spåren.
    Men eftersom jag ändå rivit ner det så bytte jag ut det , det gamla vara orginal från 1976 , MEN någon har varit där och skruvat före mig annars hade inte rattlåset varit "felmonterat".
    Så nu blir bilbekämpningen glad om dom testar det........ska enkomt be dom prova det.
    För er som undrar så googla "Rattlås bilbesikningen , rattlås SBP ,EG 7.3 stöldskydd " så förstår ni varför man vill det ska fungera vid besikning.
    Nya krav från årskiftet 2012 & många som torskat , speciellt saab ägare.
    Den som gillar paragrafer kan läsa här : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...10L0048:SV:NOT

    Gamla rattlåset med urborrad låscyl , mätte lite fel så det blev 2 hål innan jag lyckades.


    Stämplat 1976 , hängt med ett tag.


    Nytt rattlås från moderlandet.


    Sist men inte minst så byggde jag om till brytarlöst tändsystem & skillnaden blev som natt och dag TROTS att jag hållt efter både brytare och kondensatorer med jämna mellanrum.
    Fick tag på ett komplett systrem med härva & spole från en MK2:a mot att jag skruvade lös det själv.....asap.
    Säkerligen 15 hästar hittade tillbaka under huven och bilen har ett helt annat bottendrag jämfört med förut , då är bara gasaren och tändning ställt efter hörsel och känsla , ska ta och finlira prylarna någon dag på jobbet.
    Har en känsla av att även soppaförbrukningen kan gå ner en aning , nu är det ej lika mycket soppa som bara spolar rakt igenom.

    Komplett tändsystem från en MK2:a.



    Fördelare med hallgivare monterad.


    Tändenhet och spole monterad.



    Ska köra ett par rundor till , sen ställs den undan till nästa år.

  2. #242

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tack för i år , slut för i år.
    Bortställd på vinterförvaring.
    Förhoppningsvis åter VÅREN 2013 med nya krafter och ideer.

  3. #243
    PassatGT16v
    Gäst
    Den kommer säkert sova så gott så.

    Har varit roligt att följa hitintills med stereo, c-lås och sådana idéer. Småsaker man inte tänker på men de finns där, sånt gillar jag.
    Plus att utsidan fick sig en ordentlig körare:-).

  4. #244

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu är vi på "G" igen inför vårens bravader , och har nyktrat till från tankarna att sälja vidare.......OM inte någon ger mig "An Offer You Can't Resist ".
    Lär behöva en 2:a bil till våren/sommaren så denna kommer förmodligen nyttjas mer under denna vår/sommar/höst än förra.

    Har börjat leta grejer igen samt gjort mig av med lite grejer ifrån "bra att ha hyllan".
    Blev less på att leta tutknapp till GTI ratten , så jag krängde den vidare , på förlust....blev så less på att ha den hängades i garaget "halvkomplett".
    Fick den billigt men tyvärr sålde den än billigare , "sometimes you win , sometimes you lose ."

    Nästa gång köper jag en komplett kringla!



    Största funderingen jag har är om jag ska åka med coils till sommaren också eller om jag ska slänga på en sänkningssats istället , har ju renoverade fjäderben med nya dämpare liggandes i hyllan.
    Är så satans less på att studsa omkring på stenhårda ebay-coils och åka sönder/misshandla länkarmar och oljetråg........eller rättare sagt är jag för gammal för det.
    Man börjar bli bekväm.

    Nåväl får väl dra på den sedvanliga listan när saker börjar trilla in och paypal kontot börjar blöda.

    Huvudsponsor i detta evighetsprojekt är som vanligt mitt paypalkonto.

    Över och ut.................
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-01-12 klockan 15:10.

  5. #245

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Gubbjä*el =)
    Du liksom jag nästan blir förvånad över hur bekväm en nyare bil är efter att ha åkt gammalt en sväng.
    Men längtar till det mjuka svävande!

    Men lika förbannat ska man vara där och sänka , jag tror det beror på att annars märker man inte hur skönt det är med nytt och bekvämt =)

    Lurre hos dig imorgon blir bra det!

  6. #246

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu börjar beställningslistan inför årets setup bli klar & receptet är klart.

    Coilsen ska få ny ägare till våren (Har en köpare) & jag ska åka bekvämare.
    Blir sänkfjädrar på mina nyrenoverade original fram samt bak fjäderben , lagom lågstukad , varken för högt , lågt eller för HÅRT....är så jävla less på att studsa på coilsen och demolera tråg......räckte med dom får milen jag skrapade ihop i sommar.
    Orkar helt enkelt inte hålla på att skruva upp/ner/upp/ner inför besiktning och sedan hitta något läge som funkar att åka i.

    På beställningslistan står : Fjädrar , Damskydd fram/bak , Fjäderbenslagringar fram , genomslagsgummin bak.
    Allt detta förutom fjädrar sitter monterat på bilen och är nytt sen förra året.......Men jag är för lat att flytta över sakerna & det ligger inga stora pengar i dessa prylar.
    Är betydligt lättare och roligare att bygga ihop kompletta saker i garaget och sedan bara skruva fast det på bilen , istället för att börja flytta över från coilsen när bilen hämtas till våren.
    Dessutom blir det betydligt lättare och roligare att sälja coilsen, eftersom det bringar ett par slantar mer i kassan komplett med lagringar och genomslagsgummin samt att jag slipper bygga ihop dom YTTERLIGARE en gång. :-)

    Dessa ska vi åka på till våren.






    I väntan på lite fräscha prylar runt dämparna.












    Varför sänkfjädrar och inte en "sportsats" funderar nog de flesta?

    Åkt sänkfjädrar på passaten 5 år och det är en kompromiss mellan att åka snyggt och åka bevämt.
    Svänger ej särskilt mycket runt konor och banor med mina bilar , så orginaldämpare funkar för mig.
    Och mina 75 vilda under huven på MK1:an inger nog med respekt!
    Konstigare än så är det inte. ;-)

    Galenskaperna tog mao inte slut för denna bil.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-01-14 klockan 19:06.

  7. #247
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Bra kompromiss, hoppas man får tillfälle att syna bilen och träffa ägaren på Bugrun!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #248

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Sa jag "gubbtjyv" =)
    Vet exakt hur det känns.
    Kommer bli kanon de där.

  9. #249

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu är lite grejer till fjäderbenen på väg hem från moderlandet , genomslags gummin till bakstötdämpare ligger däremot redan på jobbet.
    Tydligen benämns dessa som "museeföremål" bland lagerpersonalen.
    Är nog bara jag som köper dessa.


    Sen ang BUGRUN 2013.

    Jag och Tomas har börjat föra diskussioner om att åka eftersom vi var på både 20 och 25 års jubileet & åren där emellan , sen blev det paus & nu funderar vi på 30-års jubileet.
    Om vi åker så åker han med sin New Beetle som får sig en makover till våren med lite fälgar och annat nödvändigt för det rätta stuket.
    Själv blir det isf MK1:an & jag antar att om vi är ett par st så är Janne.M ej heller så svår övertalad till en liten roadtrip söderut.

    MEN det är ett tag kvar dit än & vi tar det när vårsolen börja värma och återupplivar "Camp Norrland" under "TRÄFFAR."

  10. #250

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Nu är lite grejer till fjäderbenen på väg hem från moderlandet , genomslags gummin till bakstötdämpare ligger däremot redan på jobbet.
    Tydligen benämns dessa som "museeföremål" bland lagerpersonalen.
    Är nog bara jag som köper dessa.


    Sen ang BUGRUN 2013.

    Jag och Tomas har börjat föra diskussioner om att åka eftersom vi var på både 20 och 25 års jubileet & åren där emellan , sen blev det paus & nu funderar vi på 30-års jubileet.
    Om vi åker så åker han med sin New Beetle som får sig en makover till våren med lite fälgar och annat nödvändigt för det rätta stuket.
    Själv blir det isf MK1:an & jag antar att om vi är ett par st så är Janne.M ej heller så svår övertalad till en liten roadtrip söderut.

    MEN det är ett tag kvar dit än & vi tar det när vårsolen börja värma och återupplivar "Camp Norrland" under "TRÄFFAR."
    Härligt Henke! Jag ska ner i år har jag väl bestämt, så resesällskap med dig, Tomas och Fredrik + ev. nån annan skulle inte vara helt fel =) Ska bara hitta nånstans att gå igenom motorn innan sommaren :P

  11. #251

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då har det börjat trilla in lite smågrejer från höger och vänster till årets chassie.

    Dom sk "museiföremålen" bestående av samma saker som förra året , Genomslagsbuffertar bak samt dammskydd/buffert fram. :-)




    Från moderlandet anlände ett par Febi/Bilstein fjäderbenslagringar.



    Tydligen tycker tyskarna jag har kallt , skrev "Norrland/Northen Sweden" som adressat & fick denna "frre bee"





    Nu inväntar jag en sats H&R fjädrar till min bil samt en till The New Beetle , från moderlandet.
    Sen ska vi börja bygga fjäderben. :-)

    Har lite andra småprojekt på G också förutom detta , eller funderar på det & inväntar rätt tillfälle att förhandla ett pris.
    Planerna finns på ritbordet i huvudet , är bara objektet som saknas.
    Kan ju behöva en vinterkärra framöver. ;-)

  12. #252
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    692
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    samt en till The New Beetle , från moderlandet.
    Kan ju behöva en vinterkärra framöver. ;-)
    Hmm... nu blir det modernt...?
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  13. #253

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg

    Hmm... nu blir det modernt...?
    Tomas VW Beetle , den ska också ner mot backen till sommaren tillsammans med nya hjul
    Jag kör bara gamla bilar privat, gärna skattebefriade, förutom tassap.
    Skrivet på forumspringaren.

  14. #254

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Tydligen tycker tyskarna jag har kallt , skrev "Norrland/Northen Sweden" som adressat & fick denna "frre bee"
    Hehe

  15. #255

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då har det trillat in lite grejer från tyskland idag.

    2st H&R satser , övre till en Beetle och nedre till min.



    Golfens framtida fjädrar





    Måste dock komplettera främre fjäderbenen med en modernare fjädertallrik eftersom dessa gjordes om from årsm -79.
    Fjädertallriken jag har nu är för stor för fjädern , den nyare varianten är betydligt mindre i diameter.
    Fick tag i nya fjädertallrikar från http://www.volkswagen-classic-parts.de.
    Orkar inte hålla på att klabba med beggade grejer från skroten , vore annars ett alternativ.
    Så nu inväntar vi fjädertallrikar och sen sprättar vi ihop sakerna.

  16. #256

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Sweet!

  17. #257
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    692
    Jäklar vad du håller på! Jag sopade av en halvmeter snö från min etta i december, så det räknas väl också som att jag börjat mecka med min..? (Faktiskt tror jag på mig själv för en gångs skull, när jag säger till mig själv att jag ska mecka igång den till sommaren, som jag nu sagt i 7-8 vintrar...)
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  18. #258

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg
    Jäklar vad du håller på! Jag sopade av en halvmeter snö från min etta i december, så det räknas väl också som att jag börjat mecka med min..? (Faktiskt tror jag på mig själv för en gångs skull, när jag säger till mig själv att jag ska mecka igång den till sommaren, som jag nu sagt i 7-8 vintrar...)

    Vet att du för sisådär en 10-år sedan (Då den stod still pga av andra omständigheter) sa att junior skulle ta över den den när han tagit lappen & att du senast då skulle ha igång den, om jag inte är helt ute och cyklar är det rätt snart.

  19. #259

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Då har det trillat in lite grejer från tyskland idag.

    Golfens framtida fjädrar


    Så nu inväntar vi fjädertallrikar och sen sprättar vi ihop sakerna.
    Trevligt, jag har nästan samma på min Rocca. Mitt kit heter: 29540-1 och är dom mjukare.
    Ser att du har ett annat nummer på dina. C/F mina heter Z/A.
    Med dom för hårda sportdämparna som nu sitter på, så är den lite hård bak och lite upp-hoppig/mjuk fram.
    Nya ställbara Koni ligger i garaget och väntar sedan länge... så jag hoppas kunna finjustera till det sista sen.
    Och samma för mig. Race tiden är över, nu är man lite mera bekväm av sig.
    Ska bli spännande och höra din rapport sen. //Matsola Namn:  002.jpg
Visningar: 1268
Storlek:  1 004.8 KB

  20. #260

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    När jag satt och läste om H&R fjädrar på forumet , var det faktiskt en gammal tråd som du startat som fick mig att välja fjädrar.
    Är ute efter ungefär samma sak som du , lagomt lågt med lagom komfort.

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:28
  2. VW golf 1977 på blocket
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 10:09
  3. Vw Golf GLS -77
    Av silversurfaren i forum Projektforum
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 16:04
  4. Golf GLS 1978!!
    Av Scootie i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 21:02
  5. (FILM) 1977 VW Mk1 Junior cup
    Av Sebbe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin