Nytt år och nya uppdateringar!
I år är det tänkt att göras lite ändringar om man hinner med allt!
De planerade inköpen är följande:
- Avgassystem hela vägen från turbon och bakåt 3". 100 cells racekat och
3" downpipe. Antaligen köper jag detta från Simons.
- I samband med avgasbytet så byter jag även programvaran inne hos
V-tech i Malmö.
- Ställbart chassi / Hartmann Sport Suspension
- Forge Quickshift, detta ifrån Nordicxenon.se
- R32 baklampor
Vilken som sätts prio vet jag inte än eftersom man ska ju hinna med också!
Forge Quickshift
http://www.nordicxenon.se/Shop/Image/Article/FMVWQS.jpg
Simons sportavgas
http://www.simons.se/Katalog/VW/040-...bla_double.jpg
Ställbart Chassi - Hartmann Sport Suspension
http://www.mb-tuning-team.de/bilder/...r/hamxs606.jpg
R32 Baklampor
http://lbrtuning.com/images/Golf%205...l%20Lights.jpg
I Rampljuset på Gatbilar.se
Text tagen ifrån Gatbilar.se "I rampljuset"
Städad och svart – Johans fräcka GTI
Johan Weiler Olofsson från Helsingborg är insnöad på Golf. I
synnerhet sådana med mycket pulver. Vad är då mer passande än en
effektstinn GTI Mark 5?
AV: FREDRIK BJÖRKENWALL (TEXT)
Många gånger har det skrivits om potentialen för senaste VW Golf GTI. Det är inte utan anledning. I november 2003 startade försäljningen i Europa och recensionerna var goda. En pigg och rolig småbil där eftermarknadens tillbehörsskara växer så det knakar idag. Den femte generationens GTI modell berikades med betydligt bättre aerodynamik på fansens begära, även chassit fick sig en rad operationer tillsammans med stötdämpare vilket gjorde att femte generationens Golf har märkbart bättre vägegenskaper än föregående.
Överraskning
Johan Weiler Olofsson i Helsingborg fick av familjen en Golf Mark 4 till studenten 2003. Men innan den verkliga presenten dök upp på garageuppfarten fick Johan en liten modellbil föreställande en likadan. I det läget hade han ingen aning om att han skulle köra Golf till sommaren.
– Det kom som en total överraskning! Jag blev lika glad som chockad.
Bilen körde han med i cirka tre år innan bytet till den nuvarande, VW Golf GTI -06.
– Jag har alltid gillat Golf, förklarar Johan. Mycket tack vare mamma som är minst lika insnöad som jag. Det är något visst med dem, de känns som bra och solida. GTI-modellerna är ju dessutom snabba maskiner!
Stöldbegärligt
Johan tycker, i likhet med både familj och vänner, att de tyska bilarna är allra bäst. Golf GTI var med andra ord högt skattad redan i originalutförandet. Men en portion modifieringar skadar ju aldrig, tvärtom. Nästan direkt efter bilen landat slängde han på nya 19-tummare från BBS. Dessvärre var det någon som tyckte fälgarna var alltför snygga och snodde dem under ett besök i Göteborg. Naturligtvis en besvikelse, men då passades det bara på att köpa ännu större.
I dagsläget ligger det 20-tums lättviktsfälgar från ETA BETA på garagegolvet och väntar på montering. Svartlackerade sidokjolarna plussades till receptet och solfilm lades på. För att matcha hela paketet riktigt väl tonade Johan också blinkersglasen.
Sjyst programvara
En bil som ser riktigt vass ut kan av många bli en besvikelse om det inte återfinns något motorsnacks. Förvisso är GTI med sina 200 friska hästkrafter hyggligt snabb, men ibland vill man ha något mer.
– En sjyst programvara är steg 1 från VTEC som ökar effekten en hel del. Tillsammans med den och Forge dumventil har jag fått upp effekten till runt 245 hk och 380 Nm.
Framtidsplanerna med Johans Golf är aptitretande. Ett tre-tums avgassystem hela vägen från turbon och ett ställbart chassi, samt shortshift står på önskelistan.
– Det kommer mera. Men efter jag kört med denna kanske ett år och ett halvt byter jag nog den. Kanske mot en Porsche Carrera 4!
Personlig fakta
Namn: Johan Weiler Olofsson
Yrke: Försäkringsrådgivare
Äter helst: Tacos
Dricker helst: Coca-Cola Zero
Läser gärna: Gatbilar.se och Street Xtreme
Ser på tv: Efterlyst och Insider
Lyssnar gärna på: Birdman
Ogillar: Svartsjuka
Tycker om: Flickvännen, Åsa
Favorit pryl: Mobilen