Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091

    Fel och åkommor på Golf MK6

    Tänkte det kunde vara på sin plats med en tråd om vad för fel som ni stött på? Det kan alltid vara intressant att se exempelvis vilka åkommor som förefaller vanliga.

    Själv har jag en 2-dörrars GTI -11 med manuell låda som gått drygt 300 mil. Det som jag hittills råkat ut för är att det knarrar till och från i dörrsidor/instrumentbräda på båda sidor, missljudet fanns redan när bilen levererades.

    Färddatorn på min GTI visar 8% för låg förbrukning medans den på min mor och fars TSI 160 hk -11 visar nästan exakt rätt.

    Öppningshjälpen, dvs den fjädrande och piggen, till tankluckan slutade fungera varpå luckan inte gick att öppna och fick petas upp försiktigt med en mejsel. Detta hade sannolikt inte en normalt okunning person klarat utan att repa lacken.

    Häromdagen var elhissen fastfrusen trots att det bara var ca. 8 grader kallt och jag hade kört 20 min till jobbet, det satt ingen is runt listerna till rutan.

    Min mor och far har som sagt en TSI 160 DSG -11, den har gått drygt 500 mil. Bilen tar onormalt lång tid på sig att bli varm, betydligt längre än min GTI. Värmepaketet förefaller vara underdimensionerat eftersom det endast blåser ljummet, även när motorn är helt uppe i arbetstemperatur. Värmestolarna har också alldeles för dålig effekt och tar betydligt längre tid på sig än de i min GTI.

    Dagen innan bilen skulle in på kontroll av motortemperatur och värmestolar så var kupéfläkten helt död. På verkstaden konstaterades att fläkten frusit samt att det inte fanns något fel på termostat eller tempgivare. Kupéfläkten var tydligen ett känt fel, värmeslingorna i stolarna skall bytas vid ett senare tillfälle.

    DSG-lådan växlar mjukt och fint, men när man skall köra iväg är det en fördröjning och det blir lätt hjulspinn när man gasar på lite extra. Det blir också störande vid trixig körning som exempelvis fickparkering.

    Kan även tillägga att VW/Audis låsbultar på senare år är rena skäpet, godset är bristfälligt och man drar lätt sönder dem om man drar minsta snett eller använder muttermaskin. Yttre delen på bultarna snurrar dessutom så att det inte skall gå att lossa dem med specialverktyg som kläms runt bulten. Jag bytte mina illa kvickt.

    Jag tycker nog att det är lite onormalt mycket irriterande småfel/justeringssaker för att det skall vara acceptabelt. Man kan också undra om vissa av VW:s modeller verkligen inte är dimensionerade för att klara "vargavintrar" med minusgrader...


    Vad har ni att rapportera?
    Senast redigerad av Crille82 den 2010-12-15 klockan 10:42.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Knarrande dörrar och skramlande solskydd kan jag rapportera. Det ligger tydligen en servicebulletin för de knarrande dörrarna, så det är vanligt. Löses med att spraya in silikonbaserad olja i låskistorna. Jag har dock varit lat och inte åtgärdat detta ännu utan tar det vid kommande service.

    Annars så stämmer färddatorn bra med verklig förbrukning och det är riktigt bra tryck i värmen. Min gamla GTI V tog väldigt lång tid på sig att få motorvattentemp och därmed värme till värmepaketet.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Knarrande dörrar och skramlande solskydd kan jag rapportera. Det ligger tydligen en servicebulletin för de knarrande dörrarna, så det är vanligt. Löses med att spraya in silikonbaserad olja i låskistorna. Jag har dock varit lat och inte åtgärdat detta ännu utan tar det vid kommande service.

    Annars så stämmer färddatorn bra med verklig förbrukning och det är riktigt bra tryck i värmen. Min gamla GTI V tog väldigt lång tid på sig att få motorvattentemp och därmed värme till värmepaketet.
    Jag väntar nog fram till vårkanten innan jag lämnar in bilen för justering av dörrar och färddator, så vida inget mer akut inträffar vill säga.

