Sidan 11 av 24 FörstaFörsta ... 89101112131421 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 471
  1. #201
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    692
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Farsans Volvo väntar på omvårdnad , bara jag får delar till den nångång.
    Så jag har INTE brist på helgsysslor kan man säga , snarare tvärt om. =)
    Sedan finns det en motor i mitt garage, som du kan komma förbi och montera i min golf...
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  2. #202

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Vi får samla ihop oss ett gäng åt gången och fixa ihop din och jörgens bil, så det blir klart nån gång =)

  3. #203

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kimmo-->Känns som om det börjar bli dags att göra något åt din motorlösa bil. :-)

  4. #204

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Eftersom man passerat 30-strecket & valborgmässoafton är som vilken annan dag som helst i livet , så knatade jag ner i garaget för lite förgasarterapi när min yngre "sidekick" hade somnat.
    Plockade isär automatchoken och "grundinställde" bimetallfjädern efter 2st markeringar som jag hittade på bimetallhuset resp förgasarhuset.
    Satte ihop allt & for och körde en rejäl sväng , det verkade göra susen för nu ligger inte choken på och inget fett avgasmål bestående av bränsle kommer ur auspuffen.
    Bilen ligger konstant på sina oroligt sköna 950 rpm på tomgång/gassläpp , inget dubbeltrampande på gasen krävs längre i varenda korsning. (För er som ej kört automatchoke så aktiveras/avaktiveras choke/förhöjd tomgång med ett "dubbeltramp" på gasen.)
    Sen om choken fungerar övht är jag tveksam till , men nu ligger den inte på & eftersom jag inte kör bilen vintertid spelar det ingen roll om den fungerar eller inte.
    Så enkelt kan det vara ibland och det är det som är tjusningen med gamla levande bilar , man löser problemet med en vanlig hederlig skruvmejsel.

  5. #205

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tummen upp.
    Det hade iaf jag ingen aning om =)

  6. #206

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    En milstolpe passerades idag den 2 Juni 2012 vid en parkeingsficka i kallax.

    Bilen bara går och går , 15000 mil sedan december 1976. ;-)


  7. #207

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Gött, själv passerade jag 23000 häromdagen

  8. #208
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    En milstolpe passerades idag den 2 Juni 2012 vid en parkeingsficka i kallax.

    Bilen bara går och går , 15000 mil sedan december 1976. ;-)

    sikken lågmilare =) drygt 400 mil per år . min -00 har gått 17000 + =P
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #209
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt Henrik! minst det dubbla kvar ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Gött, själv passerade jag 23000 häromdagen
    22 600 på min från -89 :-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #210
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    692
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    En milstolpe passerades idag den 2 Juni 2012 vid en parkeingsficka i kallax.

    Bilen bara går och går , 15000 mil sedan december 1976. ;-)

    Tror att jag nästan närvarade vid högtidsstunden... Mötte dig i närheten av Måttsund idag runt 14 tiden, när vi var på väg till Arvidsjaur, då junior skulle köpa en KTM 250 4-taktare...
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  11. #211

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mk1

    Tror att jag nästan närvarade vid högtidsstunden... Mötte dig i närheten av Måttsund idag runt 14 tiden, när vi var på väg till Arvidsjaur, då junior skulle köpa en KTM 250 4-taktare...
    Se där!

    Skickat från min Äppel Padda.

  12. #212

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då har man terapiskruvat lite grann samt inlett en grej jag dragit ut på sen jag köpte bilen , nämligen mitt oljetråg.
    Den var lite bucklig när jag köpte bilen , dock misstänkker jag att den blev en aning buckligare härom veckan när jag drog ner med väsntersidan i ett potthål påväg mot jobbet en morgon.
    Låg bil + Potthål = Obra när man har ett oljetråg som är det första som tar i.

    Terapijobbet bestod i att byta ut glidskenorna i stolarna , samt rengöra och återfetta skenorna.

    Vanligt förekommande fel på MK1 och MK2 när stolen börjar kännas glapp.





    Främre glidpucken till MK1 av tidig årsm verkar svår att få tag på , så det fick räcka med en rengörning.





    Även skenorna fick sig ett thinnerbad och sedan en återsmörjning med ett tunt lager fett.


  13. #213

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Sen var det det här med oljetråget , det var lite halvkasst när jag köpte bilen förra hösten & det blev ännu kassare härom veckan när jag en morgon lyckades dra ner bilen i ett potthål på vägen.......bilen började markera revir mer än vanligt kring oljepluggen.
    Låg bil + Potthål = Obra för ett oljetråg som ligger lågt.
    Kollade på jobbet men där hade oljetrågen utgått till MK1:an maj 2011 & jag orkade inte exprimentera med tillgängliga oljetråg (finns säkert något från MK2/3 alt Audi som passar) , så det blev skruvat.se
    Får förhoppningsvis tråget nästa vecka , så jag tänkte att jag ska göra något jag i vanliga fall ALDRIG gör........byta det enligt "gamla skolan" på ett garage golv hemma.
    Så nu står bilen uppallad med pluggen dragen i garaget , i väntan på att jag ska orka krypa under och dra lös tråget.

    Detta sker VÄLDIGT sällan i mitt lilla garage eftersom jag föredrar verkstan , man kan kalla det en skräll!





    Sometimes its hard to ride low!



    Sen såg jag att min ide med att använda hålrumsvax till att skydda gängorna på coilsen var "si så där".
    Fastnar rätt mycket grus och skit på vaxet , så det blir nog en sväng med thinnertrasan däromkring också när jag ids.
    Även tändning och förgasare skulle behöva lite injustering , bilen går bra men det känns som att det finns lite mer kraft att hämta med en injustering , den går rätt "snällt" nu.
    Tändningen på dessa ska stå på 6 graders eftertändning pga av luftpumpen , men eftersom den är bortkopplad och allt är pluggat tror jag man kan tidigare lägga tändningen ganska mycket.
    För mig att dom går som bäst med en inställning just kring ÖD dvs 0 grader.
    Små saker som egentligen inte ha någon betydelse för en "vanlig" brukare.......men jag gillar att terapiskruva med bilar som man förstår sig på.
    Ska nog få fram minst 76 hk ur snurran när det är färdigt. ;-)

  14. #214

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Härligt med terapiskruv, själv bygger man baslåda i helgen. Var glad att du slapp grusvägen från EDPS i piteå var minst sagt hårigt i min nu 2cm lägre bil....

    Skydd på gängorna är svårt, jag kör alu.pasta på sprayburk vilket drar åt sig skit som bara den men håller gängorna fina

  15. #215

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då var tråget nere och man fick sig en liten överaskning.......ett under att bilen överlevt & gått att köra utan missöden.
    I samband med min lilla pothålskörning så har tydligen smällen varit så hård att oljepickupen till oljepumpen gått av.
    Tur i oturen att den var i alu och gick av , för tydligen har oljenivån varit såpass hög att den ändå kunnat fortsatt suga olja utan problem......mest fascinerad är jag av att den inte lyckats suga i sig flisorna av pickupen , för jag disikerade pumpen och den var oskadad i övrigt.
    Har ju kört 3 veckor med bilen utan problem. =)
    Tror det hade varit en annorlunda historia om pickupen hade varit av det modernare slaget med ett plåtrör & detta rör vikt sig & stryp oljetillförseln.
    Var även étt litet-litet hål vid oljepluggen , därav har bilen markerat mer revir än vanligt.
    Men det är ju en gammal VW och bevisligen är dom odödliga så länge man har nog med olja i dom.......kolla bilderna om ni tvekar. ;-)

    Låg lite skrot och skramlade i tråget när jag tog ner det.



    Här skall det nog sitta en oljepickup!



    Pump som saknar pickup.



    Tråget har sett bättre dagar.





    Ny pump på väg från moderlandet , sen är det bara klappa ihop och åka igen.
    Som det ska vara MAO. =)

  16. #216
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Oj! Tur det gick bra!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #217

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu inväntar jag även oljetråg från tyskland.
    Annulerade ordern från Skruvat.se pga av för lång leveranstid beställde 29 maj , skulle inkomma i lager 8 juni och skickas direkt.
    Hörde inget av dom föränn igår 12 juni då nästa bud var att tråget eventuellt inkommer i lager från leverantör 15 juni.......då blev jag less och annulerade ordern.
    Jag har oftast överessende med saker som är restnoterade bara jag får ett leveransdatum , MEN flera veckors väntetid , uppskjutna leveranser , dålig information hur det går med ordern har fått mig att tappa förtroendet.
    Inte första gången det händer dessutom.......sist fick jag vänta 3 veckor på stötdämpare till en VOLVO , och dessutom utan information.
    När jag efterlyste delarna till volvon fick jag bara ett haldrygt svar att delarna var skickade under dagen & att dom ej kunde påverka leveranstiderna.

    Går förbannat mycket snabbare att ta hem grejer själv från tyskland med DHL.......dessutom billigare också , pumpen beställde jag i lördags från tyskland , tisadag var den i malmö , idag omlastad på väg med bil mot luleå.
    Så jag tog tråget från samma leverantör igår & det är på väg med flyg nu mot malmö. :-)
    Förhoppninsvis har jag ihop bilen i början/mitten nästa vecka.

  18. #218
    PassatGT16v
    Gäst
    Det var snabba leveranser. Sånt är ju bara att tack och ta emot:-)

    Vad har du för avstånd mellan tråg och väg/golv.

  19. #219

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v Visa inlägg
    Vad har du för avstånd mellan tråg och väg/golv.
    Vet faktiskt inte , men detta är en bild på spoilern som är lägsta punkten.


    Tråget ligger en aning högre upp , så vid normala förhållande är det inga problem att åka , bilen är rätt stum med coilsen.
    Dock så var det ett potthål som jag prickade med höger framhjul som dödade tråget och oljepickupen. :/
    Ska kolla avståndet med det nya tråget , är ett tråg till MK2 , vad nu skillnaden på det är förutom en siffra i artnr.

  20. #220

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Som vanligt med andra ord.
    De har inte i lager och lovar mer än de kan hålla.
    Precis som vanligt!

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:28
  2. VW golf 1977 på blocket
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 10:09
  3. Vw Golf GLS -77
    Av silversurfaren i forum Projektforum
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 16:04
  4. Golf GLS 1978!!
    Av Scootie i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 21:02
  5. (FILM) 1977 VW Mk1 Junior cup
    Av Sebbe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin