handdator

Visa fullständig version : Hjälp med passat 2012 vcds uppland

SimonLuring
2025-06-17, 21:40
Hej!
Klockfjädern på passaten slutade fungera så jag köpte en begagnad på skroten. Har bytt den nu och det löste de tidigare problemen men skapade tydligen nya problem istället.
Nu lyser antisladd och varningsymbolen som ser ut som en ratt. Har fått fram att det har något att göra med styrvinkelsensorns grundlägen, jag har en enklare dator men den rår inte på detta och jag har även testat alla möjliga manuella sätt nolla detta på men utan resultat.
Så frågan är om det finns någon kunnig runt Uppland som har vcds som kan kika på detta.

Jag har vart inställd på att något kunde bli knäppt med en begagnad del men hoppades väl att det skulle funka endå..

AndySwede
2025-06-18, 08:35
Jag finns i Sollentuna med VCDS.

SimonLuring
2025-06-18, 09:46
Okey!
Är du haj på kodning också då? Av vad jag läst på diverse forum så kan fel kod i en modul störa andra komponenter i bilen, jag kan också va helt ute och cykla men det är ju inte orimligt att det är en annan kod i den klockfjädern jag har monterat.

AndySwede
2025-07-01, 17:10
Träffade Simon, trevlig och motorintresserad som mekar lite äldre bilar på fritiden.

Mycket riktigt behövdes en kalibrering av G85 så efter några försök och provkörningar försvann alla relaterade felkoder. Guiden hos Ross Tech och i VCDS är generell för många styrdonsgenerationer så det gäller att prova sig fram och ge proceduren ett flertal försök så brukar det funka. Jag har nog gjort ett 50-tal kalibreringar med lite olika metoder.

vfr
2025-07-02, 07:52
Välkommen hit, Simon!

Kul och höra att ni löste det. Mex är en hygglig och hjälpsam kille vad jag förstått, precis som Andy. :o

Mex165
2025-07-02, 18:47
Tack tack.. Kom precis till Stockholm med vcds och odis, om det skulle behövas.. Men ser att det redan är löst.. :)