Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 116
  1. #81
    daniel_sandberg
    Gäst
    Så här såg det ut förra veckan i garaget. Väldigt heta 13" fälgar :P


  2. #82
    daniel_sandberg
    Gäst
    Så här såg det ut sist jag höll på i garaget. Renovering av bromsarna bak och lite uppfräschning. Lite knepigt att man måste plocka ner bakvagnen för att komma åt bromsslangarna dock. Nu är iaf det mesta klar både vad gäller el och bromsar. Såg att nåt belägg fram var dåligt så dom ska väl bytas snart men annars blir det nog ingen mer energi på dom. Har luftat runt om och fått ut fräsch bromsvätska så hoppas att inget ska kärva nu.

    Det mesta av elen är kontrollerad och klar. Dock ingen provkörning så vet inte om tankmätare, tempmätare eller oljetemp funkar. Det visar sig och är ju inte alltför knepigt att styra upp. Det som är planerna framöver är att för hand fräsa upp naven på några orginal alufälgar från volvo 400 och få dit dom.

    Sen får jag väl se när jag tar tag i att våtslipa rinningarna.


  3. #83
    daniel_sandberg
    Gäst
    Tog tag i rinningarna med hyfsat resultat. På vissa ställen försvann dom nästan helt och på nåt ställe ser man dom fortfarande men det får duga helt enkelt. Poleringen blev inte heller superseriös men tycker det blev dugligt för att vara första gången man provar på att göra det på de viset. Nu återstår en helpolering och sen fräsa till fälgarna. Kanske dags att boka tid för besiktning nu då.

  4. #84
    daniel_sandberg
    Gäst
    Första provturen och den känns pigg och hyfsat stabil efter vägen. Det mesta funkar och nu återstår det att kolla genom några småsaker. T ex blir det nog byta till nya skivor fram. Belägg ska jag nog kunna plocka ihop så jag får ihop 4 fräscha.
    Dessutom ville den gå varmt på mätaren men kokade inte direkt och kylfläkten gick heller inte igång alltför mycket. Men tänkte köpa en ny termostat som inte har kleggat igen och sen hoppas att det löser sig. Brukar tempmätaren kunna visa fel? Sen krävs det att hänga upp avgassystemet så det inte ligger och slår så mycket. Dock känns det lite mer som mission impossible. Bara att göra det bästa av situationen och försöka få det så det inte tar i någonstans.



    Zendervingen på skuffen är tillfälligt monterad. Står mellan att renovera upp den eller fixa till orginalvingen. Några förslag?

  5. #85

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    GRATTIS!
    Gick ju fort att få bil av den ju!

  6. #86
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Silverpilens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Andrén
    Medlemsnr
    2571
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    456
    Kul projekt, underbart o se en räddad Scirocco, hur har det gått med den svarta?

    //Micke
    Micke
    Alias Silverpilen

  7. #87
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Silverpilens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Andrén
    Medlemsnr
    2571
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    456
    Kan ha en vit orginal vinge liggandes... Kan kolla till helgen.


    //Micke
    Micke
    Alias Silverpilen

  8. #88
    daniel_sandberg
    Gäst
    Låter underbart om du har en vinge ju =) Fast hade nog inte gjort så mycket om den var svart heller för att få lite kontrast mot det vita.

    Den svarta är mest en tom plåtkaross just nu. Blev ju en hel del delar som behövdes från den för att få ihop den vita.

  9. #89
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Silverpilens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Andrén
    Medlemsnr
    2571
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    456
    har kanske även en svart...
    Micke
    Alias Silverpilen

  10. #90
    daniel_sandberg
    Gäst
    Låter ju underbart. Du får ta och PMa mig om pris och kanske nån bild =)

    I övrigt så måste jag kolla upp bränslepumpen. Är det någon som vet om det finns någon piratpump till vettigt pris? Antar att den kan vara ganska dyr?

  11. #91
    daniel_sandberg
    Gäst
    Bränslepumpen utbytt mot biltemas pump som ska vara till volvos k-jet. Hyfsat billigt jämfört med andra ställen och fått bra "kritik" på olika forum. Dock inte avhjälpt problemen med bilen.

    Har prövat att byta styrtrycksventilen från motorn som jag har ståendes men det hjälpte inte direkt. Det jag tänkt göra nu är att byta o-ringar för att få spridarna täta. Och samtidigt kolla upp sprutbilden på alla spridarna när jag väl har dom lös.

    Någon som har några andra förslag på vad som kan vara fel? Bilen startar hyfsat lätt men trycker man på gasen för snabbt för mycket så dör den. Gasar jag långsamt så varvar den upp fint.

    Nu har jag väl inte gjort felsökning efter boken. Tändningen har jag t ex helt hoppat över och borde väl kolla den direkt. Men är det någon som har några tips på vad jag borde kolla?
    Hade jag haft en förgasare hade jag direkt misstänkt acc-pump eller liknande tillskotts-saker. Så ge mig gärna tips =)

  12. #92
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Starkt jobbat! Blev ju riktigt fin!!!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  13. #93
    daniel_sandberg
    Gäst
    Var till garaget i veckan och fick lite gjort. Bytte bland annat alla oringarna till spridarna. Bytte även bensinfilter, luftfilter, tändkablar och termostat. Dock hann jag inte med att provstarta den. Får ta mig en tur till garaget till veckan för att se om det blev bättre eller om felet finns kvar.



    Så här såg det ut mitt i allt skruvande. Är lite småsugen på att kanske ta mig an och besikta den. Var trots allt 17 år sen den sist fick en godkänd besiktning enligt transportstyrelsen.

    Apropå framtidsplaner. Har hittat två bilder på sciroccos med diskretare kofångare. Antagligen hemmabyggda. Tycker det såg riktigt bra ut och skulle nog inte vara alltför svårt att få till bra. Får se om jag försöker plasta nåt eget sen framöver. Fast det är nog mest bara om jag känner att jag har mycket tid över och att jag trivs bra med bilen i övrigt.

  14. #94
    daniel_sandberg
    Gäst
    Så nu äntligen har den blivit besiktad efter 16 års körförbud. Dock bara i en månad :P

    Fick totalt 6 tvåor på arbetsordern som ska åtgärdas. Bland annat några på styrningen och handbroms och nån struntsak till. Idag försökte jag byta styrväxel. Demonteringen från den svarta börjades efter att den hade skottats fram och huven lyfts av. Bara att krypa ner i motorrummet och ta lös. Blev lite kämpande med styrlederna men dom fick ge sig till slut. Sen på den vita var det inte lika lätt. En hel motor i vägen och ett extraktorgrenrör som är större än orginal. Så det körde fast där. Tror att det hade kunnat gå med orginal grenrör. Men nu har jag börjat ta lös avgassystemet och innan jag åkte hem var styrväxeln lös.

    Sen funderar jag lite på min vattentemperatur. Mätaren går i taket och den blinkar men den kokar ju inte. Dock blir övre kylarslangen kanske hård. Det jag funderar på är om jag har nåt litet läckage/spricka i topplockspackningen.

    Nu när jag liks har tagit lös grenröret och håller på så funderar jag på att lyfta toppen och byta packning. Så vad tror ni.. Kan det vara en anledning till att den går varm att det blir övertryck i kylsystemet?

    Termostaten är bytt och prövade även att byta vattenpump mot en annan begagnad, båda hade dock flöde genom den lilla övre slangen.

  15. #95
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Bra jobbat. Det blir en fin bil det här. Kul att du får ordning på den.

    Det är inte så enkelt att det är dåligt flöde genom kylet? Lite kylarrens har gjort susen på flera bilar jag haft tidigare.

    /Peter

  16. #96

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Grattis måste man väl säga va!

  17. #97
    daniel_sandberg
    Gäst
    Det skulle mycket väl kunna vara det. Ångrar att jag inte tog en vattenslang och prövade att spola genom kylaren när jag hade lös termostaten sist. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Chansa och montera tillbaks styrväxel och grenrör utan att lyfta toppen och byta packning eller skruva lös insuget och byta diverse packningar när jag liks håller på. Dock blir det ju några slantar som ska ut för det.

    En annan fundering jag har är att kanske mätaren visar fel. Kan jag ha fel givare till mitt instrument eller kan givaren vara paj? Visst går instrumentet på stabiliserad spänning på vattentempen och bränslemätaren? För jag tycker att mätaren går upp väldigt snabbt i temp och oavsett om jag kör eller står still har den ingen chans att inte "koka". Dock anser jag att den aldrig kokar på riktigt. Kan lugnt skruva upp locket på expansionskärlet utan att det händer något. Pyser ut lite övertryck men inget bubblande eller överkokande.

    Tack för kommentarerna i övrigt =)

  18. #98
    daniel_sandberg
    Gäst
    Imorn är det planerat att stöka ihop bilen helt och hållet för att försöka mig på en till besiktning. Vad tror ni om mina tankar i inlägget ovan angående värmeproblemen?

    Det jag har i tanken att göra imorn är att fixa till växelreglaget som blev nå galet med sist jag höll på och spänna på handbromsen. Sen har jag köpt på mig en motorvärmare så då när jag släpper vattnet så blir det att spola genom kylaren alt byta mot en annan. Får kolla och se vilken som ser ut att flöda bäst kanske.

    Bild från förra gången jag var i garaget

  19. #99
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av daniel_sandberg Visa inlägg
    Imorn är det planerat att stöka ihop bilen helt och hållet för att försöka mig på en till besiktning. Vad tror ni om mina tankar i inlägget ovan angående värmeproblemen?
    Jag tror det är så att den blir väldigt varm lokalt där givaren sitter. Den sitter på kylsystemets varma sida som sedan går ut mot kylaren. Är det dåligt flöde i kylaren värms den upp snabbt och håller sig där även om det bara är låg belastning.
    En kvalificerad gissning som logiskt skulle passa in i mitt tidigare resonemang.

  20. #100
    daniel_sandberg
    Gäst
    Fick till växellägena lite bättre än innan. Dock tycker jag spaken är lite väl långt fram.. Det verkar inte gå att justera heller. Det som är sämst är väl att den är ganska kort mellan lägena sidvägen men framåt och bakåt är ganska långa viftningar. Skulle fått korta av/förlänga nåt stag så det reagerar lite snabbare.

    Märkte dock att styrningen fortfarande inte riktigt är kry. Funderar på om det är rattstången som är boven i dramat nu.

    Och värmeproblemen är kvar trots en genomspolning av kylaren. Dock verkar det ha blivit aningen bättre. Känner jag på kylaren så blir den varm hela vägen där uppe. Slår jag på kylfläkten så blir den kall. Funderar på om jag borde ha spolat genom motorn också när jag liks höll på. Usch vad less jag är på kladdig glykol.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin