handdator

Visa fullständig version : Oljetryck Wv 1,4

Jeffan
2025-02-26, 21:24
Hej!
Måste ha tips från experter då jag kört fast på en bil!
På Scirocco 1,4l bensin från -10, bytt kamkedja och mekanisk vattenpump då kedjan var sliten och rasslade.
Problem med väldigt lång körtid för att motorn skall bli varm. (Även innan kedjebyte med svårigheter att få upp temp, men efter lång körning ca 90 grader.)
Började med byte av båda termostaterna och en kärvade lite i "pinnen" ingen eller något bättre.
Bytt även elvattenpump och båda tempgivarna. NU Varmt snabbt och alla lyckliga trodde jag,, men då tänds varning för oljetryck titt som tätt?
Oljan som är bytt vid kedjebytet och av rätt märkning mm stinker bensin nu.
-Min teori är förstås kallkörning som pajat oljan.
Men varför direkt efter att lyckats med att få motortemperatur rätt?
Måste finnas samband?
Inga felkoder i övrigt heller.
Olesil rengord vid senaste byte av olja och kedja.
Jag har mina teorier som
jag inte säger för att vinkla frågan;-)
Kloka svar önskvärda med Mvh Jeff!

Sn00k
2025-02-26, 22:30
Vissa 1.4 tsi hade problem med att högtrycks-bränslepumpen började läcka internt, vilket ibland gav lite udda tomgång, samt att den drog bensin ner i oljan via vevhuset.

Ett annat känt fel är ju kolvarna på årsmodeller upp till 11 månad 6, felaktigheter i legeringen gör dom porösa, spricker i undre ringlandet, vilket gör att bensin/olja kan röra sig förbi.
Detta brukar dock ge lite snubblande gång.. kan felsökas genom kompressionsprov alt. Leakdown-test.

Jeffan
2025-02-27, 07:15
Tack! det visste jag inte om pumpen. Komp ok och jämn tomgång.

a128
2025-03-01, 08:38
Om man skruvar bort pumpen så borde det ligga bensin i plungens grop, dvs. kolven som sitter mellan kamaxel och pumpstång