Nyhetsarkiv
Nya Passat har premiär på Paris motorshow! - 2010-10-06

Volkswagen Passat hör till en av de största framgångssagorna i bilhistorien. Sedan den lanserades 1973 har det sålts över 15 miljoner Passat.
Vid den internationella bilsalongen i Paris (2-17 oktober) gör Volkswagen världspremiär med en helt ny Passat – både Passat sedan och Passat Variant kommer samtidigt.


Den sjunde generationens Passat kommer bjuda på många nya lösningar och finesser tillsammans med en markant höjd kvalitetskänsla. Dom tre utrustningsnivåerna Trendline, Comfortline och Highline kommer finnas kvar även i fortsättningen och erbjuder nu ännu mer för pengarna. Exempelvis har alla turbodieselmodeller från basversionen Trendline nu energisparande start/stopp-system och bromskraftsåtervinning som standard.
Alla sju motorer på den svenska marknaden (105 hk till 300 hk) har blivit bränsleeffektivare – upp till 19 procent förbättring.

Nya säkerhetslösningar
Volkswagen ligger också i framkant när det gäller säkerheten.
Redan förra generationen av Passat uppnådde fem stjärnor i Euro-NCAP:s krocktester.
Nya Passat tar säkerheten till en ny nivå med funktioner som Side Assist (tillval) och – från Comfortline och uppåt – en funktion som känner av trötthet hos föraren. I det som tillval tillgängliga automatiska ACC-systemet (adaptiv farthållare med distansradar) kan ett nödbromssystem självständigt gripa in vid nödlägen i hastigheter under 30 km/h.
Det kan helt enkelt bidra till att undvika frontalkrockar. Systemet för att upptäcka trötthet hos föraren, något som Volkswagen för första gången introducerar i denna fordonsklass, är ständig aktivt. Det upptäcker om förarens koncentration minskar och varnar med en ljudsignal. Ett meddelande visas också i kombiinstrumentet som rekommenderar att föraren tar en paus från körningen.

Light Assist är en ny funktion som kommer finnas för tillval till bilar med konventionella halogenstrålkastare.
Här används en kamera för att upptäcka mötande trafik och systemet växlar automatiskt mellan hel- och halvljus.
Så snart den mötande trafiken har passerat så slås helljuset på igen. Allt för ökad säkerhet.


En annan inovativ lösning är Easy Open. Om nya Passat-sedanen är utrustad med Keyless Access (automatisk låsning och motorstart),
räcker det med en speciell fotrörelse bakom fordonet för att bagageluckan ska öppnas.
Naturligtvis öppnar bagageluckan bara för den som har rätt radiofrekvens-id till just den bilen. Gränssnittet mellan människa och maskin är i det här fallet en sensor i stötfångaren.

Andra nyheter i Passat:
* Baksätets ryggstöd kan fällas ned från bagageutrymmet
* En fabriksmonterad dragkrok som svängs ut med hjälp av en knapptryckning
* Sidorutor i ljuddämpande säkerhetsglas

Formgivning och dimensioner


Frontpartiet: Efter Phaeton, som presenterades nyligen, introducerar nu Volkswagen den andra modellen – nya Passat – vars frontsektion karaktäriseras av en grill med fyra tvärribbor.
Medan en smalare kylargrill med två tvärribbor markerar formgivningen av de mindre modellerna under Passat och Phaeton samt för Volkswagen Transportbilar,
har Volkswagen-koncernens designchef Walter de Silva och Volkswagen-märkets designchef Klaus Bischoff medvetet valt denna särskiljande detalj på kylargrillen för att markera statusen
hos de högre positionerade modellerna.

Det dominerande uttrycket hos fronten förstärks av dess nya strålkastare med dubbla reflektorer som tillval går att uppgradera till Bi-Xenonstrålkastare med LED-varselljus.
Varje varselljus består av 15 lysdioder. De lågprofilerade främre dimljusen sitter integrerade i luftintagen fram.
Precis som på racingbilar är frontspoilern utformad som en så kallad splitter.

Sidoprofil: Från frontpartiet via den V-formade motorhuven sveper sidoprofilen. Här noterar man speciellt de betydligt skarpare nedre och (nya) övre karaktärslinjerna.
Dessa båda linjer ger struktur åt höjden på Passat och ger den en lägre profil och ett mer kraftfullt uttryck.
I dörrarnas nederkant återfinns nu svarta (Trendline) eller kromade (Comfortline/Highline) inlägg.

Akterparti: Den reducerade kilformen, jämfört med den tidigare generationen, tillsammans med den nya formgivningens linjer ger den bakre delen ett lättare och mer elegant utseende.
Sedanmodellens bakparti upplevs därigenom lägre och båda karossversionernas bakparti upplevs bredare. Bakljusen är distinkta när de sveper runt karossens hörn och ut på skärmarna.
Det finns dessutom två versioner av bakljusen där toppversionen har LED-teknik och en nattdesign i form av ett M, liknande det utförande som finns på Phaeton.

Interiör: Formgivning, färg och klädsel
Precis som med exteriören har nya Passat också en uppgraderad interiör. Ett nytt säteskoncept har utvecklats,
där sätena har fått en helt ny konstruktion med nackstöd som nu har horisontell justering precis som på Touareg.
Även dörrsidorna är av ett nytt utförande. De kan som tillval också förses med elegant ambiente-belysning.
Olika typer av dekorpaneler erbjuds också beroende på utrustningsversion.
Ett annat tillval gör entré: en klimatstol för förare och framsätespassagerare med aktiv ventilation och massagefunktion.

Ytorna och detaljerna hos instrumentpanelen och mittkonsolen liksom instrument och reglage samt krominläggen runt luftintagen har alla fått ny formgivning.
Volkswagen har också konsekvent uppgraderat sammansättning och kvalitetskänsla hos de material som används och tagit klivet till nästa högre marknadssegment.
Formgivarna har dessutom placerat en analog klocka i mitten av instrumenttavlan – precis som hos Phaeton. Reglagelayouten i den nedre delen av mittkonsolen,
runt växelspaken för den 6- eller 7-växlade lådan är också ny. Nu återfinns knappen för den elektroniska parkeringsbromsen där och – om kunden valt Keyless Access – startknappen för motorn.

Sammanfattningsvis:
Nya Passat bjuder på många nyheter och inovationer och designen är anpassad efter Volkswagens nya formspråk.
Om du vill läsa mer om Nya Passat så rekommenderar vi Volkswagens pressrelease: länk

>