Mats??
Bug Run i år?
MED Scirocco alltså?
Utskriftsvy
Mats??
Bug Run i år?
MED Scirocco alltså?
Till BugRun ska den.....eller bli stående på vägen dit.... :)
KW hade varit nice tyvärr så lär det spräcka hela min årsbudget....måste ha nya framdäck och en hjulinställning innan BugRun
Idag fick den två nya framdäck och en hjulinställning. Känns väldigt lugn och stabil nu även i lite högre farter.
Körde 4-5 mil nu på morgonen med en annan N75 ventil och det är samma problem.
70-80 km/h går den väldigt fint och oftast helt utan ryckningar så länge som jag är lätt på gasen och den går som "sugmotor"
100-120 km/h så kommer ryckningarna ganska så fort, motorbroms eller fullgas tar bort det men det tar inte lång tid innan det kommer tillbaka.
Turbotryckmätaren ligger mellan 0 och minus 0,5 när ryckningarna kommer.
Antar att du kollat så att det inte är programvaran som gör att det spökar?
Inte direkt...den är juh orginal...går ju kalas på fullgas osv....bara precis innan den får laddtryck som det blir fel...
Dags att testa en annan box då kanske?
Orginal är den ju men ni hade väl knäckt startspärr i den va?
Jo.....men det är ju inte så kul att först köpa en ny styrbox för ett par tusen och sen skicka den på upplåsning för ytterligare 3500 kr....
Snart skiter jag i detta och säljer allt....trött på att kasta pengar på en bil som aldrig ger nåt kul tillbaka....
Ace kanske kan hjälpa sig att felsöka?
Jo, det är väl nästan det som står på tur...men det kostar juh också en bra slant....
Kolla dina tändspolar igen, kolla noga efter sprickor i både gummi och plast.
Hur hårt har du dragit åt knacksensorn? Den skall dras med momentnyckel, 25 nm. Kolla så att remhjulen på veven sitter som dom skall. Kolla även noga på LMM , den får ofta "stenskott" det kan man se om man tittar med lupp.
Hoppas du hittar felet. Stå på.
Jag har bytt alla 4 tändspolarna, bilen går bra på när den får laddtryck och när den går som sugis, bara precis innan den får ladd som den ibland sätter i halsen och tappar sugen...
Knacksensorn för cyl 1 och 2 är lossad och återdragen med 25 Nm, den andra sitter så illa till så den kommer jag inte åt. utan att lossa oljefilterflänsen.
LMM är också bytt utan resultat...kör juh med orginal pappfilter så det borde inte vara nåt problem där...
Jag lider med dig, men ett programerbart styrsystem och några timmars meck så har du trollat bort d problemet....
en enkel grej som att nolla gasspjället via vag-com är det gjort?
Har en tråd på vortex om det....gjorde några loggar igår och hittade lite skumt beteende....när jag loggade block14,15 och 16 så ser jag att motorn inte använder nån backning av tändningen alls...får nollor överallt ??
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4417366
Jahapp...BugRun 2009 avklarat och bilen lever fortfarande.
Åkte hemifrån kl 04:30 på lördag morgon, hade satt en gräns vid Falköping, kom jag dit utan problem så skulle jag klara hela vägen fram. Bilen gick ok men att lunka fram i 70 funkar inte, visade sig att vid 150 km/h så går den riktigt ok utan att hoppa och ha sig så det fick bli expressfart till BugRun.
Strax innan 7 rullade jag in på lugna campingen och där var det tyst, snart vaknade dock Raz så man fick lite sällskap....lördagen bestod mest i att vänta på besiktning för lite prova på körning på strippen....
Körde tre repor med 14,82 och 153km/h som bäst, får dock träna lite starter tror jag för det var tusan vad jag spann bort mig hela tiden. Går säkert att plocka en halv sekund bara på bättre start... Hade lite lågt oljetryck på tomgång efter sista körningen så då valde jag att låta bilen vila så jag skulle tag mig hem.... Hemresan var jobbig, mycket trafik och bilen ville bara gå bra under acceleration vilket gjorde att jag på motorvägen fick ligga och gasa/motorbromsa/gasa/motorbromsa osv....efter Falköping så lugnade det ner sig och jag lät henne sträcka ut lite... (mest för att hinna hem innan ett gigantiskt regnmoln skulle göra det jobbigt att köra)
Slutsats: Hon går otroligt stabilt i höga farter, inga problem att marcha 150km/h...ljudnivån är inte allt för jobbig. Får jag bara ordning på motorn så att den går bra på dellast blir hon nog riktigt mysig... :-)
Det låter bra det !!!
Men vaddå, sportbilar ska väl köras i 150+ ;-)
Den var/ e jävligt fin... Du har satt gränsen på min dröm om scirocco etta..
Såg inte dig i krockarna.. =/
Så det var därför du körde förbi mig så fort innan jönköping :) Tyckte det gick undan.
Hoppas du får ordning på den.
klart skyst bygge =D
har alltid gillat Sciroccon och med ordäntligt
med knuff så kan det inte bli bättre =)
det skulle vara din bil - Turbo + Kompressor + AWD
så skulle det vara rena super drömmen hehe
Har du plockat ur motorn?? varför?
hoppas du får ordning på bilen snart =)
Märkte redan på lördagen på BugRun att oljetrycket var lågt på tomgång. Därför blev det inga fler försök på strippen, tog ner tråg och oljepump igår och kollade över vevlager 2,3 och 4. 2:an såg ok, 4:an hade lite slitage och 3:an var lite mer slitet. Dock ingen totalkatastrof på nåt av lagren. Så imorse vad det bara att börja operationen.
Stort tack till Pontus för mekhjälp !
att det ska vara så mycket problem med motorn för dig då =(.
Annars brukar ju V.A.Gs motorer vara pålitliga å funka fint jue
Hur går det med bilen??
får du någon fart på motoriet??
Block och vev är hos Trollspeed för att kolla så allt är rakt och fint...
Ok hoppas det går bra
Bara å lyfta på hatten och önska dig lycka till!
Håller tummarna Mats!!
Mats får man fråga va du hade för oljetryck ?
0.9-1 bar på tomgång....
ok ok! hmm där nånstans ligger ja med 16vn också.. har kollat lagren på den å inge fel alls!
ok, mina var lite slitna, framför allt treans lager....specen för 20v:n är 1-3 bar på tomgång med 80 gradig olja. Jag hade 0,9-1 bar vid 60 grader....
Det lät inge vidare.
vad är det som orsakat de??
Pumpen dålig eller??
Vad kör du med för pickup nu? Den ligger inte för nära oljetråget?
Vet inte, satt en del skräp i silen men inte speciellt mycket tycker jag.
Kan vara pumpen som är dålig också....
Edit: det är en 16v pickup....