Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 82
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det beror ju lite på vad det är för sugmotor.. samt hur systemet är uppbyggt, det finns bra byggda 2" system som flödar bättre än ett 3" styling-system byggt för "häftigt" ljud.
    men det ska väldigt mycke till innan man får såpass högt mottryck i ett bra byggt 2.5" system, att det börjar bli FÖR restriktivt, med en sugmotor 4:a.

    lagomt är bäst, såvida man inte är döv.. kompromissen ligger ju i ljudnivå vs flöde.


    allt du monterar bakom avgasventilen blir som BÄST en restriktion i flödet = tar effekt ifrån motorn, kolven får kämpa hårdare för att trycka ur sig avgaserna.. effektförlust.

    en extraktor ordnar upp avgaspulserna så dessa blir jämnare, nyttjar varandras undertryck och inte krockar med varandra = jämnare flöde = mindre restriktivt.. men.. fortfarande en effektförlust.

    det är väldigt viktigt att stämma av systemet ner till kollektorn, för att minimera förlusterna, just för att hålla hastigheten uppe på gaserna så att man åstadkommer ett högre undertryck bakom pulserna, som i sin tur hjälper till att tömma cylindern, vilket i sin tur ger en lägre temperatur på insugsluften, då den lilla mängden kvarvarande gaser är VÄLDIGT varma och gärna hettar upp den kalla fina insugsluften som är påväg in i cylindern.. 20 gradig luft som blandas med 700+ graders avgaser.. icke önskvärt.. får man ner temperaturen så får mer luft plats = ökad fyllnadsgrad och mer ponnys.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-04-03 klockan 22:27.

  2. #62
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citerar mig själv från sidan 2 som jag inte fick svar på! "dvs att man vill ha så lite mottryck när man ska ut med avgaserna, annars är de kvar i huset när man puttar in bränsle/luft vilket orsakar sämre förbränning "

    Fick det bekräftat nu då!

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    För att komma tillbaka till ämnet lite grann så kom jag på en fråga när jag stod i duschen. Hur ser man på en lös topp att det är en ABF topp? Finns det nåt nummer att kolla på eller liknande så man verkligen vet att det är ABF gjutningen?

  4. #64
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Det finns några siffror att utgå från, har inte det framför mig men ska kolla på kvällen!

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det finns några siffror att utgå från, har inte det framför mig men ska kolla på kvällen!
    Nice.

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ABF toppen ska vara märkt: "051 103 373 D"
    9A: "051 103 373 A"
    PL: "051 103 373"
    KR: "027 103 373 E"


    Flöde 16v toppar..

    hmm.. undrar om inte detta var en 9A topp(2.0l) vs en KR topp(1.8l).. vs en TechtonicsTuning putsad topp.
    för ABF:en dök väl aldrig upp i usa..?
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-04-04 klockan 13:51.

  7. #67
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Jag hittade detta:

    Part no* __________Engine code
    051 103 351 ______ KR,PL NB the KR,PL and ADL are all 1781cc the rest are 1984cc

    053 103 351 ______ 6A,9A and later KRs

    053 103 351 B ____ ACE,ADL and early ABFs

    053 103 351 C ____ ABF and Late ACE

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm, siffrorna jag hade kan vara gamla.. hittade dom hastigt nerklottrade i nån text-fil.. men jag hittade denna tråd här på forumet.. =)

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...12522-16v-topp

  9. #69
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Den känner man igen! men vad ska man säga hahah, lita aldrig på forum!

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Så toppen var likadan på 9A som ABF efter 94?

  11. #71
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Högst sannolikt inte!

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Högst sannolikt inte!
    Fast det är klart, dem kanske tyckte att det var onödigt att tillverka 2 olika toppar när den nya passade och körde på den efter 94.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    är nog mer inne på kims spår.. att senare 9A motorer kan ha fått ABF-toppen.. kan skilja sig lite var i världen dom hamnade också.
    förresten har jag nog aldrig sett en 9A motor efter årgång 93.. vad satt dom i då? passat? dessa fick ju abf:en sent 94:a här i europa..?

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    är nog mer inne på kims spår.. att senare 9A motorer kan ha fått ABF-toppen.. kan skilja sig lite var i världen dom hamnade också.
    förresten har jag nog aldrig sett en 9A motor efter årgång 93.. vad satt dom i då? passat? dessa fick ju abf:en sent 94:a här i europa..?
    Jag skulle tippa på att listan är "internationell" och att 9A fortsatte säljas på andra marknader efter 93. Amerikanerna fick väl aldrig ABF:en va? Samt att 9A:n fanns i Golf mk2 från -90 och upp till slutet

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    är nog mer inne på kims spår.. att senare 9A motorer kan ha fått ABF-toppen.. kan skilja sig lite var i världen dom hamnade också.
    förresten har jag nog aldrig sett en 9A motor efter årgång 93.. vad satt dom i då? passat? dessa fick ju abf:en sent 94:a här i europa..?
    Dem satt i passat tror jag. Åtminståne så plockade en polare en 9A från en 94.

  16. #76
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Jag är ingen vw faktabok så vem vet, jag vill utgå från att 9A är PL liknande topp och ABF är en annan historia.

  17. #77
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    9A finns inte med ABF toppen, men dom kan ju stämplat ACE motorer med 9A i en övergångsperiod...?

    Vad jag vet slutade vw med 9A runt -93 och 93-> är det ABF som gäller.

    ACE toppen har samma nummer som ABF (jag tror det står D på slutet på min ACE topp från -94 och min ABF topp från -99), inte B som det står ovan...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  18. #78
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    9A med motorkod 50-P-008 001>> har ABF ventiler i sig. Alltså 3-spårs knaster samt 27mm diameter på avgas. Finns väl någon udda sådan 9A:are i Corrado -94.

  19. #79
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    9A finns inte med ABF toppen, men dom kan ju stämplat ACE motorer med 9A i en övergångsperiod...?

    Vad jag vet slutade vw med 9A runt -93 och 93-> är det ABF som gäller.

    ACE toppen har samma nummer som ABF (jag tror det står D på slutet på min ACE topp från -94 och min ABF topp från -99), inte B som det står ovan...
    Som sagt, vem vet, om nån kan komma fram med en fakta sida direkt från vw så skulle det vara bra, annars finns det säkert andra modeller också.

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Frågan bottnar ju egentligen i att polaren som plockade en 9A från en passat hade dem kammarna som har "trubbiga" kamdrev. Nu vet man ju inte om nån pajsare kanske har bytt till ABF kammar i 9A toppen men ska kolla upp det där numret också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin