handdator

Visa fullständig version : Val av OBD-läsare

Daniel59
2026-02-11, 16:56
Hej
Behöver lite råd om vad för OBD-läsare jag bör skaffa, den OBG eleven gen 2 som jag har är mest skit med. Kopplar inte upp som den ska, om den råkar koppla upp så tappar den kontakten och så vidare, nu är jag less och ser mig om efter nått nytt. Det är mest VW bilar jag vill kunna se felkoder på. Årsmodell 2001 och framåt. Används ganska sällan och bara i privat regi. Ju mer den kan desto bättre, men priset får ju inte vara alltför tungt. Vad använder ni som mekar mest i egna bilar och vad råd kan ni ge?

Hej alla och tak för era svar.

AndySwede
2026-02-11, 21:21
Jag använder vcds sedan 10+ är. Fungerar alltid, och med ett riktigt kompetent forum för support.

vfr
2026-02-11, 22:05
Samma här, också VCDS.

AndySwede
2026-02-13, 18:07
Jag tycker det är dumt att tänka för "ekonomiskt" och köpa nåt halvdant. Det kan ju räcka med en första reparation man gör själv där verktyget behövs så har man sin ROI. För egen del kan jag inte uppskatta att använda de mobillösningar med tillhörande dongel som finns, jag föredrar att kunna använda laptop eller liknande med större skärm. Men det är väl en smaksak.

Lasse62
2026-02-14, 16:34
Använder VCDS sedan många år tillbaka, ihop med 14" laptop, har tänkt testa med en Samsungplatta nån gång.

a128
2026-02-14, 19:15
leta efter u281 på aliexpress
fungera med dom flesta vag bilar från ca 90-92 och uppåt
tex. abs, krockkudde, motor rtc.
en sådan bör man kunna komma över för ca 200-300:-

:)

Peter-C
2026-02-14, 22:12
Jag har tidigare använt VCDS via kabel men under de senaste åren OBDEleven Nextgen PRO.
Den senare kör jag via Android telefon BT. Väldigt smidigt. Vid köp av OBDEleven gäller engångssumma c:a 1250:- samt efterföljande uh-årskostnad 550:- tror jag.

PS Har VCDS kabeln kvar men har inte ansträngt mig att uppdatera datorn som jag använt för ändamålet. Denna funkade bra på äldre fordon.

cheba
2026-03-04, 22:01
Själv har jag också OBDeleven NextGen med Pro licens. Köpte precis efter att NextGen släpptes, det var innan dom började med årskostnad för nya användare så min licens är "Lifetime". Så man får väl ändå säga att det var en bra deal. Är ju förstås inte fullt lika attraktivt för en ny kund idag som behöver förnya licensen efter ett år för ~500kr, för något man ofta bara använder en eller två gånger per år.

Tillförlitligheten har tyvärr inte varit den bästa. Vid ett par gånger när jag försökt koppla upp mig har det krävts uppdatering av OBD-dongeln och det har vi nåt tillfälle krävts flera försök, med omstart av app, telefon, och/eller växling från mobilnät till Wifi för att uppdateringen till slut ska gå igenom.

Nyligen hade jag riktigt stora problem med den. Första uppkopplingen funkade fint, jag blev uppkopplad och kunde göra det jag skulle. Efter en kort körning provade jag koppla upp mig igen, men då krävdes det plötsligt uppdatering av dongeln, och jag kunde inte få uppdateringen att lyckas. Provade plugga ur/i dongeln, cykla tändning av/på, växla mobilnät/Wifi, ta bort dongeln ur appen och lägga till den igen, rensa cache i appen, rensa all användardata i appen och logga in igen, avinstallera appen helt och installera om, samt att jag provade med både "OBDeleven for VAG" och den generella "OBDeleven" appen.

Jag var i mailkontakt med deras support och efter ovanstående bad dom mig testa med en annan telefon. Provade med jobbtelefonen som är av annat märke och har nyare Androidversion (inte för att det ska vara något problem, min privata telefon har ändå näst nyaste Android) och då fungerade faktiskt uppdatering av dongeln på första försöket. Efter uppdateringen kunde jag åter koppla upp mig mot dongeln med min privata telefon. Så just nu funkar dongeln igen, men finns ju ingen garanti att det inte blir samma problem igen vid en framtida uppdatering...

Och det som är riktigt surt är ju att dongeln var ju fullt funktionerande hela tiden, vid det första försöket lyckades jag ju koppla upp mig utan uppdatering. Men när appen väl fattat att det finns en uppdatering tillgänglig så är den uppdateringen obligatorisk, och dongeln blir oanvändbar tills dess att man lyckats få den uppdaterad.

Så jag tror jag får vad man betalar för. Vill man ha något som funkar, inte behöver stöd för mobil/trådlöst och bara vill kunna utföra kodning i nån enstaka bil så tror jag att "hobbymodellen" av VCDS lätt kan vara värt det.

Sen vet jag inte om det hur det ligger till med kompatibilitet, t.ex. om båda systemen funkar lika bra på de allra senaste årsmodellerna.

pudas
2026-03-09, 11:45
Jag använder en enkel felkodsläsare från Biltema för att läsa generiska felkoder.
Jag resonerar som så att min kunskapsnivå rörande värden och parametrar från diverse
Komponenter inte är tillräckligt stor för att ha reell nytta av vassare diagnosverktyg