Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Nicke
    Gäst

    Möjligt att kapa sänkfjädrar?

    Tjena grabbar! Har en fråga, då jag har sänkfjädrar 40/40 på min golf gti 16v mk2 undrar jag om dessa går att kapa ner? Budgeten håller tyvärr inte för köp av coils för tillfället. Tack på förhand! / Nicke

  2. #2
    Köttis
    Gäst
    Är inga som helst problem att kapa sänkfjädrar.

    Däremot så kanske det inte är att föredra pga dem mest troligt kommer bli för korta och sitta löst i skålen då bilen är upphissad = ej godkänt på besiktningen!

  3. #3
    Nicke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
    Är inga som helst problem att kapa sänkfjädrar.

    Däremot så kanske det inte är att föredra pga dem mest troligt kommer bli för korta och sitta löst i skålen då bilen är upphissad = ej godkänt på besiktningen!
    Okejokej, tack för snabbt svar. jag det att det inte är godkänt . Förändras köregenskaperna mycket? / Niklas

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Beror ju på hur stor del som har "kort" mellan fjädevarven.
    Denna del är det som komprimeras och sänker bilen , dessa var ligger mot varandra när fjädern är belastad.
    Tar du bort ett av de varven så blir bilen motsvarande lägre.
    Ungefär så.

    Denna del är det ju åxå som fungerar som kompensation för sänkningen så att fjädern inte skall glappa eller va lös.
    Kolla genom att hissa upp bilen hur mycket utfjädring som finns.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Det är ju såklart inte så bra för väghållningen om du bara kapar fjädrarna. Visst kommer bilen att ligga lägre och kännas som att den har bättre väghållning men stötdämparna är ju inte gjorda för att köras på den höjden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin