handdator

Visa fullständig version : Parkeringsvärmare Passat

Lasse-hatten
2025-06-21, 19:43
Vi har precis köpt en begagnad Passat Alltrack B8 -21 och jag måste säga att det hänt en del på tekniksidan sedan vi köpte vår förra bil, en Ford Focus -11. Jag försöker dels lära mig alla finesser/funktioner, dels hitta så många ev. fel som möjligt som säljaren skall åtgärda (därav parkeringsvärmaren mitt i högsommaren!:)).

Nåväl, inställningsmöjligheterna i bilen är inte i närheten av vad instruktionsboken säger så jag hoppas någon här kan hjälpa mig förstå funktionen.

"Ivägkörningstid" kan jag inte göra något med, "AV" kan jag bara välja AV, "Ställ in" står på 10 min och oavsett vad jag ändrar den till stannar den på 10 min. Trycker jag på fjärrkontrollen tänds den gröna lampan (på fjärrkontrollen) en kort stund men så vitt jag kan bedöma händer inget i bilen.

All hjälp mottages tacksamt!

PS Vi köpte inte bilen hos en VW-återförsäljare, så att fråga säljaren tror jag ger sämre resultat än att fråga här.

PPS Vet inte varför det blev två bilder...

15025

Falcor
2025-06-23, 06:01
Är du säker på att du har parkeringsvärmare? Jag ser inte knappen för den på panelen, den ska se ut som tre vågiga pilar som pekar uppåt. Har du fjärrkontrollen till den så använd den i första hand.

Mex165
2025-06-23, 09:00
Här är det nog någon luring som varit framme..15026

Lasse-hatten
2025-06-23, 09:57
Är du säker på att du har parkeringsvärmare? Jag ser inte knappen för den på panelen, den ska se ut som tre vågiga pilar som pekar uppåt. Har du fjärrkontrollen till den så använd den i första hand.

Tja... Jag lade också märke till att den knappen saknas, men inställningarna finns ju med i menyn på skärmen? Och i VW-appen under "Om bilens utrustning" står det "Kupévärmare och -ventilation med fjärrkontroll och timer" och "Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion". Fjärrkontroll har jag, men det verkar inte hända något när jag trycker på den, förutom att lampan på den lyser grön en kort stund.

Falcor
2025-06-23, 10:55
Värmaren startar väl inte om utomhus tempen är högre än vad bilens inne temp står inställd på, prova att ställa upp den så högt det går på morgonen när det är svalt ute och sen använda fjärrkontrollen. Det ska klicka till i bilen och sen tar det nån minut innan värmaren är fullt igår. Låter som en gasolbrännare under huven när den är igång.

candyweiss
2025-06-23, 12:00
Min värmare i Tiguan 2.0 tsi mkII går att starta både på knappen eller på fjärren oavsett utetemperatur.
Jag använder aldrig timerfunktionen, men borde fungera med den också?

Lasse-hatten
2025-06-23, 13:12
Nu har jag varit och pratat med en VW-återförsäljare som, utan att ha gjort någon djupare undersökning, påstår att det är fel på parkeringsvärmaren och inte på mig, så firman jag köpte den av får ta tag i det också. Återkommer med ev. resultat.

FormerMazda
2025-06-23, 15:15
Har du fjärren kan man ju utgå från att du har värmaren. :)
Om fjärren är som min så är det duck udda om den lyser grönt en stund, det är liksom återkoppling på att allt fungerar.
Om värmaren inte funkar så blinkar det rött eller liknande på fjärren.

AndySwede
2025-06-24, 05:57
En titt i ett adekvat diagnosverktyg visar både bilens utrustning och eventuella felkoder för värmaren.