Logga in

Visa fullständig version : Spån i diffen, normalt?

Folkagubben
2026-08-01, 15:45
Hej, första inlägget här.

Har en Golf Alltrack 2017 som rullat 10k mil. Börjat uppvisa lite svagt missljud från bakre delen av bilen, typ skrapande, som när man bromsar lite lätt med belägg som är slut. Bytt det ena hjulllagret men ljudet kvarstår.
Bytte oljan i diffen och den innehöll, enligt mitt tycke, ganska mycket metallspån.
Ska se om jag lyckas lägga upp några bilder så ni får avgöra om det ser normalt ut.
152901529115292

Mex165
2026-08-02, 09:00
Har bytt oljan i min diff 2ggr och den har inte sett ut sådär..
Var noga med att den "nya" diffen kommer från en bil med samma motor och låda...!

Lasse62
2026-08-07, 13:49
Normalt är det inte men det är inte helt ovanligt, en orsak kan vara att man vid byte av oljan i Haldex istället tömt diffen, upptäckt det senare och fyllt på olja. Var ute för en sådan händelse där diffen behövde bytas, satt in en renoverad till ungefär samma kostnad som en från skroten.
Tyvärr vill ju ingen ta ansvar ej heller ARN, 35 tkr stannade det på.

Folkagubben
2026-08-10, 13:07
Bytte det andra hjullagret i fredags och ljudet kvarstår. Det verkar som att man måste köra ett par km innan det börjar låta. Jag körde en provtur igår, handlade lite, och hem körde jag 50-väg, väldigt försiktigt för att lyssna och observera. Jag bor ganska högt, lång backe uppför, så bromsarna rörs i princip inte sista km hem. Dock noterade jag att höger skiva bak var väldigt varm, betydligt varmare än vänster, och det är subjektivt höger sida som ljudet upplevs komma ifrån. Skivor och belägg bak är bara nått år gammalt, bytte själv med OBD11 och släppte handbromsen i appen o allt det där. Nu har jag ju även haft isär bromsarna igen när hjullagren byttes med samma manöver i OBD11 med kalibrering efteråt.

Bilen rullar utan konstigheter med p-bromsen släppt och lådan i N. Och handbromsen låser bägge bakhjulen när jag provar rulla 5-6km/h på grusyta.
En sak jag noterade är att det tycks låta mer när bilen saktar ned farten, typ från 30-40 nedåt med endast motorbroms. Och sedan när man accelererar så minskar det. Dvs. motorbroms/lite broms=låter mera, gaspådrag=låter mindre. Nu driver väl bilen inget bak på torr asfalt och försiktig körning annars kunde man kanske misstänka nått lager kring drivningen bak.

Ska plocka isär bromsarna bak igen och putsa, smörja, klämma lite och kalibrera handbromsen igen och se om det hjälper. Annars känns det som att det är ett dyrt problem och då byter jag nog bort den istället. Lite tråkigt då vi haft bilen i 8 år och 8000 mil och tycker den fungerar jättebra i övrigt.

Att någon mekaniker skulle tagit fel på diff och Haldex känns långsökt. Bilen är alltid servad hos VW Göteborg. Hade kunnat köpa det om nån mindre icke-vw verkstad hade servat bilen. Sägs ju att det är lätt att ta fel på pluggarna om man inte läst på.