    Värme och motortemperatur är det inga problem med i min GTI heller...

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Kan inte annat än stämma in i det där med diverse knarr och färddator.. Det är väl smällar man får ta när man inte köper bilar som kostar "mer".. Dock är det irriterande att de inte kan fxa såna smågrejer från början..

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    all elektronik i min ratt la av en dag dock så fungerade allt igen efter att ha startat om bilen

    även min sido ruta har frusit fast i ca 7 minus

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    1. Bytt handskfack på grund av skrammel. Det nya skramlar till och från på samma sätt men mindre. Syrrans TSI från -09 har exakt samma skrammel

    2. Bytt förarstol då ramen gick sönder. Lät som att fjädrar satt löst när man lutade sig bakåt

    3. Knak från förardörr som löstes med silikonspray

    4. Surr/buzzande ljud från ett av handtagen i taket bak. Får se om jag orkar göra nåt åt det då ljudet bara uppstår ibland.

    5. Knäppande ljud från den svarta plasten mellan förar -och passagerardörrarna när den värms upp i solen. Ett generalfel som många rapporterat om

    6. Backkameran ibland lite buggig i att inte visa bild men detta är garanterat kass firmware i huvudenheten (RCD510)

    7. Färddatorn är konstant 0.3 fel på snittförbrukning om man inte kör upp i princip hela tanken på en sammanhängande körning. Samma irritationsmoment led min förra Golf 5:a också av.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Innerskärm som tog i hjulet när man svänger, lock bakom dimljus satt inte rätt - (dyngvatten rann bakom ljuslådan), motorisolering släppte delvis från torpeden, mattornas fästringar trasiga på 3 gummi mattor, hö bakdörr satt för långt ut vid låssidan, gnisslande ryggstöd vä bak. Justerade dessa enkla felen själv löpande (tar längre tid att åka till verkstad än att fixa). Det är småfel som en highend produkt inte ska vara behäftad med.
    Färdatorn /förbrukning - har ingen betydelse.

    Jag erkänner pedanteriet!

    DSG:n uppför sig ungefär som Crille82 säger om TSI 160 DSG , troligen normalt. Har vant mig vid det.
    Annars är jag kanon nöjd efter 1500 mil!

    Hatthyllan känns lika stabil som en pizza låda, men det visste jag innan köpet...
    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2010-12-15 klockan 22:28.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Har idag konstaterat att det även skrammlar i solskyddet på passagerarsidan och hanskfacket i min GTI. Även i min mor och fars GT TSI finns ett visst skrammel i inredningen trots att den är mjukare satt. Fastfrusen elhiss har även förekommit på den.

    Att man inte lyckats arbeta bort skrammel efter ett och ett halvt års produktion är rent ut sagt dåligt. Man väljer finare material men slarvar i produktionen...

    Apropå programvaran i RCD510 som Gti skriver om, i min RCD510 visas "Sound by Dynaudio" endast ibland när den slås på, skall det vara så?

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kan även tillägga att VW/Audis låsbultar på senare år är rena skäpet, godset är bristfälligt och man drar lätt sönder dem om man drar minsta snett eller använder muttermaskin.
    Man ska inte dra dom snett och man ska inte våldsdra dom med muttermaskin , gängar man på den med handkraft sedan drar försiktigt det sista med maskin går det bra.
    Jag har dragit tusentals låsbultar av den modellen du beskriver (Audi har haft dom flera år) och hittils aldrig lykats dra sönder någon..........men jag kanske bara haft tur?

    Så det argumentet köper jag inte. ;-)


    Man kan också undra om vissa av VW:s modeller verkligen inte är dimensionerade för att klara "vargavintrar" med minusgrader...
    Bränslesnåla bilar producerar ingen överskottsvärme , detta medför det du beskriver.
    Har inget med värmepaketet att göra utan med att motorerna är optimerade att gå så bränslesnålt som möjligt , vilket medför att dom ej producerar någon överskottsvärme.
    Känn på kylvätskan i en modern bil , du kan köra hur många mil som helst med den och ändå är kylvätskan bara pissljummen speciellt vintertid.

    Krävs energi för att skapa värme , och för att skapa energi krävs bränsle.

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg

    Bränslesnåla bilar producerar ingen överskottsvärme , detta medför det du beskriver.
    Har inget med värmepaketet att göra utan med att motorerna är optimerade att gå så bränslesnålt som möjligt , vilket medför att dom ej producerar någon överskottsvärme.
    Känn på kylvätskan i en modern bil , du kan köra hur många mil som helst med den och ändå är kylvätskan bara pissljummen speciellt vintertid.

    Krävs energi för att skapa värme , och för att skapa energi krävs bränsle.
    Kommentaren angående energi utveckling i moderna mindre motorer är logisk. De ger lite värmespill. Under de år jag kört bil så har vissa bilar utmärkt sig med att ha extremt snabb och bra värme. Topp noteringarna ligger på två fordon som även stundom använts i fjällen. Dessa hade 3,5 liter respektive 5,7 liter cylindervolym. Den senare förbrukade energi så bara tanken på det får mig att svettas! Hyrde en ny Skoda Fabia - långsam värmealstring. Med en sådan bil kan man inte förvänta sig något annat.

    Om man vill ha mer värme, gasa mer.
    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Efter ett år och ca 2.000 mil så kan jag konstatera följande på min GTI:

    1. framdörrarna skramlar och nu har även bakdörren börjat.
    2. Ljusomställaren skramlar när det är kallt.
    3. Solskyddet skramlar.
    4. Färddatorn visar fel, ca 3%
    5. DSG-lådan är ryckig. (Bilen blir som "lilleskutt" som Vi Bilägare beskrev den)
    6. Kylarvattnet läckte ut, VW fyllde på och om det läcker igen så ska de provtrycka systemet.

    Synpunkter:

    En sak som irriterar mig mycket är att det inte finns några som helst förvaringsmöjligheter i bagagerummet på GTI:n.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Man ska inte dra dom snett och man ska inte våldsdra dom med muttermaskin , gängar man på den med handkraft sedan drar försiktigt det sista med maskin går det bra.
    Jag har dragit tusentals låsbultar av den modellen du beskriver (Audi har haft dom flera år) och hittils aldrig lykats dra sönder någon..........men jag kanske bara haft tur?

    Så det argumentet köper jag inte. ;-)




    Bränslesnåla bilar producerar ingen överskottsvärme , detta medför det du beskriver.
    Har inget med värmepaketet att göra utan med att motorerna är optimerade att gå så bränslesnålt som möjligt , vilket medför att dom ej producerar någon överskottsvärme.
    Känn på kylvätskan i en modern bil , du kan köra hur många mil som helst med den och ändå är kylvätskan bara pissljummen speciellt vintertid.

    Krävs energi för att skapa värme , och för att skapa energi krävs bränsle.
    Självklart håller bultarna om man är försiktig. Tyvärr är inte en stressad mekaniker som jobbar på ackord försiktig utan bränner på med muttermaskinen så han tuggar sönder godset i bulten och så sitter de som h****e när man sedan skall lossa dem. Det står på verkstäderna hylssatser att man inte får använda muttermaskin. Jag tror inte det står i instruktionsboken....

    Angående värmeutvecklingen på nya effektiva motorer så håller jag helt med om din förklaring. Men räcker inte värmeutvecklingen till för att värma bilen en vanlig vinter så måste man använda tillskottsvärme, som på dieslar.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Självklart håller bultarna om man är försiktig. Tyvärr är inte en stressad mekaniker som jobbar på ackord försiktig utan bränner på med muttermaskinen så han tuggar sönder godset i bulten och så sitter de som h****e när man sedan skall lossa dem. Det står på verkstäderna hylssatser att man inte får använda muttermaskin. lar.
    Då är det ju inte matrialet det är fel på utan på den som hanterar det , eller hur?
    Jag har föv jobbat på ackord sedan 1997.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Då är det ju inte matrialet det är fel på utan på den som hanterar det , eller hur?
    Jag har föv jobbat på ackord sedan 1997.
    Den gamla typen av låsbultar håller för hur mekaniker/däckgubbar normalt hanterar bultarna, vart vill du komma? Sak samma, låsbultarnas kvalité har inte med modellspecifika fel på Golf MK6 att göra, det var bara en reflektion av mig...

    Att du jobbar på ackord och aldrig gör några fel eller misstag förvånar mig inte ett dugg...

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Vad han menar är att du kan inte beskylla vw för att ha börjat använda dåliga saker bara för några inte vet hur man gör.
    Används dom rätt = inga problem.
    Gör man fel = inte produkten.

    Och det sista du skrev kanske känns lite onödigt? Tråden spårar bara av sånt där (inte kax..bara konkreta råd).

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Vad han menar är att du kan inte beskylla vw för att ha börjat använda dåliga saker bara för några inte vet hur man gör.
    Används dom rätt = inga problem.
    Gör man fel = inte produkten.

    Och det sista du skrev kanske känns lite onödigt? Tråden spårar bara av sånt där (inte kax..bara konkreta råd).
    Saken är den att flertalet VW-ägare och anställda fått erfara att de inte får av hjulen. Men som sagt, det var bara en refektion från min sida.

    Självklart skall alla bidra till en trevlig stämning på forumet, det borde gäller alla, även moderatorer...

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Saken är den att flertalet VW-ägare och anställda fått erfara att de inte får av hjulen. Men som sagt, det var bara en refektion från min sida.

    Självklart skall alla bidra till en trevlig stämning på forumet, det borde gäller alla, även moderatorer...

    Har läst tråden från topp till botten och Henrik har inte skrivit nåt som kan härledas till att det ska bli dålig stämning...smile gubbar mm tyder på att han inte är ute efter bråk + han har endast argumenterat i mot ditt påstående om hjulbultarna och på ett konkret och fakta grundat sätt.
    Känns mer som att nåt gammalt groll från annan tråd åker med i dina svar till Henrik.

    Men skönt att vi är 100% överens att själva bultarna är bra men att klåpare som drar sönder dom är mindre bra.

    Åter till tråden.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Nej det har inget direkt med den här tråden att göra...

    Som sagt, åter till tråden... =)

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Eftersom. Jag verkade otydlig ska jag förklara mig tydligare.
    Att säga att matrialet är skit för att någon dragit bulten sned / dragit sönder det med muttermaskin är enligt mig inte en korrekt faktauppgift.
    Då är det fel på brukaren av matrialet.
    Sen spelar det ingen roll att den som drar bulten jobbar på accord.
    Därav skrev jag konkret fakta dvs jag har hanterat tusentals låsbultar på accord och än inte lyckats dra sönder någon.

    Håller man sig till konkret fakta är det helt ok för min del att kritisera en bristfällig produkt eller tjänst , det är när man inte håller sig till konkret fakta jag reagerar.
    Som i det här fallet.

    End of discussion.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Eftersom. Jag verkade otydlig ska jag förklara mig tydligare.
    Att säga att matrialet är skit för att någon dragit bulten sned / dragit sönder det med muttermaskin är enligt mig inte en korrekt faktauppgift.
    Då är det fel på brukaren av matrialet.
    Sen spelar det ingen roll att den som drar bulten jobbar på accord.
    Därav skrev jag konkret fakta dvs jag har hanterat tusentals låsbultar på accord och än inte lyckats dra sönder någon.

    Håller man sig till konkret fakta är det helt ok för min del att kritisera en bristfällig produkt eller tjänst , det är när man inte håller sig till konkret fakta jag reagerar.
    Som i det här fallet.

    End of discussion.
    Håller inte riktigt med... Bultarna har väldigt tunna klackar och är porösa i godset. Drar man dessa med muttermaskin, som man inte skall, så är risken stor att ägaren förr eller senare står med problemet när denne skall byta hjul. Det är som sagt vad flera fått erfara...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin