Visa fullständig version : Bredaste däck/fälg dimesioner till Golf GTI mk8.5?
Hur breda däck kan man ha utan att det tar i vid t ex bankörning?
Samt vilken fälg bredd och ET?
Org. sitter det 19 tummare med 235/35 däck. 8 tum breda fälgar med ET 50.
Tanken är att ha så breda som möjligt utan att det tar i vid bankörning under hård belastning.
Tänker mig 18tum fälg med kanske 7,5-8,5?! breda.
För att ha R-däck eller semi R-däck.
Fälgen skall klara av att monteras med VW stora bromsarna. :-)
Fälg märken jag kollat på: OZ, JP, König
Däck: Michelin pilot sport cup2, Nankang ns-2r
Tips mottages gärna.
mangewide
2025-05-13, 07:09
För att vara 100%, så gå på detta.. Har jag kört bana med, utan att det tar i det minsta... 8,5x19” ET45.
Tanken var från början att sko om oem fälgarna på 19" med något mer banvänligt gummi, men tänker att i längden blir det mer ekonomiskt att köra med 18" med typ r-däck och ha oem till vardags.
Eller ekonomiskt vet jag inte, då det blir ett nytt set hjul. :cool:
ET45 ser ut att ta ut hjulen en hel del, även om det bara är 5 mm från oem (kollar på ovanstående fina bild).
Fyller snyggt hjulhuset.
Så då tänker jag kanske ett par 18" med ET45 med 235/45-18 med kanske NS-2R däck......borde funka.
Som sagt, 18" är lite knepigt med de större bromsarna, mina vinterfälgar på 18" är på håret att klistervikterna rensar oken.
ET tar ev. ut den förstärkande ytterkanten längre ifrån oken, så kanske blir perfekt.
För att vara 100%, så gå på detta.. Har jag kört bana med, utan att det tar i det minsta... 8,5x19” ET45.
Vad kör du för däck?
Håller de för bankörning?
Då Bridgestone oem däcken håller i ett varv max. på bana innan det känns som man kör med Hollywood däck. :)
(Tjuter och glider i varje kurva)
Får kolla igen vad 19" r-däck skulle gå på.
Dock blir det så låg profil på golfen i 19", 18" ger mer sidostöd i däcken.
mangewide
2025-05-13, 21:36
Vad kör du för däck?
Håller de för bankörning?
Då Bridgestone oem däcken håller i ett varv max. på bana innan det känns som man kör med Hollywood däck. :)
(Tjuter och glider i varje kurva)
Får kolla igen vad 19" r-däck skulle gå på.
Dock blir det så låg profil på golfen i 19", 18" ger mer sidostöd i däcken.
Kör alltid med Hakka Black 3 :). Men är egentligen inget bandäck, det är ju få sportdäck :)
Men R sliter inte så hårt på däcken som en GTI, så klara lätt en 4-5 hårda varv på mantorp utan att det ska blir tråkigt :)
Jag kör faktiskt 235/40/19. Vill ha mer sidoväg både för utseedet och lite med förlåtande :)
Hehe, beror på om du kör drift mode. ;)
Har kört med R-däck på andra bilar, och det är så stor skillnad på bana att nu kört med dessa "vanliga" däck, jaja, ganska tråkigt.
Och framhjulsdrivet, när det blir halt och inte greppar, inte optimalt. Men får väl ta det då jag inte hade råd med en R. :)
Skämt å sido, står och väger lite, är det värt att lägga typ 20+ tkr nu på hjul (fälg + r-däck) eller köra slut på de jag har på nu och sedan gå på ett riktigt sportdäck likt cup2, contisport 7 eller liknande.
Inte så lätt att hitta ett semi-lätta fälgar med rätt ET och bredd, och viktigaste priset.
För att matcha däcken man vill ha till. På 18 tum skulle jag gå på 235/45, då är det exakt samma omkrets som oem hjulen.
mangewide
2025-05-14, 14:11
Nej R-däck är ju grymt.Körde det tidigare på trimmad GTI, men sen när jag gick över på R så räckte greppet till för att ha roligt ändå :)
Men jag har ju valt till den nya Warmenau fälgarna, som är de lättaste som VW någonsin gjort, typ 8kg. Så dessa ska det köras med oxå i år!... Är ju faktiskt en jäkla skillnad med lätta fälgar..14982
Jag kör också med 19 tum och det såg nästan ut som att vänster däcket hade krängt så att den jag åkt på fälgen.
Men som tur är, ser det inte ut så på fälgen.
Det är väl nackdelen med att köra så låg profil däck och pressar man så kanske det är risken.
Men aldrig varit med om det förut att det skulle se ut så, dvs på själva däcket. Men golfen är tung bil, så det är stor belastning på däcken.
Därför tänkte jag att om man kör med 18" så får man ev. lite lättare hjul (om man hittar lätta fälgar) samt mer sidoprofil på däcken.
:)
Alt. är att köra bättre gummin till nuvarande fälgarna på 19" och gå upp lite i profil, dvs 235/40.
Med ett mer "rejsigt" däck, borde sidoväggen vara mer stabil.
mangewide
2025-05-16, 07:28
Jag kör också med 19 tum och det såg nästan ut som att vänster däcket hade krängt så att den jag åkt på fälgen.
Men som tur är, ser det inte ut så på fälgen.
Det är väl nackdelen med att köra så låg profil däck och pressar man så kanske det är risken.
Men aldrig varit med om det förut att det skulle se ut så, dvs på själva däcket. Men golfen är tung bil, så det är stor belastning på däcken.
Därför tänkte jag att om man kör med 18" så får man ev. lite lättare hjul (om man hittar lätta fälgar) samt mer sidoprofil på däcken.
:)
Alt. är att köra bättre gummin till nuvarande fälgarna på 19" och gå upp lite i profil, dvs 235/40.
Med ett mer "rejsigt" däck, borde sidoväggen vara mer stabil.
Ja går man upp på R-däck. Så är däcksidan stumm :).. Så då kan du köra låg profil om man vill .. :)... Men som sagt alltid fördel att köra så små hjul om man kan...blir ju lättare och billigare :)....
Nankang ar-1 och ns-2r går att få ganska billigt i både 18 och 19".
Men de är nog inget att på bilen till vardags, då de låter väldigt mycket (i alla fall ar-1) vid landsvägsfart.
Men hur stumma är t ex Conti SportContact 7 eller Michelin cup2?
De är ju typ nästan som r-däck eller t o m räknas som dem (cup2 i alla fall).
CSC7 har fått väldigt bra lovord som bra trackday däck.
Jag skall inte jaga sista sekunderna eller ens kanske 10-tals sekunder på banan, utan bara att ha roligt utan att behöva avbryta session pga däckskrik. ;)
Återigen, valet är väl att gå all-in med kompletta hjul på 18 eller 19" eller sko om oem fälgarna med mer banvänliga gummin.
Dessa vardags problem......
Utan att spåra ur helt i tråden.
Valen verkar vara som borde fungera utan skrap där eller här:
18", 235/45 på 8-8,5" breda fälgar med ET 40-45.
19", 235/35 alt 235/40 på 8-8,5 breda fälgar (oem eller eftermarknad) med ET 40-45.
(OEM fälgen har ET 50 och är 8" breda)