Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92

    Bruna små fläckar i lacken...

    ser precis ut som rost. storlek som en flugskit. De syns mest efter tvätt och när man skrapar på dem går de inte bort men ett litet rostfärgat damm lossnar. Främst gäller det passagerar dörren.

    Någon som har erfarenhet av detta?
    Bilen är ganska precis ett år och metalic lack.

    Tacksam för tips!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    så kallad "flygrost" uppkommer under vintern...rejält med avfettning och skrapa med nageln eller en mjuk trasa....polish eller rubbing funkar också

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Tack för ditt tips! Är detta något nytt fenomen för jag har aldrigt sett det tidigare och då har jag haft rätt många bilar...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Mkt vanligt på helt nya bilar som transporteras via tåg. Fukt och rost "damm" från bromsar mm fastnar i lacken.
    Går bort enligt ovan.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Mkt vanligt på helt nya bilar som transporteras via tåg. Fukt och rost "damm" från bromsar mm fastnar i lacken.
    Här uppe kallar vi det för "nedfall" just pga av att det oftas uppkommer från tåg/biltransport utan täckta vagnar.
    Flygrost var ett nytt ord även för mig.
    (Man lär sig något nytt varje gång man loggar in). =)))

  6. #6
    plastjanne
    Gäst
    Det finns ett medel som heter fallout remow som autosmart säljer, det är en tvättsyra för lacker, den tar bort just flygrost, från dubb och annat som ovan nämts, själv använder jag det och tvättar fälgarna på insidan, det är som reklamfilmerna man ser på tv, med detta är på riktigt, skitbra medel som jag varmt rekomenderar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin