Ringde lokala vw meken här hemomkring och ringde och frågade om ett kamremsbyte på min golf gti, 3000 fick jag som prisuppgift.
Då byter dom bara kamremmen. Hur kan man ens få för sig att inte byta sakerna där i kring?
Utskriftsvy
Ringde lokala vw meken här hemomkring och ringde och frågade om ett kamremsbyte på min golf gti, 3000 fick jag som prisuppgift.
Då byter dom bara kamremmen. Hur kan man ens få för sig att inte byta sakerna där i kring?
Är detta en fråga eller ett påstående? :D
Man byter alltid spännare och vattenpump i samband med rembytet.
Sen vad den lokala nissen säger är en annan sak.
Du frågade ju iofs bara om kamremsbytet, han kanske tog dig bokstavligt? Du kanske skulle frågat om service inkl kamremsbyte?
Nu vet jag inte exakt hur service proceduren på mk4 ser ut men självklart byter man remhjul och spännare vid kamremsbytet. Ev vattenpumpen med beroende på modell (man byter pumpen på mk4 1,6 16v iaf vet jag).
Man får ju anta att när han säger endast remmen att han menar remmen OCH allt man byter när man byter remmen dvs remhjul, spännare och vattenpump.
Jag tycker du ska ringa igen och fråga mer om hur han menar, kan han inte berätta vad dom gör så tycker jag du ska byta verkstad. :D
(Såklart hann henrik före... :D)
Jag frågade, det var endast remmen i material, jobbet kostade 2700:-.
Men service vill jag inte ha då det inte är aktuellt ännu och nyss gjort=) vill ju bara ha ett kamremsbyte=) Aldrig lämnat bilen till dom och blir nogi nte gjort så heller..
Ringde en annan innan och fick som svar att dom byter allting som har med remmen att göra,pump, mm . Och det kostade max 5000:- kändes ju som en vettig summa faktiskt tycker ju jag iaf=)
Kamremsbyte MK4 1,8T = Vattenpump ifall kunden inte säger något annat , dvs inte vill ha den bytt.Citat:
Du frågade ju iofs bara om kamremsbytet, han kanske tog dig bokstavligt? Du kanske skulle frågat om service inkl kamremsbyte?
Att man byter spännare och rullar är en självklarhet och behöver ej påtalas.
Sen kan det ju ha blivit missförstånd i kommunikationen , det är ju inte helt uteslutet.
Gäller även de flesta andra modernare VAG snurror , men det var denna puffra frågan gällde därav så nöjde jag mig att nämna den.Citat:
Kamremsbyte MK4 1,8T
Innan någon hakar upp sig på att jag nämnde en enda motor bland 40-talet andra.
Japp, det var den den gällde.AUQ om jag inte minns fel.
Jag frågade ändå, och sa att jag ville ha allting bytt.
Då visste hon inget pris fick jag som svar typ.
Tycker ändå det är illa att ens ge ut en prisuppgift utan att isf ens byta ngnting som har med remmen att göra, där tappade man ju förtroendet en bra bit iaf.
Men nästa verkstad lät bra mkt bättre iaf, nästan lika bra att göra nu väl? bilen är en -01 som gått 9850mil. Jag vågar nog fan inte köra 12000 iaf, vad man hört och sett om vags vattenpumpar=(
Kamrems-sats brukar det väl heta när man handlar det som orginaldelar.. och oftast ingår rem och spännare.. men på VWs senare modeller där vattenpumpen är kamrems-driven, så är där också en sådan.. att inte byta spännare eller pumpen på en sådan är ju som konstaterat, jäkligt dumt.
Frågade hos Rydbergs Motor (auktoriserad VW/Audi-verkstad) i Kalmar i somras och då kostade det ~ 7 000 kr.
Vilken firma är det vi talar om? Bor i närheten så skulle vara kul att veta.
Ja, precis. Importerade du den från Tyskland? 180 hk kom senare i Sverige. Jag köpte min i februari 2003.
Angående kamremsbytet, självklart tänker jag inte vänta 18 000 mil men så står det i serviceboken iaf. Jag ställer av min under vintern så under året gör jag max 500 mil, oftast mindre. Det skulle betyda att jag skulle byta den först om ca 30 år hehehe men jag hörde att efter 6 år skulle vara rimligt. Vet inte om det stämmer. Det skulle vara bra att höra det från nån som jobbar på VAG.
Bättre att byta den en gång för mycket än att få motorras.
Prisskillnaden är rätt stor där. =)
så tänkte jag med när ja hade min corsa gsi.. 2k mil sen rasade skiten.. måttligt förbannad var jag då.. 10 ventiler drog sin sista suck och när jag konfronterade firman som bytt hur den kunde rasa efter så få mil sa han att en sten fastnat i kamdrevet och gnagt på remmen..
behöver jag säga att jag inte har med han att göra igen och att jag enbart anlitar seriösa firmor även om det kanske kostar en slant mera..
har iof inte att skit att göra med vw men dock en tankeställare.
En enkel jämförelse.....hur bra är ett 30-år gammalt bildäck , trots att du bara kör få mil per år?Citat:
Det skulle betyda att jag skulle byta den först om ca 30 år hehehe men jag hörde att efter 6 år skulle vara rimligt. Vet inte om det stämmer. Det skulle vara bra att höra det från nån som jobbar på VAG
Svaret är : Däcket är torrt , hårt och har tappat all sin spänst...dvs det torrspricker.
Så även en kamrem , den torkar sönder.
Därav är det både mil och års intervaller och man byter efter det som inträffar först.
Angående bytesintervall 18000 mil så kan väl tillägas att VAG ändrade till 12000 omjag inte minns fel?!
[QUOTE=T-mek;26759]Tänk på att byta bultarna till motorfästet som måste demonteras, 7 st totalt. Inte kul att tappa motorn...
QUOTE]
Hur stor är risken att 7st bultar går av?=)
Samtidigt? -Väldigt liten...
Men om du tittar på hur motorfästet är konstruerat så hänger motorn i 2 respektive 3 bultar. Om den ena går av, vad blir belastningen på den/de kvarvarande då??? Jag hade inte sagt något om jag inte hade sett det hända själv...
Hur gör du när bromsarna är dåliga? Byter du eller kör du vidare och hoppas att du inte kommer att behöva stanna snabbt? :-)
Jag vill minnas att dom faktiskt är det....om man ska tolka replitteraturen.
Dom ska moment dras endast 1 gång.....jävligt hårt.
Dvs ska bytas varje gång dom lossas om man ska vara riktigt noga.
Håller säkert för att dras flera ggr.....men jag refererar bara till vad jag läst mig till , sen får var och en bedömma själva hur dom vill göra. (Kostar trots allt inte en förmögenhet att byta om man är osäker).
Byts dessa bultar om man gör kamremsbyte på en av VW auktoriserad verkstad?
Rekomendationen är som sagt att göra det , men sen om det alltid är nödvändigt är ju upp till var och en att bedömma & att det alltid rekomenderas är inte så säkert det heller.Citat:
Byts dessa bultar om man gör kamremsbyte på en av VW auktoriserad verkstad?
MEN om vi säger att jag som kund vet att motorfästet varit lös ett antal ggr pga av div rembyten eller annan form av reparation....så skulle jag byta dom.
Kostar ju som sagt inte många kr per bult.