Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    ( 2012 ) TIGUAN 1.4 TSI , Vägrar plötsligt att starta... ?

    Problem

    När arbetskollegans fru skulle åka till jobbet i Onsdags morse så tvär vägrade bilen att starta.
    Startmotorn går runt precis som vanligt och bränslepumpen låter när tändningen slås på
    men inte ett livstecken från motorn.

    Bilen hade stått ute sedan dagen innan utan motorvärmare och ganska stark kyla rådde vid tillfället,
    -30° under natten och -21° vid starttillfället där vid 08:30

    Läste ikväll ut nedanstående med VCDS.
    Någon som har några idéer vad felet kan vara och varför ?

    Namn:  Tiguan 2.jpg
Visningar: 2136
Storlek:  372.0 KB
    Senast redigerad av 2stroke den 2018-02-10 klockan 10:54.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Kuggad kamkedja ?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Kuggad kamkedja ?
    Kan vara en bra gissning.

    Googlade lite snabbt, och felkod P0012 tyder på att kamsträckaren som styrs av olja, felat pga för lågt oljetryck.

    Om den felar kan säkert kedjan kugga över.

    Den låga temperaturen vid starttillfället har säkert varit bidragande.

    (Obs! En gissning från min sida, är inte mekaniker - utan en glad amatör)


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    För att det fysiskt ska vara möjligt för överkuggning så måste kedjan vara sliten tex. pga av utjänt eller bristande smörjning, eller att något har brustit, kedjestäckare ska spänna upp det lilla slak som normalt ska finnas

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    För att det fysiskt ska vara möjligt för överkuggning så måste kedjan vara sliten tex. pga av utjänt eller bristande smörjning, eller att något har brustit, kedjestäckare ska spänna upp det lilla slak som normalt ska finnas
    Absolut, och så kan det vara... kedjan längre av flera anledningar. Att sträckaren inte kunde ta hand om slacket i tid (pga av kylan kan det tagit längre tid) var droppen som fick bägaren att rinna över.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Dessa dokument handlar om 1,4 och 1,6 med kamkedja, men det är samma system på 1,4 Tsi
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf
    finns även en bild på systemet:
    http://www.adamlewin.co.uk/vw-mk5-go...chain-problem/
    http://www.vwwatercooled.com.au/foru...ues-35551.html

    Om halvförsäkring finns så är det för TS arbetskamrats hustru att nyttja maskinskadedelen i densamma


  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Jätte bra grabbar !

    ....Bomba på med fler Idéer, Lösningar och Orsaker !!


    Jag kan inte ovanstående motorer, men måste få fråga om "Segflytande Motorolja" verkligen ska kunna
    få så stora/svåra följder som att kamkedjan kuggar över ?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Motorn har troligen gått något baklänges och kuggat efter avstägning, när sedan damen gör startförsök så slår kolven i alla insugningsventiler, och har inte något med segflytande olja att göra,

    ågärd är:
    nya insugningsventiler,ny kamkedja, nya glidskenor, uppdaterat oljesug art. nr 03C115251AE om 03C115251M är monterat

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    En Hyundai 2014 i30 med totalt slutkörd kedja
    https://youtu.be/k2k7Zn8WAN4

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    ( 2012 ) TIGUAN 1.4 TSI , Vägrar plötsligt att starta... ?

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Jag kan inte ovanstående motorer, men måste få fråga om "Segflytande Motorolja" verkligen ska kunna
    få så stora/svåra följder som att kamkedjan kuggar över ?

    Normalt inte, men om saker är på väg att ge sig, kan det påverka. Men då skulle samma sak hända något senare i alla fall.

    A128 ser ut att ha bra koll, och håller med om att detta är något att ta upp med försäkringsbolaget.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    På posten loggad per 2018-02-08 tid 08:27:25 står det bland annat ”Spänning klämma 30: 9.070 V”

    Jag vet inte vad det ska visa normalt men random felkoder brukar dyk upp när spänningen hamnar under 12 v är min erfarenhet. Nu kanske detta värde brukar vara i detta häradet som visas och då kan man bortse från mitt inlägg. Mao eventuellt dåligt batteri.

    Det gamla felet per 2012 är det relevant över huvud taget?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    batterispänning på 9 Volt vid kallstart borde inte vara onormalt en smällkall dag i Gällivare

    kamaxelställare börvärde 21 ärvärde -58 betyder om jag tockar det rätt ett fel på över 80 Grader

  13. #13
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Det gamla felet per 2012 är det relevant över huvud taget?
    Näe, tror inte jag heller men tog med det därför att den visades då jag körde scan med VCDS.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    batterispänning på 9 Volt vid kallstart borde inte vara onormalt en smällkall dag i Gällivare

    kamaxelställare börvärde 21 ärvärde -58 betyder om jag tolkar det rätt ett fel på över 80 Grader
    Näe kan bli riktigt kallt ibland och då ser man ute på stan vilka som har bra eller dåliga batterier

    Kan du förklara mera gällande den här "kamaxelställaren" som tycks ha orimligt värde ?

  14. #14
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Motorn har troligen gått något baklänges och kuggat efter avstägning,
    när sedan damen gör startförsök så slår kolven i alla insugningsventiler,
    och har inte något med segflytande olja att göra,

    Åtgärd är:
    nya insugningsventiler, ny kamkedja, nya glidskenor, uppdaterat oljesug art. nr 03C115251AE om 03C115251M är monterat
    Kan det verkligen vara så illa ? och i så fall varför ?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg

    Kan du förklara mera gällande den här "kamaxelställaren" som tycks ha orimligt värde ?
    Om kedjan kuggat flera hack så står insugningskammen/kammarna fel i förhållande till vevaxeln så det hamnar utanför ställarens rimliga område


    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Kan det verkligen vara så illa ? och i så fall varför ?
    Lågviskositetsolja (< SAExW-30) och/eller förlängt oljebytesintervall gör att kedjan tar stryk
    det uppdaterade sugröret ger bättre flöde sök på resp- delnummer på google för bilder


    purflux LS-391 oljefilter med zickzack-filterinnanmäte ger evt. förbättrat flöde:
    https://www.autoteileservice24.de/purflux_b38/ls391

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    jag var och hälsade på en som jag känner idag, det stod en Volvo på garageuppfarten istället för den Mercedes som normalt står där, jag frågade om han bytt bil, men felet med mercan var att kamkedjan hade kuggat över efter bara 11.000mil,ska ha skött oljebyterna men fick ingen klarhet i vilken olja han använt, bilen ska vara en C-180 från 2004 med 143 hk motor

Liknande ämnen

  1. Audi 1.9TDI 1Z vägrar starta..
    Av hycklaren i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 23:57
  2. Caddy vägrar starta när det är töväder
    Av Dr-boom i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 17:15
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 00:55
  4. Golf 1 Gti vägrar starta ibland.
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 20:18
  5. Golf 3 GTI -93 vägrar starta
    Av marcus940 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin