handdator

Visa fullständig version : Nerläggning av 2G/3G nätet

Jacob..
2025-12-18, 22:46
Hej,

Jag har en Touareg från 2019 och påverkas av 2G/3G nätet eftersom min bil använder 2G, 3G och LTE. Jag kan inte längre köpa tilläggstjänsterna i appen på grund av detta.

Är det någon som har försökt ändra land i appen där tjänsterna är tillgängliga? Kommer det att fungera?
Byter man tex till Norge finns tilläggstjänsterna kvar som Security & service plus och guide & inform premium.
Bilen kan ju fortfarande använda LTE som nätverk.

Tacksam för svar.

vfr
2025-12-19, 10:24
Om jag förstår det rätt så är LTE kopplat till 4G och inte till 2G/3G, så varför skule det påverkas av 2G/3G-nedstängningen?

Jacob..
2025-12-19, 11:06
Precis, det undrar jag med. Jag har pratat med Volkswagen och dom har inget bra svar på denna frågan varför tjänsterna inte finns kvar när bilen kan använda LTE/4G istället.
Men när 2G/3G nätet stängdes ner 1 december (hos vissa operatörer) så kan jag inte köpa tilläggstjänsterna längre.

Det är därför jag undrar om ni provat att byta land och köpa tilläggstjänsterna där ifrån och använda sig av LTE nätet som finns kvar.??

AndySwede
2025-12-19, 12:19
Det blir väl samma sak som roaming. Du måste ju vara i det landet för det nät du kopplar upp dig mot?

Jacob..
2025-12-19, 13:18
Ja men nätet borde ju inte vara kopplat till tilläggstjänsterna (security & service plus & inform & guide premium). Jag tänker att nätet finns ju redan och bilen använder sig av olika nät beroende på vilket land man är i. Så om jag skulle köpa tilläggstjänsterna från Norge, men bor i Sverige borde ju bilen använda sig av det svenska nätet.
Vilket borde innebära att jag endast köpt tjänsterna från ett annat land eftersom de finns tillgängliga där.
Dock lite tveksamt om det går att kringgå systemet på detta sätt.

AndySwede
2025-12-19, 18:24
Har du någon gång varit utanför Sverige med bilen? Och funkade i så fall tjänsterna då?

Jacob..
2025-12-19, 21:37
Har varit både i Norge och Danmark. Då funkade tjänsterna. Dock var detta när de fanns tillgängliga i Sverige.
Bilen är ju också registrerad med sin VIN i Sverige, vilket kanske påverkar?