handdator

Visa fullständig version : Passar Passat-fälgar på Sharan?

JPE
2025-12-30, 12:58
Har en Alhambra från 2016 och är sugen på Interlagos-fälgarna från Passat C-C 2009. Vet någon om dessa passar till Alhambra/Sharan?
Det är ju samma bultcirkel men olika ET vilket jag inte vet om ok. Är det viktigt att det är samma? 18 tum är ok på Alhambra.
Kan tänka mig att det finns en och annan expert där ute som vet :-)

vfr
2025-12-31, 19:20
Vad jag kan se på bultcirkeltabell så verkar det vara ET 42 på Passat och ET45 på Sharan. Det är inga stora skillnader, men innebär att Passatens fälgar hamnar 3 mm längre in på Sharanen. Det borde fungera om man inte har stora bromsar eller liknande, men är svårt att vara 100% säker utan att prova. När jag har gjort sånt så har jag kollat upp så långt det går och sedan åkt till en säljare med bilen och provat på plats. Behövs bara en domkraft och ett fälgkort för en enkel test. Och har man kollat innan så är nog risken liten att det inte ska funka med så små skillnader...

Crille82
2026-01-01, 00:21
Om det är lägre ET hamnar fälgarna längre ut, inte längre in. Sen är det beroende av bredden, inpressningsdjupet mäts från centrum på fälgen.

vfr
2026-01-02, 12:44
Ja, naturligtvis. Det var jag som blandade ihop ET-måttet på dom två bilarna.

JPE
2026-01-02, 15:30
Tack för svaret! Jag kan se på de Toulon-fälgar jag har att ET är 35. Om det är 42 på de nya sitter de alltså 7 (mm?) längre in?
Poängen med dessa fälgar är utseendet och det är ju snyggare om de sitter längre ut, men 7 mm är kanske inte så mycket att det syns. Är lite svag för turbinfälgar både på Passat och på t ex gamla Saab-konceptbilar.

AndySwede
2026-01-02, 20:37
Bredden på fälgen spelar ju också roll, även bredden på däcket du behöver ha med i beräkningen. Men visst är det så, att ju närmare den yttre skärmkanten hjulet kommer ju tuffare ser det ut. Tycker jag :cool:

365C9R
2026-01-04, 16:42
Finns ju en informativ sida att kolla på:
https://www.willtheyfit.com/index.php

samlevy0515
2026-01-07, 10:27
If the bolt pattern matches but the ET is off, you'll definitely want to double-check wheel clearance—sometimes it works, but the fit can be tricky.