Logga in

Visa fullständig version : Visste du att Volkswagens nya nyckel är konstruerad som en hartass?

Sibert
2026-01-06, 17:40
En prydnad som sitter fast – medan den riktiga bilnyckeln lätt kan tappas bort helt ofrivilligt.

15168

När jag var liten fanns det en kille som hade en hartass i nyckelknippan. Den skulle bringa tur, men var i praktiken helt värdelös. Volkswagens nya nyckel fungerar på samma sätt: en “hartass” och en bilnyckel – där hartassen är den del som sitter fast.

Det är som att fästa en kassaskåpsnyckel i en prydnad och hoppas att den inte lossnar.
I VW:s konstruktion är det det mekaniska bladet (hartassen) som sitter i nyckelringen, medan den elektroniska nyckeln – den enda del som faktiskt startar bilen – sitter löst och kan lossna med ett knapptryck.

En säkerhetskritisk komponent ska inte kunna tappas bort vid normalt bruk.
Det här är ett ursprungligt fel enligt konsumentköplagen – inte slitage och inte handhavande.

Sedan "nycklarna" ersatts med elektronik, har jag aldrig använt det mekaniska bladet en enda gång. Det säger något om hur oviktig den delen är jämfört med den elektroniska nyckeln.

För att sätta den felaktiga konstruktionen i ett sammanhang har jag hittat på tre tänkbara scenarier:

Scenario 1 – Nisse i Norrland
Nisse körde sin nya Passat genom ett snötäckt Norrland. Han stannade för ett snabbt ärende i skogen. När han kom tillbaka var den elektroniska nyckeln borta – bara “hartassen” kvar.
Bilen var låst. Det var 25 minusgrader. Ingen mobiltäckning.
Nisse fick tillbringa natten utomhus innan hjälp kom. Allt på grund av en knapptryckning som lossade bilens verkliga nyckel. Starkt nedkyld och med lunginflammation återhämtade han sig efter några veckor.

Scenario 2 – Elsa och den dyra månaden
Elsa är pensionär och delvis handikappad. Hon behöver bilen för att handla och ta sig till vård.
En dag när hon skulle åka till sin dotter fanns bara “hartassen” kvar – den elektroniska nyckeln var borta. En ny nyckel kostade 5 000 kronor. För Elsa innebar det en mycket tung månad ekonomiskt, helt i onödan.

Scenario 3 – Hasse och den försvunna bilen
Hasse går och lägger sig som vanligt. När han stiger upp på morgonen är bilen borta. Han upptäcker att bara "hartassen" är kvar. Någon har under natten hittat hans bilnyckel och snott bilen. Han kan få svårt att få ersättning, eftersom han enligt VW medvetet lossat bilnyckeln. Problem med försäkringsbolaget?

Vart vill jag komma?
Den nya felkonstruerade nyckeln är både en säkerhetsrisk (kan inte köra bilen), stöldrisk (någon har hittat nyckeln) och inte minst en helt onödig kostnad. Dessutom kan detta bli en ny diesel-gate eller ett problem i marknadsföring och försäljning. Nyckeln är inte tillförlitlig

Att förneka att detta är ett konstruktionsfel är PR-konsulternas mardröm. Det är kristallklart att nyckeln oavsiktligt kan lossna (bekräftat av en säljare hos återförsäljare - som själv råkat ut för det).

Har du också en VW‑nyckel där den viktiga elektroniska delen (själva bilnyckeln) har lätt för att lossna? Dela gärna din erfarenhet – ju fler vi är, desto större chans att VW tar ansvar. Ett konstruktionsfel är ett garanti-ärende...

Mex165
2026-01-06, 21:58
Imponerende hur folk lyckas ställa till det.. Har det blivit vanligare att man producerar problem?

Sibert
2026-01-06, 22:18
Problem skapas ibland av människor. Felkonstruerade nycklar skapar både potentiella och verkliga problem.

Marcus
2026-01-07, 10:29
Den där nyckeln infördes väl ca 2018-2019 (Touareg 3, Golf 8 m.fl.) så konstruktionen har funnits på marknaden under många år i stora volymer, även Skoda och Cupra / Seat använder samma nyckelkonstruktion.

Sibert
2026-01-07, 12:19
Den där nyckeln infördes väl ca 2018-2019

Har du något tips på hur man kan undvika att man tappar den värdefulla delen?

Marcus
2026-01-07, 17:08
Nej, ingen lösning på det. Men eftersom det sålts miljontals bilar med denna nyckeltyp så borde problemet finnas beskrivet någonstans, om fler upplever det som ett problem. Motor-Talk är ett mycket stort tyskt forum (europas största), kolla om det kan finnas information där. MOTOR-TALK - Europas größte Auto- und Motor-Community! (https://www.motor-talk.de/)

AndySwede
2026-01-07, 21:10
Jag ser inte riktigt problemet här. På Touareg har den typen av nyckel funnits sedan 2011.
Är din låsmekanism trasig? Jag får trycka och rycka utav bara helvete på VW märket för att få ut reservnyckeln/ringen. Helt omöjligt att den ens med våld skulle dela på sig. Min egen nyckel är från 2017 och jag har använt den i 5 år.

15171

15170

Sibert
2026-01-07, 21:27
Är din låsmekanism trasig?

Det är fullt möjligt att det är (var) ett måndagsexemplar. Hur som helst har jag tappat själva bilnyckeln. Vilket var en mindre trevlig upplevelse. Den nyare nyckeln är förmodligen lättare att lossa / tappa. Dom kanske gjorde bättre grejer förr?

AndySwede
2026-01-07, 21:34
Och hur sitter den på din reservnyckel som du kanske inte använder så ofta? Kan någon ha våldat på nyckeln som inte förstod hur den ska frigöras i ett irriterat läge när batteriet är slut i fjärrkontrollen, får lite puls, tar i för att få ut nyckeln så bilen kan öppnas?

Jag har hängt på ett dussin internationella VAG forum i 15 år och helt ärligt aldrig läst om att detta problem existerar. Den nyckeltypen måste finnas i 10-tals miljoner exemplar om inte fler.

Marcus
2026-01-07, 23:49
En något brutal lösning skulle kanske kunne vara att täcka den fysiska nyckeln med Superlim Loctite Precision och sedan stoppa ner den i keyfoben?

MickeR
2026-01-08, 10:16
Några reflektioner kring ämnet:
1. Att "nyckeln" inte har ngn egentlig funktion på bilar infördes redan på 90-talet. Då fick nycklarna inbyggt elektroniskt stöldskydd i "plastdelen" av nyckeln. Att starta bilen utan plasten har varit omöjligt i 30+ år. Inget nytt.
2. Att ha bilnycklar i en nyckelknippa är en dödssynd! På den tiden bilarna hade tändningslås som nyckeln skulle in i så var att det hängde en massa tungt skit i nyckeln orsaken till 90% av alla fel på tändningslåset. Det var tom så att den VW verkstad jag jobbade på vägrade reklamationer på tändningslås om kunden kom in med en massa nycklar och krimskrams hängande i bilnyckeln. Detta är inget VW unikt utan gäller alla bilmärken.
3. På moderna nycklar med sk keyless är det inte heller att rek att ha dem i en knippa. Funktionen på RF sändningen av nyckeln försämras avsevärt om den ligger i fickan omgiven av faradaysbur.
Syftet med den utfällbara kroken är för för verkstadsbruk. Verkstaden använder denna till att fästa ett nyckelkvitto i nyckeln så det skall gå att identifiera vilken nyckel som är till vilken bil.
Summa sumarum: bilnyckel skall inte användas att hänga grejer i utan skall vara "lös"

Mex165
2026-01-08, 15:30
Totalt enig..

Sibert
2026-01-08, 20:51
"Summa sumarum: bilnyckel skall inte användas att hänga grejer i utan skall vara "lös""

Varför får man då en nyckelring med vidhängande stor bricka när man köper bilen?

MickeR
2026-01-08, 22:15
"Summa sumarum: bilnyckel skall inte användas att hänga grejer i utan skall vara "lös""

Varför får man då en nyckelring med vidhängande stor bricka när man köper bilen?

Det vet jag inte. Har köpt ett 20-tal nya VW bilar i mitt liv och aldrig fått med en nyckelring. Troligtvis dumheter som en okunnig bilsäljare hittat på. Tyvärr saknas det ofta teknisk kunskap om bilar av de som säljer dem. Volkswagen som företag skickar inte med nyckelringar vid köp av bilar. Satt nyckelringen monterad på bilnyckeln?

Sibert
2026-01-10, 21:16
"Satt nyckelringen monterad på bilnyckeln?"

Ja, på äldre nycklar satt ringen på bilnyckeln. På nyare sitter den på "hartassen".